Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,271 - 1,280 (kaikkiaan 1,423)
  • Ola_Pallonivel

Kyllä aloittaja asiaa puhuu. Minua sentään varoitettiin, kun männyt istutin 2018. No suurin osa niistä syötiin alle vuodessa. Ne mitkä säästyi, kasvoi kyllä hirmuista vauhtia. 2019 uusia taimia sekaan ja syksyllä Tricolla käsittely. Keväällä laitan vielä lisää kuusen/männyn taimia ja tästä eteenpäin Tricolla käsittely muutaman vuoden ajan.

Tämän jälkeen lopetan männyn istutukset.

Ola_Pallonivel

En luule mitään, vaan tiedän. MHY kerää alueet nippuun ja kaikki mukana olevat alueet tehdään samalla kertaa. Mukana useita maanomistajia, niin laskee kustannuksia.

Ola_Pallonivel

Se on joku 700kg säkki, jonka helikopteri levittää. On siinä toki muutakin. En muista tarkkaan, kun aikaa kulunut ainakin 7 vuotta. Jos pinta-alaa on vaikka 5 hehtaaria ja se on raivaamatonta, niin helikopteri on järkevä valinta.

Ola_Pallonivel

Ravinteita puuttuu todennäköisesti myös muilta kuvioilta ja siksi sen selvitys olisi tärkeää. Jos alaa on useampi hehtaari, niin sitten helikopterin avulla boorin levitys. Loppulasku ei ole iso.

Ola_Pallonivel

Laitanpa kolme esimerkkiä, miksi metsänomistaja ei raivaa pusikoitaan.

Yhdellä on palsta Lapissa ja odottaa, että puusto on 3-5 metriä pitkää. Muuten kuulemma syö hirvet loput, jos aiemmin raivaa. Siksi kasvatettava tiheässä yli hirven ulottuvuuden, että jää edes jotain kasvatettavaa.

Yhdellä perikunnassa mukana olevalla ei ole mitään käsitystä siitä, että metsää pitäisi hoitaa. Ei tiedä taimikonhoidosta mitään eikä ollut koskaan kuullutkaan ennakkoraivauksesta.

Kolmas puhuu tiheäsyisen puun ja jatkuvan kasvatuksen puolesta. Omistaa itse metsää Lapissa. On sitä mieltä, että puuta pitää kasvattaa tiheässä. Ei todellakaan tee mitään taimikon varhaishoitoa.

Minä lähtisin lisäämään valistusta ja yrittäisin lisätä tietoa oikeasta metsän hoidosta. Muutaman euron lisähinnalla kuutiossa ei ole mitään merkitystä, jos käsitykset on vääriä.

Sitten on sitä maaseudun väkeä, joka ei tee mitään ilman tukiaisia. Se asenne on niin tiukassa, ettei se muutu yhden sukupolven aikana. Eikä kahden.

Ola_Pallonivel

Käytä MHY paikalla, niin mahdollisesti saat Kemerat uudistamiseen. Ei jää paljon itselle maksettavaa, jos Kemera tulee. Kannattaa laittaa aukoksi ja sitten uudet taimet maahat. Risut energiaksi ja boorin levitys ennen maanmuokkausta, niin helppo homma hoitaa vaikka itse.

EDIT: Metsänuudistamista ei enää tueta, mutta terveyslannoitukseen tukea saa.

Kohteen pinta-ala vähintään 2 hehtaaria ja kuvion 0,5 hehtaaria.

Ola_Pallonivel

Samassa kahvassa sammutus. Lauantaina raivasin 8 tuntia ja toimi normaalisti. Keli pahin mahdollinen, märkää lunta puissa ja lämpötila nollan pinnassa. Sitä ennen raivuri sai valohoitoa mökin parvekkeella 1.5 viikkoa.

Asiasta sadetakkiin. Kokeilin raivata sadetakki päällä ja oli parempi vaihtoehto kastella itsensä omalla hiellä, kuin märällä loskalla. Eihän tuo hengitä yhtään, mutta ei nyt haitannut.

Ola_Pallonivel

Saman ongelman olen huomannut, että lumi tarttuu kiinni märkään kankaaseen.Pitäisi katsoa lahkeen mallia  kelkka- ja lasketteluhousuista.

Lahkeen pitäisi olla tiukasti saappaan päällä, niin saattaisi vähentää ongelmaa.

Ola_Pallonivel

Selvisikö tämä vika? Oma raivuri tekee hieman samaa, mutta toisella nykäsyllä lähtee käyntiin. Jos antaa olla paikoillaan, niin käy tyhjäkäyntiä vaikka iltaan asti. Mutta kun välillä nostaa tyhjäkäynnillä putkea, niin sammua pätkähtää.

Ola_Pallonivel

Kommentoinpa vielä noita säätöjä. Minun mielestä ei tarvi olla rallikuski, jos ajaa urheiluautolla. Sama pätee ammattisahoihin. Ei tarvi olla ammattilainen, vaikka niitä käyttää. Minulla on vielä tehdassäädöt sahassa. Kyllä se niilläkin hyvin naukuu ja kierroksia riittää. Enimmäkseen käytän sahaa talvella, niin eipähän mene liian laihalle seos. Enkä ole huomannut, että olisi ranttu ilmanputsarin puhtaudelle.

Nyt kun tuli monta päivää käytettyä 555 raivuria, niin siinä se vasta maamoottori on. Tulee mieleen agregaatti…

Esillä 10 vastausta, 1,271 - 1,280 (kaikkiaan 1,423)