Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
En jaksollista / jatkuvaa vertaillut. Kysyin vain todellista prosenttia jos kaikki toiminta lasketaan mukaan. Vaikkapa nyt jaksollisessa kasvatuksessa.
Nostokoukku 8.1.2023, 12:00Mikä on prosentti, jos kaikki puuhastelu lasketaan mukaan? Suunnittelu kulkemisineen (itsellä aikoinaan työmatka n. 80 km/pvä), ennakkoraivaus, hakkuu, lähikuljetus, kaukokuljetus, muokkaus, taimikasvatus, taimien kuljetus, istuttajan matkat, työn valvonnan matkat, taimikonhoidon suunnittelijan matkat, raivaus 2-3 kertaa, raivaajan matkat, työn valvonnan matkat, eh suunnittelu, lannoitteiden valmistus, kuljetus, lannoittaminen, ensiharvennus. Sellutehtaan päästöt, sellun kuljetus kaukomaille, sellun jalostaminen.
Nostokoukku 8.1.2023, 11:27Eli tälläkin foorumilla paljon hehkutettu metsien hiilinielujen saavutukset hankitaan muiden sektoreiden kustannuksella.
Nostokoukku 8.1.2023, 10:34Tomperi. Ei varmasti lasketa. Lisäksi kun tehdään avohakkuu, siitä hetkestä kun suunnittelija käy nauhoittamassa leimikon ja siihen, kun sellupaali on kiinalaisen riisikupin vieressä lautasliinana on kulunut melkoinen pönttö fossiilisia. Ennenkuin ko. aukko on taas ensiharvennusvaiheessa, fossiilisten pönttö on taas huomattavasti isompi. Eikö kaikki tämä pitäisi laskea mukaan päästöjä ja nieluja laskettaessa ? Kokonaisuus ratkaisee.
Nostokoukku 7.1.2023, 18:40A.J. Olen kanssasi samaa mieltä. Minulla on ko. kirja, sitä olen moneen kertaan lukenut.
Nostokoukku 7.1.2023, 16:32Ainoa jolta käytetyn raivurin ostaisin on ammattimetsuri. Ladonnurkasta apulantapussien seasta kaivettua onnettomalla terällä väärällä tekniikalla nirskutettua isäntälinjan sahaa en huolisi ilmaiseksikaan.
Nostokoukku 7.1.2023, 16:06”Kaikenlainen vaihtelevuus on suurempaa” Siis monimuotoisuuskin on suurempaa, niinkö ?
Nostokoukku 7.1.2023, 12:10Ennen ostoa kannattaa kysyä myyjältä miksi hän lähes käyttämättömästä ja uudenveroisesta loistavasti toimivasta laitteesta on luopumassa.
Nostokoukku 6.1.2023, 21:01Olen aika paljon kierrellyt suojelualueita, pieniä ja isoja, eripuolilla maata. Niissä on aika vähän koppakuoriaistuhoja, ainakaan tosi vanhoissa metsissä. Puunkasvatusalueilla perustetut ”suojelukohteet” on sitten asia erikseen.
Nostokoukku 6.1.2023, 12:37Eikös tämä ole politiikkojen tapa toimia kaikkialla. Jossain vain nyhrätään nurkan takana vähän paremmin piilossa. Esimerkkejä löytyy Suomestakin. Ei mitään uutta auringon alla.