Käyttäjän Mottimasa kirjoittamat vastaukset
-
Kun rahaa on vain näkyvä raha, se ei maksa sen enempää heitteleekö siitä 650kg säkistä käsin päivän vai kuukauden, aina on lompakossa samanverran kun itse tekee. Sama se on hankintahakkuussa.
Olen miettinyt käsin lannoitusta ja voisin vakavasti harkita pikkusäkeistä siten että mönkijällä tai kelkalla kuljettaisin säkit esim ajourien varteen ripotellen valmiiksi sopivan välimatkan välein jolloin kylvö olisi helppoa vakasta käsin, sopivia parin hehtaari kuvioita olisi useita. Isosta säkistä ei ole mitään järkeä alkaa kantamaan ja levittämään hehtaarin aluetta, se pitäisi saada kelkan tai mönkijän kyytiin ja levittää siitä äyskärillä.
Tule jätkä tähän päivään, miksi maataloustraktorissa on paripyörät tai mammuttirenkaat? Miksi ne vaihdetaan talveksi 18 tuumaisiin? Siksi koska se kapea 18 tuumainen on talvella paljon pitävempi ja parempi eteniä kuin se mammutti. Kukaan ei laita talveksi paripyöriä, ne ovat keväällä pienemmän pintapaineen saavuttamiseksi.
Ei se nyt remie metsään jää, mutta jos laitetaan siihen verkuun vaikka se 14,2 R38 tai likelle samaa korkeutta oleva reilusti leveämpi vaikka 600 millinen rengas niin kyllähän sillä 600 millisellä paksussa lumessa on työmaa päästä eteenpäin.
Jätkästä tulee mieleen ammattikoulun aikainen opettaja Seppo joka ei antanut periksi ei mistään, oli niin vastarannankiiski että tappeli toisten opettajienkin kanssa. Päähänpinttynyt tieto oli niin sodanaikaista kuin olla ja voi. Kaikkinensa ylijumala, pilvissä leijuva pelle.
Kyllä jätkä on aika paljon pihalla rengas asioissa. Lähtökohtaisesti vaikkapa traktorissa mammuttirengas on kesärengas jolla haetaan pientä pintapainetta ja näin kantavuutta, mutta talvella se on todella huono verrattuna vaikka normaaliin 18 tuumaiseen, ei se kanna lumien päällä, päinvastoin vierintävastus kasvaa isoksi vaikka on veto. Pallorenkaassa on iso vierintävastus vaikkapa kuorma-auton renkaaseen verrattuna ja siinä renkaan korkeus erottaa ei leveys vaikka se pallorengas olisi metriä leveä. Metsäkoneessa leveillä renkailla ja teloilla haetaan kantavuutta, oikein syvässä lumessa niillä on raskaampi edetä kuin puolet kapeammilla, mutta pintapaine pienempi, lumen päällä eivät ui. Jos henkilöautolle halutaan hyviä ajo-ominaisuuksia lumelle siihen laitetaan mahdollisimman kapeat alle 200 renkaat ei mitään 235.
Oma mielipide palstan lehtorista on ettei se ole koskaan käynytkään metsässä saati tehnyt siellä mitään, ei moottorisahan kanssa eikä minkäänlaisella koneella…
Arto taitaa olla tästä kellojen pitäjän naapurista itäänpäin…
Joku päivä tein ekopökkelöitä tekopökkelöitä, toisen haaran sahasin puoli metriä ylempää, nuita körmyhaapoja riittää…
Kun on matkaa reilu 30km ei kannata joka päivä ajaa traktorilla ja tuoda yhtä tai kahta kuormaa lähtiissä pois, varsinkaan kun maakaan ei ole vielä jäätynyt ajokuntoon niin ei nuita saiskaan pois, kun hakkuu on valmis ja ajo alkaa, ei montaa päivää mene kun likelle kymmenkunta 6 kiinnon kuormaa päivässä ajelee tienvarteen. Jos jättää nyt puut levälleen kasaamatta, niitä ei löydä pirukaan tammikuussa paksun lumen alta.
Koko viikko on tullut sahattua, on ollut mukavia aurinkokelejä ja välillä pakkasta toisella kymmentä, puuta on nurin jo mukavasti. Nyt keli muuttuu todella pahaksi, maanantaina kun menee niin koivut ovat latvat maassa kaarella ja lunta tippuu niskaan, mukavuusaste laskee lähes nollaan kun hyvät kelit loppuvat, tosissaan saa olla että vihtii sahata.
Taas tuli käytyä päivä hiilinielua tekemässä. Talvi tulee pikkuhiljaa savotalle, maanantaina kun menee ja kaivelee sahan kuusenpersiistä risuläjän alta voi olla 20cm uutta lunta, mutta eikai se mitään, vielä olis pariksi viikoksi työmaata.