Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
b-bark on myös helppo softa, jos luurilla haluaa etsiä rajoja. Kesällä ja talvella kävin rajalla kattelemassa, ennen ku totesin itse tehneeni mutkan rajalinjaan. Onneksi mutka oli omalla puolella, niin ei naapurille syntynyt vahinkoa. Rajan avasin alkujaan aikana ennen kuin puhelimessa oli vielä GPS integroituna…
Ola_Pallonivel 28.3.2020, 10:29Itse olen kepittänyt rajat punaisilla aurauskepeillä. Joihinkin keppeihin olen laittanut vielä Mehukatti purkit kepin nokkaan, niin näkyy kauas.
Noita punaisia keppejä on sitten kahta eri paksuutta, kannattaa ostaa niitä paksumpia keppejä. Halvimmat tahtoo mennä mutkalle ja sojottaa vähän minne sattuu.
Aloittajan kannattaa nyt selvittää, minne puut on hävinnyt ja kenen toimesta. Näistä viesteistä päättelisin, ettei tunne naapuria. Muuten olisi jo homma sovittu.
Aikoinaan yritettiin saada naapuri mukaan aukomaan rajoja, mutta ei tullut paikalle. Sen jälkeen en ole enää kysellyt, vaan itse pitänyt rajat auki. En tietenkään mitään tukkeja kaatele, vaan räipät ja pajukot pois. Myös oksia olen karsinut niin ylös, kuin raivurilla yltää.
Ola_Pallonivel 27.3.2020, 14:31Eikös rajalinjalle saa avata 1.5m kaistaleen, 75cm molemmin puolin? Puut toki kuuluu maanomistajalle ja rajalinja auki sitten vasta, jos naapuri ei ole yhteistyökykyinen.
Jos moto avannut rajalinjan, niin itse en ainakaan rupeasisi rettelöimään. Puista korvaus, mikä on reilu molemmille.
Meidän rajalinjalle kaivettiin sähkökaapelia ja moto avasi linjan kokonaan meidän puolelle. Oli vielä ensiharvennus tekemättä, eli pientä puuta. Sähköyhtiö maksoi jonkun taulukon mukaan maksimin, olikohan maankäytöstä yms. Hyvä oli korvaus ja asia sillä selvä.
Ola_Pallonivel 24.3.2020, 13:32Aloittaja voisi vielä kertoa, millä boori on tarkoitus levittää?
Ola_Pallonivel 23.3.2020, 12:15Päinvastoin helposti tulee liian vähän levitettyä käsipelillä ja alue laajenee suunnitellusta. Jos et kokonaan säkkiä puun juurelle kaada, niin tuskin puut liikaa booria saa. Olen parina vuonna booria käsin levitellyt ja kasvu on ollut sen jälkeen hurjaa. Muutama ruskea kuusi on löytynyt, mutta senkin epäilen johtuvan liiasta kosteudesta. Kyseessä 1-2 metrin mittaiset kuuset, ja alue vetistä.
Ola_Pallonivel 23.3.2020, 11:03MHY kautta olen ostanut rakeista booria 30kg säkeissä, muutaman kympin per säkki.
Mönkijällä säkit metsään ja käsin levitys. Helpottaa levitystä, jos ensin raivattu. Isommat alueet on hoitanut helikopteri. Hehtaarin läntin tekee helposti vielä itse.
Ola_Pallonivel 1.3.2020, 09:57Täällähän on ruvennut ammattilaiset oikein lakia lukemaan. Mennään raivuulle lippalakki päässä ja Adidaksen tennarit jalkaan, kun on kevyet juosta. Juoksemallahan sitä raivausta tehdään, että syntyy tulosta.
Uskoo ken tahtoo noita horinoita. Metsäyhtiöiden lehtiä kun lukee, niin ei ole enää menemistä edes moton lähelle ilman suojakypärää.
Ola_Pallonivel 14.2.2020, 18:51No onko kaasari aukastu ja putsattu?
Ola_Pallonivel 7.2.2020, 16:05Visakallio on oikeassa. Meillä tie 10m ojan pohjalta ojan pohjalle mitattuna. Ota huomioon ojia kaivaessa, että vierellä olevien puiden juuret katkeavat ja lahoavat pystyyn. Tai kaatuvat. Reilusti puita pois ja sitten tientekoon. Jos ei ole paha maasto, oja toiselle puolelle riittää.
Ola_Pallonivel 5.1.2020, 11:22Jos on ollut kuusessa kasvuhäiriö ja saatu boorilla uudelleen kasvuun, napsahtaa isompana helposti tuosta kohti poikki. Osa kyllä tekee uuden latvan ja kasvaa edelleen. Noita olen jokusen kaadellut kuitukasaan, kun olen talvella tuulenkaatoja siivoillut.