Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,231 - 1,240 (kaikkiaan 1,423)
  • Ola_Pallonivel

Jos on esim. 1000 motin kauppa (aukko) tehtynä taustalla, niin on kohtuullista seuraavana vuonna ostaa aukon reunalta kaatuneet puut. Varsinkin, jos ne tekee hankintana eikä siitä koidu ostajalle kuluja lukuunottamatta paperitöitä ja pinon merkkausta. Mittaus kuormaa tehdessä painon mukaan.

Ola_Pallonivel

Jätkälle tiedoksi, että toki tekisin nökköstä isomman kasan, jos olisi aikaa. Mutta kun en ole eläkkeellä, niin aika on rajallista. Eikä palsta ole naapurissa, niin sinne ei voi iltaisin mennä tekemään kasoja.

Minulle on sanottu, että kuiduksi käy, jos kuori on kiinni. Siinä on kriteeri lahopuulle.

Ola_Pallonivel

Jos on joskus istuttanut aluetta, johon on jätetty hakkuutähteet, ei sitä mielellään toiste tee. Samoin jos on kokemus epäonnistuneesta luontaisesta uudistamisesta, ei sitäkään virhettä toiste tee. Jos ei risuja poisteta, ei taida koneellinen istutus onnistua. Ja jos maata ei muokata, saattaa jäädä heinäpelto jäljelle. Ymmärrän, että 0.3 hehtaarin alueelle ei kannata kaivinkonetta tilata maata muokkaamaan. Mutta sinne kannattaa vaikka itse kuokalla laittaa taimet, muuten voi lopputulos olla huono. Toki on myös hyviä kokemuksia luontaisesta uudistamisesta, mutta lopputulosta ei voi tietää etukäteen. Kantoja en minäkään poistaisi, ellei siihen ole oikeasti aihetta.

Ola_Pallonivel

Voin oman kokemuksen perusteella sanoa, että ei kannata. Tosin minä teen hankintana ainoastaan tuulen kaadot ja ylispuu koivut. Mönkkärillä ajan tienvarteen, kuorman teko/purku lihasvoimin. Eikä niitä nökkösiä kasoja edes kukaan ostaisi, ellei olisi sopimusasiakas tai puukauppa taustalla.

Mutta jos vaihtoehtona on jättää rytöläjä metsään, tai maksaa ulkopuoliselle työstä/ajosta, niin ennemmin teen ne itse. Saa edes jotain rahoja kouraan, muuten menisi maksun puolelle.

Ola_Pallonivel

Peräreikä ottaa sen laskutikun pois perseestään. Eilen on aloitettu korjaus. Ja maanantaina loppuu, Jos en saa itse kuntoon, vien pajalle. Sitten kestää minkä kestää, seuraavaksi kierrätykseen ja palaan takaisin Stihlin käyttöön.

Ola_Pallonivel

Roinaa oli kyllä kaasarissa sen kannen alla, jossa on reikä. Toinen puoli oli puhdas. En aukonut enempää, kun ei näyttänyt olevan aihetta. Pitää huomenna purkaa uudelleen.

Takuu loppui muutama kuukausi sitten. Ei ole aiemmin joutunut kaasari tehopesuun, ei edes 20 vuoden ikäisenä. On silti toiminut. Ja 98 bensaa käytän kaikkiin bensamoottoreihin. Kumma, kun kelkat ja mönkijät sillä toimii. On tosin kelkoissakin sulanut tankkiin bensapumpun ja suodattimen osia, lienee halpaa materiaalia kiinasta käytetty ilman testausta.

Aspenin 2T bensaa olen aikoinaan käyttänyt jotain 50-100 litraa, mutta en huomannut mitään hyötyä sen käytöstä. Moottorisaha olisi pitänyt säätää sille erikseen. En säätänyt, vaan siirryin takaisin 98 käyttöön.

Ola_Pallonivel

Tämän nykyisen tilanteen laskun maksaa lapset, vähiten nykyiset eläkeläiset.

Ola_Pallonivel

15 vuotta sitten tehtiin tarkastus taimikonhoitoon. Ei siitä muistaakseni paljon ilmoteltu, paperit tulivat jälkikäteen postissa.

Ola_Pallonivel

Minulla oli tankissa irtaallaan bensasuodatin ja se letkun ympärille asennettava murikka, kun oli letku mennyt riekaleiksi. On kyllä surkeata tavaraa nuo letkut, niinku ois kutistesukkaa käytetty. Kaasarin putsasin samalla, mutta ei käy kunnolla. Pitänee purkaa seuraavana tuo pumppupallo ja vaihdella letkut samalla.

Ola_Pallonivel

Ensin oli 10 vuotta Stihl 450 raivuri. Valjaat huonot, muuten OK.

Nyt ensimmäinen talvi takana Husky 555 FXT mallilla. Paljon saanut kehuja, vaikutti valintaan. Myös hinta eduksi, hyvät valjaat, paksumpi runkoputki pikkuveljeen verrattuna ja järeämpi kulmavaihde. Bensaa menee, mutta ei harrastelijaa haittaa.

Esillä 10 vastausta, 1,231 - 1,240 (kaikkiaan 1,423)