Käyttäjän Mottimasa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 263)
  • Mottimasa Mottimasa

    Metsästyksen haittavaikutuksia metsäautotielle kannattaa puntaroida vähän laajemmin kuin sitä yhtä ”ammattimetsästäjää” joka on tiellä päivittäin. Metsästäjiä on n.300 000 ja joukkona sillä on iso painoarvo puolustamassa metsien käyttöä hakkuiden ja tieverkoston aikaansaannissa. Monesti nämät muutamat aktiivit ovat myös koko seuran aktiiveja eikä ilman heitä toimintaa ole. Mitä enemmän saamme ihmisiä metsään ja metsästyksen pariin, sitä suurempi järki-ihmisten joukko on puolustamassa perinteisiä luonnon käyttöarvoja.

    Mottimasa Mottimasa

    Villisika levittäytyy jo kohti pohjoista, pohjois-pohjanmaalla ampuivat jo viikonloppuna villisian. Susista on muodostunut riesa kun kaksi eri laumaa pyörii tuossa, toisessa on 5 ja toisessa 3 sutta, hirvenpyynti ei onnistu enää.

    Mottimasa Mottimasa

    Harvennuksen aika kyllä mielestäni oli heti, tuo vain on sellaisella isännällä joka kasvattaa männytkin riukuina ja vielä lannoittaa ja ihmettelee miten naapurin harvasta metsästä lähtee selvästi enemmän puuta vaikkei ole lannoittanutkaan, no eihän se puu kasva jos siinä ei ole enää nimeksikkään vihreää osaa.

    Mottimasa Mottimasa

    Eipä noita uutisia tule monestikkaan vahdattua viikkoon pariinkaan ollenkaan. Uneskon listalle päätyminen kait tuskin mitenkään vaikuttaa suoranaisesti matkailuun, onhan noita turisteja haalittu tänne ulkomailta iät ajat nimenomaan jokamiehenoikeuksia markkinoiden, mutta pikkusormihan siinä menee ja koko käsi, jos jokupäivä metsille tulee kiinteistövero, ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa jokamiehenoikeuksia jos ne ovat uneskon listalla. Se on totta että on oltava tarkkana näiden oikeuksien kanssa. On tapauksia että puhtaaseen poluttomaan metsään on noin vain kävelty polku, kohta se on oikein merkattu ja ojat silloitettu, hakkuista ollaan jo kovin näreissään, mielestäni samaa paikkaa ei saa kävellä niin monesti että maastoon syntyy polku, jota aletaan yleisesti käyttää, silloin kasvillisuus on jo turmeltunut ja on syntynyt metsänomistajalle rasitteellinen merkittävä haitta, paloriski esimerkiksi on kasvanut jo huomattavasti.

    Mottimasa Mottimasa

    Mitä yle ja suomen latu kampanjoi jokamiehenoikeuksista?

    Mottimasa Mottimasa

    Niin mikä tässä aloittajan viestissä on homman nimi, ainahan on jokamiehenoikeus ollut ja tulee olemaan vielä pitkään kaikilla täällä, niin kotimaisilla kuin turisteillakin, onko siinä jotakin outoa/haittaa? Ihminenhän saa kulkea maastossa jälkiä jättämättä, kasvillisuutta turmelematta, käytännössä tarkoittaa ettei polkua saa syntyä eli esimerkiksi maastopyörällä ei voi ajaa jos ei satu joku jäkäläkangas olemaan.

    Mottimasa Mottimasa

    Tottahan ajokoneella joka on nimenomaan puunajo työhön tarkoitettu kokonaisuudessaan pitää pystyä tekemään tulostakin. Onhan hintaerokin traktorikalustoon verrattuna huomattava.

    Mottimasa Mottimasa

    Sivusuunnassa ei kannata pöllejä siirrellä, siinä tekee turhaa työtä muutenkin kovan työn lisäksi. On vedettävä suoraan uranvarteen, yleensä n.7 kasaa saa ottaa kuormaan, tulee jo traktorinkorkuinen kuorma. Miksi laittaa ojan päälle jos on ojatonkin kohta mihin on helpompi kuormata? Ei sillä vain kanavanpohjalle yltä tekemään pinoa. Omat urat ovat yleensä n.200m pitkiä kokoojauralta, niistä tulee 4-5 kuormaa pöllejä.

    Mottimasa Mottimasa

    Tuossa on 5.5-6m puomi, kärryn aisalla kun on niin maksimissaan 4m päästä yltää, tienvarressa ison ojan päälle ei yllä purkamaan. Ja on on se nopeampaa hakata pitkää ja tuollalailla harakanpesäksi niinkuin videolla tehdään, mutta keruu ei isäntälinjan koneilla onnistu ja vaikka ulottuvuuttakin olisi, olisi se käsittämättömän hidasta kuormata kyytiin. Kasaaminenhan se ylivoimaisesti kovin homma on kolmosen teossa. Hyvissä olosuhteissa ja melko vanhoillakin vehkeillä ajaa 125 läjän neljässä päivässä, tarkoittaen kutakuinkin 12 tunnin päiviä, aivan tuntiin ei tahdo kuormaa hakea. Nyt on ajettu peltokäyttöön hankituilla traktoreilla joissa ns millisarjan peltorenkaat, yli 20 vuotta on ajettu pehmeillä tubeles renkailla, vielä ei ole rikki mennyt, kannon yli kestää ajaa kunhan se ei ole teräväksi sahattu.

    Mottimasa Mottimasa

    Siksihän juuri jätkä sen kuormaimen hintaa on jatkettava pitkälle ajalle ja pieniä summia että riittää rahaa myös sen kunnossapitoon  ja muuhunkin elämiseen, tietysti voi maksaa vaikka alkuun 3 vuoden hankinnoista kuormaimen pois ja sen jälkeen keskittyä muuhun, mutta lopputulos sama. Nyt on tuossa 30 vuotta vanha monen isännän yhteinen patu jolla on ajettu joka vuosi vähintään 150 kiintoa. Tietysti siihen on vaihdettu hydrauliletkuja kouraan useampia kertoja, uusi koura, puomi on kerran katkennut pystötornista kääntäjän kohdalta ja uusi venttiilipöytä.Olisiko heittämällä 3000€ remonttia 30 vuoden ajalle. Sillä on saatu kuormain pysymään kohtuu hyväkuntoisena ja ikääkin jo on, polttoainetta tietysti menee aina n.200l vuodessa vähintään. Siksipä juuri ei kannata kovin kalliita omia koneita ostella jos hakkuutyön voi vaihtoehtoisesti tehdä ennenkaikkea itselleen kevyemmin ja ajattaa vieraalla, kuin tehdä itse reilusti enemmän töitä ja ajaa omalla kalustolla. ei kannata mitenkään ostaa kallista ja hyvää kuormainta vain omaan käyttöön, siinä urakoitsia ajaa samantien ohi.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 263)