Käyttäjän Mottimasa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 263)
  • Mottimasa Mottimasa

    Kannot ovat kyllä käsittämättömän rumia, miten voikin noin eri kohdasta sahata vastasahauksen, kaatokoloahan tuon kokoinen ei tarvitse, mutta vastasahaus 10cm eri korkeudelta ja muutenkin todella vinoja kantoja.

    Mottimasa Mottimasa

    Nämä on niin näitä makuasioita, miksi pysähtyä jos juostenkin voi kusta? Kyllähän nuo energiapuuna menee, mutta kyllä itku tulisi jos tuollaisia repullakarsittuja harakanpesiä pitäisi maatalouskoneilla kokeilla saada tienvarteen, ainakin olisi hidasta ja tuottamatonta. Tuollaisia jos tyrkyttää hankintana voi ostomiehen ostohalukkuuskin jatkoa ajatellen kärsiä. Kerrattain ostomies kehui siistiä pinoani miten on rekkamiehen nautinto kuormata, ohimennen mainitsi että monesti hävettää automiesten puolesta hankintamiesten kasat kun ovat kuin harakanpesiä oksineen ja päät heittävät metrillä. Voi olla vaikea myydä vaikka pientä erikoiserää tukkia jos pöllitkin ovat karsimattomia tienvarressa. Kyllä oli mukava myydä 87 kiinnon tukkiläjä kun 1.3 kiintoa meni raakiksi, oli hyvää puuta ja kierot meni pölliksi, pöllipino oli silti pieni. Jokseenkin kannattaa muistaa hakatessa myös puun standardi. Tehtaassa töissäollessa puhutaan paljon siitä että tuote pitää olla justiin eikä melkein, ei nippanappa sellainen kuin sallitaan, sillä saavutetaan myynti ja ostajan halukkuus ostaa. Metsätöissä on sama sääntö vaikkei niin millintarkkaa työtä olekkaan.

    Mottimasa Mottimasa

    Oikein nuuka noin tekisikin. Hölmöläinen ei kuitenkaan kannata olla.

    Mottimasa Mottimasa

    Kuitenkin rahaa on loppupeleissä se käteenjäävä nippu seteleitä eikä aika kun puhutaan omasta työstä, sähläsi miten sähläsi viikon tai kuukauden niin käteenjäävä osuus ratkaisee. Jos siirrytään vieraan töihin on asia aivan eri. Ei kukaan tekisi hankintahakkuuta jos pitäisi kilpailla oman ajan ja sille lasketun hinnan kanssa moton rinnalla, mutta tilissä sen eron huomaa.

    Mottimasa Mottimasa

    Avohakkuulta ja muutenkin moton jäljiltä saa kuormatolkulla polttopuuksi kelpaavaa tavaraa kun jälkiä siistii, parhaillaan muutaman hehtaarin alalta ajettu toistakymmentä isoa kuormaa haapaa, karsittuja latvuksia ja lumppeja hakepuuksi. haapa ja muu ”arvoton” puu kannattaa harvennukselta kaadattaa hakkuun tieltä pois, mutta ei ajattaa jos kalusto löytyy itseltä ja maasto ajokelpoista. Kerran olen ajattanut 40 kiintoa haapaa tienvarteen ja silloin meni polttopuut ostopuiksi, ajo oli paljon kalliimpaa kuin hakkuu.

    Mottimasa Mottimasa

    Koivu ja muutenkin lehtipuu on tietyillä keleillä paljon työläämpää syöttää kouran läpi kuin havu, aika paljon näkee kesken syötön katkennutta sälöä, se syö kuormasta jos nipusta yritetään 5m pitkää. 3m nipussa tämä kesken katkeama näkyy vähemmän. Itseasiassa yhtäpitkästi molempia 15m menee autoon ja melkotarkkaan 3m katkotut niput voivat olla yhteensä paljon painavempi kuorma kuin 3-5m sekanippu, vai meinaako jätkä että monen mittaisesta puusta syntyy yhtä tiivis kasa kuin päät tasan olevasta? Tavallisella maataloustraktori kalustolla ja useimmiten kevyellä n.8t kärryillä 5m koivu on liian raskas kuorma ajettavaksi, ei liiku ilman vetoa kärryssä ja ketjuja joka renkaassa. Jos puut eivät ole kunnon kasoissa kuormaus on paljon hitaampaa, muutenkin pitkä tavara on hankalempaa kuormata kuin lyhyt. 3m pölliä on mukava ottaa hyvästä läjästä josta tulee täys koura. Laanillakaan 5m ei ole nopeampaa, isäntälinjan kuormain ei jaksa nostaa täyttä kouraa 5m koivua kun puomia pitää jo vähän jatkaakkin, 3m saa ottaa täyden nipun ja koura tottelee paremmin lyhyttä tavaraa. Kalliin kaluston hankkiminen ei vain pienillä määrillä kannata, eikä 8€ motti maksaa siitä että puut ovat tienvarressa jos jonkinkaanlainen halpa kalusto on itsellä on. Ennemmin sulattelee pari pakettia enemmän makkaraa metässä kuin puolittaa sen hankinnasta saadun voiton minkä pystykauppaan nähden saa.

