Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,961 - 3,970 (kaikkiaan 4,387)
  • Nostokoukku

    A.J. Kun olet ahkera, osaava ja tietävä, selvittäisitkö tuota esittämääni kysymystä sulfaattipäästöistä.

    Nostokoukku

    Vesistöissä elävät kasviplanktonit ovat yksi tärkeimmistä hapen tuottajista ja hiilidioksidin sitojista. Ei kannata ihan mitä tahansa mönjää vesiinkään työntää.

    Nostokoukku

    Kyselin tässä taannoin vertailua Talvivaaran sulfaattipäästöistä verrattuna ison ”Biotehtaan” vastaaviin päästöihin. Joku Reva ilmoitti, että biotehtaalla on suljettu kierto. Jos tehdas tarvitsee vuodessa 15 milj. kuutiota raakavettä, niin aika kummalliselta suljetulta kierrolta vaikuttaa.

    Nostokoukku

    Jätkä. Luulen, että minun munani ovat vain keskikokoa, mutta jotain tuli sahoista, ketjuista ja laipoista 20 vuoden ammattimetsuri uralla opittua. Löysällä roikkuvalla ketjulla sahattaessa ketju ei kuormita tasaisesti laippaa. Etenkin karsittaessa sahataan enimmäkseen laipan kärkiosalla ja laipan kärkiosa kuormittuu eniten alapuolelta juuri kärkipyörän takaa. Siihen syntyy kierrettä ja kuluu selvä painauma. Kierre on lohkeamisen takia viilattava ajoittain pois, laippa on lisäksi hyvä kääntää ajoittain toisin päin juuri tasaisemman kulumisen takia. Tuohon laipan osaan ei syntyisi tuota kierrettä, jos siihen ei kohdistuisi suurin kuormitus. Löysä ketju nopeuttaa tätä kulumista. Syntyneet terveet viilataan pois lohkeamisen estämiseksi, kulumisen estämiseksi viilauksesta ei ole apua. Löysä, roikkuva ketju on muutenkin ”holtittomampi” sahata. On isomunaisten machoilua sahata roikkuvalla ketjulla. Heillä on vaarana, että kriittisellä hetkellä päähän ei riitäkkään verta ja menee taju, tai ainakin järjen käyttö estyy. Koskaan en ole saanut sahaamalla ketjua niin kuumaksi, että se karaistuisi. Teräksen karaisu kun vaatii yli 1000 asteen lämpötilaa. Halpisketjujen osalta olemme saman kokoisilla munilla liikenteessä. Halvan ja hyvän valmistaminen on lopetettu jo kauan sitten.

    Nostokoukku

    Ei sitten ollutkaan tarkoitus tehdä Vihreää Terästä. Taikasana ei tehonnutkaan. Kokeillaanko seuraavaksi vanhaa kunnon Sesam aukene.

    Nostokoukku

    Appiukolla oli aikoinaan sementtisäkin painoinen Homelite rankasahana. Tykkäsi kovasti, kun sai kuulemma oikein painaa rankakasaan. Ei tykännyt ammattisahoista, nykyajan rimpuloista, jotka vähänkin painaessa tukehtuvat. Oli turha selittää, ettei sahaa tarvitse omalla ruumiinpainolla rankakasaan painaa. Jos ketju on kunnossa, saha vetää kyllä itse itsensä puuhun. Ukolla oli ketju siinä kunnossa, että oli ihan sama miten päin se laipalla oli. Ketju on oltava napakan kireällä. Löysä roikkuva ketju syö laipan kärkeä heti kärkipyörän takaa ja kuluttaa enemmän myös vetoratasta.

    Nostokoukku

    Ei vetorattaan vaihto 7-hapaisesta 8-hampaiseen kulumisesta aiheutuviin ongelmiin auta. Kasilla tulee ketjuun vähän vauhtia lisää, mutta kuuluessaan aiheuttaa saman ongelman. 1,5 millisellä on vähän suurempi vastus, mutta jos on iso saha, eroa ei huomaa ja saattaa kestää paremmin. Tärkein asia kuitenkin laipan, ketjun ja vetorattaan kestämiselle on oikea viilaus. Ei liikaa ”haukannokalle” eikä takakenoon ja molemman puolen hampaat viilattava samaan kulmaan. Kaikki hampaat vielä saman mittaiseksi. Jos parikin hammasta on eri mittaisia, aiheuttaa ketjun tärinää ja lyhentää käyttöikää.

    Nostokoukku

    Uudessa Metsälehdessä oli dronekuva eh.kohteelta. Ko. kuviolla taitaa ajo-urien pinta-ala olla yli puolet kuvion alasta. Lisäksi ristiin rastiin, kuin kypsää spagettia olisi kuviolle roiskaistu. Tulkitsinko oikein?

    Nostokoukku

    Hiilinielulla ratsastamisen aika taitaa olla vähän jo ohi ja sitäsun tätä. Taitaa jo muutamat tutkimukset osoittaa vähän muuta kuin meikäläisten pusikoiden pöllyyttämisestä on luultu.

    Nostokoukku

    Uskaltaako kukaan tehdä hallitussopimusta takiaispuolue Keskustan kanssa? Vaihtaa suuntaa kuin tuuliviiri ja monella puolueen ministerillä tullut tällä kaudella takinkäännön Suomen ennätys.

Esillä 10 vastausta, 3,961 - 3,970 (kaikkiaan 4,387)