Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,251 - 1,260 (kaikkiaan 1,423)
  • Ola_Pallonivel

Tamperelaisen kannattaa lukea paperit vielä kertaalleen läpi. Siellä pitäisi olla maininta, pienentääkö negatiivinen korko lainasta maksettavaa korkoa. Useampi pankki on tainnut muuttaa lainojaan niin, että lainasta maksettava korko on aina vähintään marginaalin verran.

Ola_Pallonivel

Liimapuutahan nuo fiksuimmat käyttää nykyään kantaviin rakenteisiin. On suoraa, kestävää ja leimat kyljessä.

Ola_Pallonivel

Hommasta on tosiaan tykättävä, ei noita muuten tee. Muuten tuli talven aikana kaikki kelit koettua, paitsi kova pakkanen. Kunnon pakkasia kun ei ollut. Pahinta oli märkä lumi, joka tippui puista päälle. Sadetakki päällä mentiin ne päivät. Keväällä olikin sitten hymy korvilla, kun oli pikku pakkanen ja puut lumettomia.

Ola_Pallonivel

Kohta 7 hehtaaria raivausta tehty ensiharvennuksen alta pois. Laskin, että 14 päivää tähän mennessä tehty Marraskuusta lähtien. Talvella jatkui päivä otsalampulla 3-4 tuntia. Nyt keväällä tuli tehtyä 10 tuntia helposti. Ihmettelen kyllä ammattilaisten tahtia hehtaari tai kaksi päivässä.

Joulukuussa olin kuusi päivää lakossa ja muistaakseni pitkälle yli 30 litraa paloi bensaa paloi tuona aikana. 36 tai 39 litraa, en enää muista.

Ola_Pallonivel

Raivaukseen tämä talvi on ollut loistava, ainakin Savossa. Enää en mene Heinäkuussa metsää raivaamaan, vaan keskityn silloin muihin hommiin. Tai lomailuun.

Ola_Pallonivel

Huskyn nimella myytävät viilat ainakin kestää. Tosin 555 raivurin mukana tullut terä oli niin kovaa materiaalia, ettei siihen pysty mikään viila. En saanut takuuseen uutta. Ostin uuden terän ja se oli viilattavissa. On tosin sekin kovempaa materiaalia, kuin Stihlin terät.

Ola_Pallonivel

No tuota, kyllä sata tankillista sahausta on minun mielestä melko paljon sisäänajoa. 543XPG moottorisaha ryki kymmenen tankillisen ajan, ennen ku rupesi kunnolla käymään. Aikoinaan Stihlit toimi täydellä teholla heti ensimmäisestä tankista lähtien.

Ola_Pallonivel

Viikonloppuna sahasin tuulen kaataman vajaa 100 vuotiaan kuusen, joka oli juuresta täysin laho ja murusina. Lahoa yli 3 metriä. Pihkaa ei ollut valunut kyljestä ja päällepäin täydellisen näköinen. Vieressä vanha tuulenkaato maassa. Ja aluskasvusto kuusi täysin laho sisältä, kun kaadoin edestä pois.

Ei aina päältä arvaisi, mitä sisältä löytyy. Lienee tuo aukon reuna saastunut.

Lukasin tuota Metsäkeskuksen raporttia. Hankalaksi menee metsänhoito, jos ainoastaan pakkasella tekee. Tähän mennessä olen yrittänyt seurata, että keskilämpötila alle +5. Ja Toukokuun alkuun olen pyrkinyt lopettamaan hommat.

Ola_Pallonivel

Näin on. Minä olen sivusta seurannut noita korottomia lainoja ja maksamatta jäi.

Ola_Pallonivel

Noita seuraavan sukupolven välisiä lainoja kannattaa välttää. Ei välttämättä hoidu, kuten suunnittelet. Ja jos verottaja niistä kiinnostuu, niin soppa niistä syntyy.

Jos puuston arvo noin pieni, niin lahjana eteenpäin.

Esillä 10 vastausta, 1,251 - 1,260 (kaikkiaan 1,423)