Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,761 - 4,770 (kaikkiaan 4,860)
  • Nostokoukku

    Puuki sanoi avainsanan: kokonaispäästöt. Pitää katsoa koko ketju. Patteriautojen valmistuksessa sieltä Kongosta lähtien, missä lapset naputtaa vasaroilla kalliosta harvinaisia akkumetalleja murusiksi ja kärräävät niitä kottikärryllä kiinalaisille joppareille. Sähköauton akuista keskustelin juuri autokorjaamolla. Uusiminen maksaa kuulemma 10-20 000 mallista riippuen. Juuri oli uutinen, että nämä hybridit ne varsinaista huijausta on, kokonaispäästöt moninkertaiset ilmoitettuun verrattuna. Jos koko ketju lasketaan tuulivoimaloiden osalta Chilen kuparikaivoksilta Kiinan kaivoksien kautta myllyn pystytyspaikan tarvitsemiin rakenteisiin saakka, niin mylly tuskin ehtii tuottaa elinkaarensa aikana ”vihreää” energiaa niin paljon kuin sen tekemiseen on fossiilista kulunut.

    Nostokoukku

    Luonto yleensä korjaa ihmisen aiheuttamat tuhot, jos siihen annetaan mahdollisuus. Jopa Tsernobylin ydinonnettomuuden jäljet. Joutsenkin palasi, kun metsästys lopetettiin.

    Nostokoukku

    Ja kun sitä moottorikelkkarallia vielä kutsutaan luontomatkailuksi. Parinkymmenen kelkan letkassa pörrätään kypärät päässä, eipä taida paljon linnunlaulu kuulua . Samaan sarjaan kuuluu piilokojuvalokuvauksen markkinointi ekomatkailuna. Kuvataan kesytettyjätyjä petoja, joissa saattaa olla jo muutama sukupolvi ettei ole tarvinnut itse ravintolaan pyydystää. Emojen perässä pennut tulleet keväällä haaskoille tankkaamaan ja siitä syksyllä talvipesää . Mitä ekoa on norjalaisella kassilohella kainuulaisella suolla.

    Nostokoukku

    Tuntureilla on tehty jo vuosia töitä naalin palaamisen mahdollistamiseksi. Mm. Kettujen tehostettua metsästystä. Se on juuri naalin vaikeuksiin johtaneiden syiden korjaamista.

    Nostokoukku

    Naali on kuulunut ihmistä kauemmin Suomen luontoon. Ihmistoiminnan, metsästys, muiden petojen hävittäminen, matkailusta johtuvat häiriötekijät ym., tuloksena siitä on tullut maamme uhanalaisin  nisäkäs. Onko se sitten tekohengitystä, jos se yritetään palauttaa vähenemisen aiheuttaneita naalista johtumattomia syitä vähentämällä. On tietenkin arvokysymys, kumpi on tärkeämpää, elinvoimainen naalikanta vai  moottorikelkkarällääminen tuntureilla, roskavana perässä.

    Nostokoukku

    Ilmaston lämpeneminen on parantanut ketun ravinnonsaantia karuilla tunturialueilla. Matkailu, mökkikylät moottorikelkkareitit ym., jättävät luontoon entistä enemmän ketulle kelpaavaa jätettä. Tätä kettu on mestari hyödyntämään, ainakin naalia parempi.

    Nostokoukku

    Naalin kohtaloksi koitui metsästys. Haaskoja tekevien petojen puute on yksi paluun este. Toisaalta naalin kanssa kilpaileva kettu on levinnyt naalin entisille asuinalueille. Ketun leviämisen on mahdollistanut ihmistoiminnan muutos tunturialueilla.

    Naali on hyvä esimerkki monimuotoisuuden katoamisen syistä ja seurauksista. Myös niiden tiettyyn elinympäristöön sopeutuneiden ”ötököiden” , joita tavallinen kulkija ei metsässä kulkiessaan näe eikä tärkeänä pidä.

    Nostokoukku

    Miksi matkailu on vaijettu kuoliaaksi niin ilmaston kuin korinaankin hoidossa?

    Nostokoukku

    Motokuski. Et sinä oikeastaan joutanut. Palkkasi sait jokatapauksessa,olit vain avulias ja ystävällinen tutulle kaverille. Olisitko ymmärtänyt, jos esitys olisikin ollut vaikkapa palkkasi alentaminen puoleksi vuodeksi.

    Nostokoukku

    Pääkaupunki on autojen laidunaluetta. Ei siinä roskaantuva ja saastuva meri mitään paina. Pääasia että polttoaine on niin hintavaa ettei täällä syrjäkylillä kenenkään ole kohta varaa käydä töissä.

Esillä 10 vastausta, 4,761 - 4,770 (kaikkiaan 4,860)