Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,761 - 2,770 (kaikkiaan 3,061)
  • MJO

Jesse: Luonnossa on aina tasapaino hakusessa jos sen annetaan sitä itse hoitaa. Pedot juuri siinä tärkeä lenkki ravintoketjun yläpäässä.

Kerroppa jesse mikä peto voisi pitää kurissa maailman rottakannan? Minä väitän ettei mikään muu, kuin korkeintaan ihminen.

MJO

Yleisesti ottaen autonvalmistajat rakentavat nykyautot vähän samaan tapaan kuin kodinkoneetkin, eli niiden käyttöikää on tarkoituksellisesti lyhennetty.
    Kodinkoneissa se 10 vuotta ja autoissa ollaan menossa kohti samaa.

Höpö höpö.. 70-luvun corollat, datsunit, vivat ja marinat olivat koneremppaan valmiina 100 tkm jälkeen. Nykyautot luokitellaan uudehkoiksi sadassa tonnissa.

Aika kultaa muistot.

MJO

Huojumaton
    *** Ei niistä veroista ikinä sen halvemmalla selviä. Pointtihan mulla oli,että kun välillä kotiuttaa niitä voittoja. Niin silloin ne on käytössä. Jos esim. olet aikoinaan sijoittanut 10 000 € johonkin lappuun ja myyt ne 20 000 € hintaan, maksat toki sen 3000 € veroja ja saat voittoa 7000 €. Se on siis ns. realisoitu voitto. Mikäli edelleen uskot samaan osakkeeseen sijoitat sen alkuperäisen pääoman eli 10 000 € takaisin. Toki saat puolet vähemmän osakkeita.

Jos tarvitset rahaa tai haluat pienentää ko. osakkeen painoa salkussasi. Mikset myisi ainoastaan 10 000 euron edestä ja jättäisit 10 000 euron edestä vanhoja salkkuun?

Maksat tällöin veroja 1500 euroa

MJO

Horjumaton:*** Veron määrä ei ainakaan lisäänny vaikka välillä myykin. Kaupankäyntikulut toki kasvaa,mutta ne on lillukanvarsia kokonaisuutta ajatellen. +/- 10% on melkoisen pieni liike tehdä mitään.

Kyllä se tavallaan lisääntyy. Jos myyt esim. osakkeet 10 000euron voitolla, niin joudut maksamaan 10 000eurosta myyntivoittoverot. Jos ostat samat osakkeet takaisin sinulta täytyy kuitenkin löytyä 3000 euroa veroihin. Jos sinulla ei ole säästössä 3000 euroa
    veroihin, niin et voikaan ostaa osakeita takaisin yhtäpaljon, kun rahat täytyy säästää veroihin.

Jos taas et olisi myynyt sinulla olisi edelleen samat osakkeet eikä 3000 lisäveroa myyntivoitoista.

MJO

Toinen oli Nokia, sitä oli 9 euron kohdilla ostettuna, 7 euron kohdalla otin kelpo turskat. Sitten odotin, kun sitähän pelattiin shorttareiden taholta kokoajan alas, varasin jopa enempi rahaa tätä varten. Lopulta aloin ostelemaan jossain 3 euron kohdilla ja kaikki poistin 6 euron kohdalla. Sehän tuotti lopulta, olisiko pitänyt tehdä jotenkin muuten?

Minä taas sijoitin Appleen vuonna 2009 Nokian sijasta, koska selvästi nähtävissä oli, että Nokia tulee häviämään matkapuhelin pelin. Omistan nämä Applen osakkeet edelleen.

MJO

Horumaton:
    *** Nousu katkeaa aina joskus. Ja vain kotiutetut voitot lasketaan. Joten suosittelen myymään välillä. Mikäli edelleen uskoo saman lapun nousua jatkavan,mikäpä estää ostamasta niitä takaisin. Se aikaisempi voitto on kuitenkin jo silloin lunastettu.

Ja maksat joka myyntikerrasta myyntivoitosta verot ja kaupankäyntikulut. Osake täytyy laskea lisää, jotta saat myyntirahoilla samat osakkeet takaisin. Itse pyrin pitämään sääntönä, os osake tippuu yli 10%, niin alan harkitsemaan myyntiä.

Montako osake miljonääriä tiedät, jotka vatkaavat osakkeiden kanssa tuolla tavalla?

MJO

Joo, eihän se tervettä ole rakastua johonkin omistukseensa. Ehkä onkin viisain tuossa vaiheessa luopua kun tuntuu että se luopuminen on vaikeaa.

Minä en luovu nousevasta osakkeesta.

Joku pörssiguruhan on kertonut. Älä koskaan katkaise nousua, mutta katkaise tappiot nopeasti.

MJO

Ritvalle:
    Jos talvileimikko ei ole kelvannut loppukesästä tai syksyllä, niin ei se varmasti kelpaa yhtään paremmin nytkään tammikuussa.

MJO

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miksi joku alkaa kauppaamaan talvileimikkoa vasta tammikuussa?

Jokainen ymmärtää, että nyt ollaan myöhässä ja vähintäänkin lähes kaikki ostajat ovat jo hankkineet tämän talven lemikkonsa, mitkä ylipäätänsä on mahdollista ehtiä korjuuseen.

MJO

Anton: Kettuja on tapettu 1989-1990 RKTL:n mukaan 35000, kun niitä tapetaan nykyisin 55000-65000 vuodessa.
    Saman RKTL:n mukaan kettukanta on nyt puolet 80-90-lukujen taitteen tasosta.

Anton: Sinä siis väität, että nykyisin tapetaan kettuja lähes tuplat ja samanaikaisesti kettukanta on puolet 80-90 lukujen taiteesta.

Kumpi tulee tapahtumaan tai tapahtui?

90-luvun alussa kettukanta räjähti aivan älyttömän suureksi?

Vai kettu kuolee sukupuuttoon 2-3 vuoden sisällä?

Esillä 10 vastausta, 2,761 - 2,770 (kaikkiaan 3,061)