Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,841 - 2,850 (kaikkiaan 3,061)
  • MJO

Ja noihin taimihintojen kyselyihin vastaa asiaatietävät ja muistavat tahot koska on kyse aivan kahdesta eri asiasta. Jos ehkä jotkut 1-v.kuusen viidensentin tapit sitten olisivatkin noin halpoja jota en usko sitäkään. Kun ostat hyubridihaavan 800-1500 pitkiä puunalkuja on hiukan huono verrata oikein mitään näissä.

800-1500mm hybridihaavan taimenhintaan täytyy olla jo 200 litran runko, jotta saisi taimenhinnan ja maanmuokkauksen takaisin.

Minusta ei ainakaan taimen korkea hinta ole leuhkimisen arvoinen asia. Sitäpaitsi sanoit että 1000 tainta hehtaarille riittäisi. Suositus on vähintään 1200 tainta hehtaarille.

Meinaan, että kalliiksi tulloo hybridin kasvatus aita leikkeineen ja myyräsuojineen.

MJO

Saakos MJO kuusen-tahi männyn taimet suosituksen mukaisena määränä?
    Minulla nimittäin piisaa tuhat tainta hehtaarille.

Alle 20c/taimi, eli 1800×0,20e = 360e

MJO

Paljonko Jesse hypridin taimien hinta on? Saako tonnilla hehtaarille taimet?

MJO

Hirvikannan leikkaaminen vahingonkärsijöitä tyydyttävälle tasolle ei ole onnistunut yli 40 vuotta jatkuneesta yrittämisestä huolimatta. Esim. hirvivahingot metsätaimikoissa ovat VMI:n keräämien tulosteiden mukaan lisääntynet vuosi-vuodelta.

Älä valehtele, ei varmasti ole. 10..15 vuotta sitten hirvikanta oli paljon suurempi, kuin nykyisin. Joten ei varmasti ole taimikkotuhotkaan kasvaneet vuosi vuodelta.

Naurettavaa väittää, ettei mitään olisi tapahtunut yli 10 vuoden aikana hirvikannassa.

MJO

eiden varsilta ja taajamien lähiseuduilla asustaa hirvet läpi vuoden,kun koirilla ei näillä alueilla metsästetä.
    Mies/nais kapula-ajoihin ei useimmissa seuroissa löydy reippailuhenkisiä henkilöitä eikä oikeesti haluttakkaan.
    Helpompi kurvailla ökymaastureilla metsäteillä.

”Ajoketjussa” pyynti on tehokas keino, jos pyyntiin on riittävästi porukkaa. Ajoketjussa pyynti ei kuitenkaan toimi, jos seurueeseen kuuluu ainoastaan esim. 6 metsästäjää. Tällöin hirvet karkaa helposti liian harvan ajoketjun läpi tai kiertävät sivulta ketjun ulkopuolelle.

MJO

Aina on joku tyytymätön Reima. Jos metsänomistajat joutuisivat itse liittymään uuteen MHY:n, niin varmasti löytyisi valittajia silloinkin. Miksei jäsenyys voi jatkua automaattisesti uudessa yhdistyksessä jne jne..

Nyt uusi yhdistys valitsi tämän tavan. Jos jäsenyys ei kiinnosta, niin Reima jättää laskun maksamatta tai ilmoittaa eroavansa. Ei pitäisi olla liian vaikeaa edes Reimalle.

MJO

Jees: Minä taas olen ottanut sen kannan että hoidan hirviongelman itse ja en ala nähdä vaivaa metsästäjien krettujen jahtaamisesta. Olen aitaamalla joutunut taimikkoni suojaamaan ja se toimii aivan ilmiömäisen hyvin. Miksi alkaisin ruokkia muiden harrastusta kun kyse ei kuitenkaan ole hirviongelman poistamishaluista?
    Rahan kanssa saa taas aikaan minunkin kanssa vuokrasopimuksen mutta koska sekin asia alettiin venkoilla siirtämällä muka kaikki sopparit voimaan toistaiseksi olen tullut haluton edes keskustelemaan harrastepaukuttajien kanssa aiheesta.

Eihän aidatulla alueella ole hirviä sen enempää, kuin jessen pirtissäkään. Miksipä jahtimiehet tyhjistä maista vuokraa ainakaan maksaisi?

MJO

Löytyykö vielä salonpojan kasikakkosiin patruunoita? Olivat ainakin kymmenen vuotta sitten melko kalliita.

MJO

Anton: Holtiton kuusettaminen aiheuttaa kuusenkirjanpainajatuhot.

Kirjanpainajatuhot tapahtuvat: kuusikoissa, jotka olivat taimikoita, siihen aikaan jolloin ei kukaan ollut edes kuullut kirjanpainajista. Siihen aikaan aloiteltiin yleensä harrastamaan metsänviljelyä

Vaikka suomen kaikki taimikot olisivat istuttettu kuusille, niin kirjanpainajatuhot keskittyisivät vanhoihin kuusikoihin.

MJO

Kovin on huono vertauspohja.

Jaa, että miksi? Onko meidän lehtipuut jotenkin huonommin palavaa sorttia?

Esillä 10 vastausta, 2,841 - 2,850 (kaikkiaan 3,061)