Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
Vai onko kulmavaihteessa vika? Täällähän joku kyseli neuvoja vastaavaan vikaan. Mutteri, kulmavaihde ja akseli ensin tarkistukseen.
Ola_Pallonivel 19.12.2020, 12:12Hyviä uutisia metsänomistajille. Loinen hoitaa kantaa pienemmäksi, jos se ei metsästyksen kautta pienene.
https://www.kaleva.fi/siikajoelta-loytyi-hirviekinokokkia-tauti-leviaa-i/3200345
Vaikka juttu on tilaajille, asian ydin selviää kyllä tuosta alun tekstistä.
Ola_Pallonivel 18.12.2020, 16:54Palveluista olen valmis maksamaan enkä kaipaa ilmaisia koulutuksia tai tapaamisia. Ilmaisia luonaita kun ei ole olemassa. Ne maksaa lopulta muut, eli kaikki jäsenet ja näkyy jäsenmaksussa.
Ola_Pallonivel 18.12.2020, 11:40Hyvää palvelua on saatu, kun on tilattu raivauksia ja terveyslannoituksia. Yksi avohakkuu on kilpailutettu MHY:n kautta ja siinä olisi parannettavaa. Valvonta olematonta. Myös aukon koko muuttui eikä siitä ilmoitettu metsänomistajalle.
Myös ne esitteet olisi aiheellista päivittää, tai hävittää vanhat. Näin on saatettu jo tehdäkin. Siitä on vajaa 10 vuotta aikaa, kun annettiin terveyslannoitukseen liittyvää materiaalia markka ajalta luettavaksi.
Se yksi vuosittainen metsäkäynti kannattaa hyödyntää. Jos ei muuta keksi, niin kysyy tarjouksen lannoituksesta. Myös rajojen avaamisessa ovat avustaneet, mutta en tiedä tehdäänkö tuota enää nykyään.
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 18:45Meinaakos se kaveri myydä puut motomitalla, vai painon mukaan?
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 13:56Sekaisin meni ainakin minulla. Ja kyllä, tuossahan tuo asia oli hyvin tiivistettynä.
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 12:33Ollaan jo melko kaukana otsikon aiheesta, kun saatiin diesel moottoritkin keskusteluun mukaan. Vesi dieselin seassa on hieman eri asia, kuin bensakoneessa. Ja että monet autoilijat lorottelee 2T-öljyä auton tankkiin? Oisko ne kuitenkin Trabantteja, joilla jätkän kaverit ajelee? Siitä öljystä on ruiskuille ihan varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 11:55Aloittaja kyselee kaverin puolesta.
Tein kaverin metsässä motolla pienen hankinta hakkuun, 100-mottia. Itse olen motokuski niin ’liisasin’ työnantajalta koneet joilla tein kaverin hakkuun. Kysymys kuluukin miten verottaja tämän näkee kun kaveri myy puut hankintana, mutta ulkopuolinen tehnyt. Itse otin koivuina tekopalkan noin 30mottia.
Tolopainen on oikeassa, ettei tuo ole normaali hankintakauppa. Mutta jos sen haluaa verottomaksi hankinnaksi vääntää, on totuutta hieman muunneltava. Jos meinaa verottajalle ilmoittaa menopuolelle kustannukseksi 30 kuutiota puuta, on varmasti lisäselvitys edessä.
Itse merkkaisin veroilmoitukseen, että olen ne itse sahannut ja itse koneella ajanut (esim. mönkijä).
Aloittajana jättäisin 30 kuutiota koivua ilmoittamatta veroilmoituksessa.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 21:02Kai siitä kuitti pitäisi olla, jos verotukseen meinaa laittaa?
Muuten on vääristeltävä totuutta ja merkattava, että itse on ajanut omalla kalustolla. Ei verottaja rupea tutkimaan, onko käytössä ollut mönkijä tai kelkka. Polttopuut on sitten pimeää palkkaa, soosoo.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 18:55Jätkä elää edelleen siellä 60-luvulla. Lähimuistihan se tahtoo mennä, kun tulee muistin kanssa ongelmia.
Noihin nykyisiin viinabensoihin sekoittuu myös pieni määrä vettä. Ei se jää tankkiin lillumaan, vaan menee sylinteristä läpi taivaalle. Ei tarvi tenttua tankkiin laittaa nykyään, eikä ole tarvinnut laittaa 90-luvun jälkeen.