Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,181 - 1,190 (kaikkiaan 1,423)
  • Ola_Pallonivel

Ajatuksena oli ostaa sähköläskipyörä, jolla ajaisi työmatkat ja satunnaiset metsäretket. Läskimallista ei minun kokemuksen mukaan ole siihen. Siksi sitä testasin myös asfaltilla.

Nykyinen käytössä oleva oma maastopyörä täyttää kohta 30 vuotta, tosin vähälle käytölle jäänyt viimeiset vuodet. Sen verran kokemusta siitä

Ja mutulla sanoisin, että suuremmat kulut yhteiskunnalle syntyy siitä, kun ihmiset ei aja pyörällä. Ei satunnaiset onnettomuudet. Ja oman kokemuksen mukaan pyöräilijät ei tunne liikennesääntöjä, vaan ajetaan huoletta auton eteen esim. suojatiellä. Röyhkeimmät näyttää sitten keskaria, jos ajan autolla eteen noudattaen itse liikennesääntöjä.

Ola_Pallonivel

Kesälomalla vuokrasin sähköläskipyörän. Hurja oli veto ylämäkeen sähkön avulla, mutta ilman sähköä pirun raskas ajaa. Ei ollut minun juttu ainakaan tuo läskimalli, pitää hybridi ohuemmilla renkailla kokeilla seuraavaksi.

Kannattaa tosiaan vaikka vuokrata ensin, ennen ku ostaa monen tonnin pyörää.

Nii joo, alamäkeen nappasi helposti 48 mittariin. Renkaat vatkasi siihen malliin, että rupesi pelottamaan. Avustus loppui 25km/h kohdalla.

Ola_Pallonivel

Ongelmat varmaan liittyy osittain siihen, onko lähellä asutusta tai isompaa kylää. Kun tekee tien päähän kääntöympyrän eikä mahdollista läpikulkua, loppuu ajelut melkein kokonaan. Itse muistan kymmenen vuoden ajalta enduron, mönkijän, kelkan ja mopopojat. Kenestäkään ei ole ollut mitään haittaa. Ei ole puomia eikä liikennemerkkejä. Sen sijaan metsästäjät tekevät ilkivaltaa ja jättävät roskia metsään. Heiltä lähtikin lupa metsästää, ja eri miehet jatkaa.

Samoin marjastajat jättävät autonsa tien päähän kääntöympyrään estäen tukkirekan kulkemisen. Pitääkö laittaa pysäköinti kielletty merkki tms. Eivät ymmärrä eikä viitsi lähteä metsään perään huutelemaan.

Ola_Pallonivel

Puun polton saisi taajamissa vaikka kieltää kokonaan. Ei ole rapea tuoksu, kun koneellinen ilmanvaihto imasee naapurin käryt asuntoon. Maalle savua mahtuu, siellä minäkin puuta käytän.

Ola_Pallonivel

Vaan se asiallinen liikennemerkki on aiheellinen laittaa puomiin. Ne kun ei ole edes kalliita, muutaman kympin. Ajoneuvon kyydissä voi olla myös vaikka lapsi.

Olenpa useaan kertaan ajanut oudolla kelkkauralla metsätietä suoraan, kun ura on kääntynyt metsään ja ollut huonosti merkattu.

Ola_Pallonivel

Taas joku ajanut mönkijällä kettinkiin ja henki pois. Lööppilehdissä oli uutinen. Kannattaa hetki miettiä, miten tien sulkee.

Ola_Pallonivel

Yhden kaupan verran on kokemusta MHY kaupasta valtakirjalla. Kyllä siinä oppii uutta tarjousten vertailusta, kun ei esim. katkonnasta ole hirmuisesti kokemusta. Silloin oli Keitele kuutiossa mukana. Valvonnassa olisi MHY:llä parantamisen varaa, silloin se oli olematonta.

Mutta kuinka moni kritisoi kiinteistövälittäjän käyttöä asunnon myynnissä? Ei monikaan, mutta väittäisin monen metsänomistajan pärjäävän paremmin puukaupassa ulkopuolisen avun turvin. Esim. 70te puukaupassa MHY palkkio saattaa olla tonnin luokkaa, mutta tarjousten erot helposti 5te. Ainakin jos tarjouksia saa vaikka kolmelta ostajalta. Ja palkkion voi vähentää verotuksessa.

Ola_Pallonivel

Mutta kun ei nuo isot näytöt tahdo mahtua kaikkien takkien taskuihinkaan.

Etutaskussa on tavarat, jos ei ole takkia päällä. Täällä pohjoisempana saa olla vielä ähly varkailta rauhassa. Ja suku jatkettu, niin ei tuo säteilykään enää haittaa.

Ola_Pallonivel

Itsellä Sonyn IP tiivis luuri alle 5″ näytöllä, jossa suojakuori. Sekin Sonyn oma orkkis malli, nuo orkkikset kestää paremmin. Nokialaista ei enää minulle tule, aikoinaan oli maailman parhaita puhelimia.

Sony luopunut pienistä näytöistä, vajaa 6″ näyttäisi olevan pienin malli nykyään. Hankalaksi menee seuraavan puhelimen valinta, kun ei enää tahdo taskuun mahtua.

Ola_Pallonivel

Halvalta kuulostaa jeessin vakuutuksen maksu. Omat kokemukset on vajaa 10 vuoden takaa ja silloin nousi omavastuu 10->15 kuutiota. Ja maksu hyppäsi myös ylöspäin, ettei ollut enää järkevää maksaa.

Jos omistaa 100 vuotiasta metsää, niin kymmenen kaatunutta puuta saattaa kattaa omavastuun.

Mutta jos kyseessä kuitumetsä, niin ihan kunnon myräkkä saa olla, että 100 puuta kaatuu. Ja silloin vasta alat vakuutuksesta jotain hyötymään.

Muistaakseni vakuutusyhtiöllä on oikeus lunastaa kaatuneet puut itselleen, jos niistä on korvaus maksettu. Eli et välttämättä pysty niitä itse myymään. Mutta tämä on muistin varassa, en ole varma.

Esillä 10 vastausta, 1,181 - 1,190 (kaikkiaan 1,423)