Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
Stihlin kengät edelleen ostamatta, mutta Kärkkäiseltä hain talvimallin työpöksyt tulevan talven raivailuun. Ku halavalla sai. 🙂
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/work-pro-talvityohousut-talvihousut-lampohousut
Ola_Pallonivel 30.9.2020, 11:17Voihan niitä kaivureita ostaa vaikka metsärahoilla ja ruveta muille kaivelemaan. Mutta kun on kaivurissa tunnit täynnä, niin entäs sitten?
Ola_Pallonivel 30.9.2020, 10:56Ikinä en ole kaivuria ajanut, saatikka omistanut. Mutta jos tehdään ihan yksinkertainen laskutoimtus:
-polttoaineet 10€/tunti
-kaluston uusimiseen pitäisi varata vähintään 10-15€/tunti
-huollot/korjaukset/vakuutukset 5€/tunti
Palkkaan jää siis 20-25€/tunti. Siitä kun ottaa sivukulut pois, mitä jää leivän päälle?
Ola_Pallonivel 30.9.2020, 08:45Samoin sen kaivinkoneen tuntihinnan on oltava jossain suhteessa siihen tehtäviin töihin nähden. Jos joku kaivaa kuitilla 50€/tunti, ei ole taloudellisesti järkevää. Tutulle voi toki hetkellisesti noin tehdä.
Ola_Pallonivel 29.9.2020, 20:28Metsäukki, lueppa tämä keskustelu sivu 15 eteenpän.
Ola_Pallonivel 29.9.2020, 10:57Maaseudulla ei osata markkinoida, olen tästä aiemminkin kirjoittanut.
Katsoin mielenkiinnosta erään paikkakunnan tilanteen laittamalla Google hakuun paikkakunnan nimen ja perään metsuri. Ei yhtään osumaa. Ei kannata ihmetellä, jos ihmiset ottavat yhteyttä MHY tms. suureen toimijaan.
Sama homma, kun oli kirvesmiehelle töitä. Rautakaupasta piti kysellä tekijää, kun ei muuten löytynyt. Ihmeellistä hommaa, porukka odottaa että kotoa tullaan hakemaan töihin. Saattaisi saada paremmin palkkaa, jos yrittäjä itse neuvottelee tilaajan kanssa. Varsinkin mökkiläiset saattaisi maksaa hyvin, kun ovat tottuneet kaupungin hintatasoon.
Ola_Pallonivel 28.9.2020, 22:24Onneksi on vaihtoehtoja. Itse mieluummin käytän syksyllä yhden viikonlopun aineen suihkutteluun. Samalla tulee käytyä taimet läpi ja osa pelastettua ryönän seasta.
Ola_Pallonivel 26.9.2020, 02:18Jätkälle on mennyt sekaisin vanhustenkodin rollaattorin 350kg ja pikkueen kortti.
Mutta ei se mitään, 60-luvulla se Massikka oli kova sana. Korvasi hevosen. Myös siellä jätkän makkarissa.
Ola_Pallonivel 25.9.2020, 23:38Jätkä suoltaa paskaa niinku likakaivo. Ja itse vetelee laittomia kuormia.
Jos katsotaan 4×4 traktorien massoja, niin taidetaan puhua 5000-7000kg massoista. Niitä ei millään maasturilla vedellä.
Ola_Pallonivel 24.9.2020, 22:11Olen minä tuollaisella 60-luvun Massikalla pyörittänyt halkokonetta, paljonkin. Mutta metsään en lähtisi sillä rymyämään, sitäkin olen yrittänyt.
Mönkijää pystyy liikuttamaan melkeinpä millä tahansa autolla. Mutta kun ruvetaan katselemaan autoja, joilla voi vetää esim. jarrullista yli 2000kg kärryä, niin rupeaa vähiin käymään.