    Mottimasa Mottimasa

    Tiedä sitä meneekö 5m koivua enemmän vai jopa vähemmän kuormaan kuin 3m, harva nippu on 5m koivunippu, läheskään kaikki ei ole siinä 5m. Motolle varmasti hankalampi tehä jo 5m mitä 3m kun katkiaa mutkan kohdilta poikki, siihen katoaa nopeasti se 2m mitä kuormassa mukamas olisi enemmän, muutenki pitkä ja mutkainen jää harvempaan kuin lyhyt ja mutkainen puu. Havulla eriasia.

    Mottimasa Mottimasa

    No nautahan tai sikahan siihen pitää teurastaa jos ei ole edes kinkkuviipaletta leivänväliin, eihän sitä muuten saa. Metsurintyössä puhutaan kuitenkin pitkäkestoisesta ja raskaasta liikuntasuorituksesta, hiki alkaa irrota samantien ja energiavarastot loppuvat nopeasti, uusia on saatava tasaiseen tahtiin.

    On jätkä kova merkkaaminen puissa jos kaikki pelkästään kaataa tietä kohti eikä kasaa, jää levälleen vähän niinkuin moton jäljiltä tai enemmänkin, syksystä paksun lumen tuloon kun hakkaa ja pyytää helmikuussa ajokonetta ajamaan. Ei ne hankintapöllit edelleenkään kuukaudessa ole nurin kun töissä käydään muualla eikä välttämättä ole kuin yksi päivä viikossa hakkuuta. Muutoinkin ei aina voi kaikkia kaataa uraa kohti, siinä voi olla jääviä puita edessä. Täällä junan lastauspaikoilla on vuosikymmenet olleet aina pelkästään kolmosen kuitua kaikki, samoin kun katsoo työpaikan ikkunasta valtatietä ohi kulkeviin pöllirekkoihin niin aina on 5 nippua kyydissä.

    Mottimasa Mottimasa

    Ennen meni isännät metsään kyläkaupan kautta ja ostivat sieltä lenkkipaketin evääksi, ei ole lihavia ukkoja vieläkään nämä nyt eläkeläiset miehet, kun on raskas työ voi syödäkkin raskaammin, kunhan ei lepopäivänä hotkase sitä lenkkipakettia. Ei heilahda iltahämärissä enää koivupölli jos ei muista syödä päivän mittaan, aamullisen kaurapuuron teho loppuu 10 aikaan ja maha alkaa murista, jos ei syö edes sitä leipää ja juo niin kohta on melkoisen hapoilla ja iltapäivästä jo päätä särkee kun kaikkien puutos on niin suuri. Paikallinen ultrajuoksia ottaa melkoisen raskaat eväät 100km juoksulle mukaan, on suklaapatukkaa ja huollolta makkaraa useamman kerran päivässä. Kerran lähti huonolla huollolla tavoittelemaan pitkää matkaa, keskeytti koska oli suunnitellut ruokahuollon kevyesti, olisi pitänyt olla lämmin ruoka syötäväksi, pelkät energiajuomat ja suklaapatukat, leipä eivät riittäneet. Eikä taatusti ole mies huonossa kunnossa, senverran paljon liikkuu.

    Mottimasa Mottimasa

    Vielä nykypäivänäkin useimmat hankintapuita tekevät isännät ajavat itse puunsa ja kalustona on edelleen 80-90 luvun maataloustraktori patu, evi, patruuna tai kronos on kuorma-auton renkaille tehdyn kärryn aisalla, se on varsin kustannustehokas ratkaisu jos vertaa likemmäs 10m ulottuvuutta lähentelevän kuormaajan ja järeämmän kärryn hankintaa, tai metsäkoneen. Näitä pieniä kuormain kärry paketteja ostavat edelleen paljon. Olen kyllä itse harkinnut vieraalla ajattamista juuri tuon hakkuutyön helpottamiseksi kun läjän voisi tehdä 8m urasta, 4-5€ jos sais tienvarteen vielä kannattaisi, enempää ei kannata maksaa. Mutta satakunta kiintoa tulee kuitenkin kohtuudella, vaikka jonkun makkaran paistaakin ja sulattelee kasaushommissa en 100 kiinnon takia ala tekemään 6 koivupölliä ja sentakia hommaamaan kallista ajokalustoa. Tilanne olisi eri 200 kiinnosta ylöspäin. Katoppa jätkä uudestaan ohikulkevia pölliautoja joissa koivua kyydissä, sanoisin että 90% on kolmosta kyydissä, 5 nippua on lähes aina. Havu on osin pidempää. Ainakin hirvimetsä näkyy tekevän koivun aina 3m vaikka olisi kuinka iso erä ja kuljetusmatka pitkä.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 263)