Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset
-
Metsäyhtiöille on ihan sama kuka ne ostettavat puut hakkaa ja ajaa heidän portille. On se heidän oma korjuuketjunsa, metsänomistaja tai vaikkapa MHY. Nämä kolme suurta maksavat puusta markkinahinnan ja ihan sama kuka sen tekee.
Ei näitä yhtiöitä kiinnosta, jos MHY tekee puunhankinnan halvemmalla ja kun heidän omat sopimus motoketjunsa. Pääsevät eroon sahapuu ongelmajätteestäkin.
MJO 7.5.2015, 15:13Ei kun täällä valehdellaan niin hel…..ti noita tukkiprosentteja.
Tai suurimmalla osalla on pelkästään lähes arvottomia koivu ja haapa rääsiköitä. No tuli hiukan liioteltua ”suurimmalla osalla”, mutta hoitamattomia risukoita riittää.
MJO 7.5.2015, 15:03Anton:
Tuota asiaa on tullut tutkittua (mutta eivät metlan lumikkohypoteetikot) riittävän kauan (ja laajasti ja monipuolisesti). Ei mitään epäselvyyttä.Ai Anttoni on tutkinut yksin enemmän kuin metla? Just joo.. ;D
MJO 6.5.2015, 16:15Jesse:
Ja MaalaisSeppo saa käyttää holhoajaa aivan vapaasti jos tuntee tarvetta sille.Keskustelun alussa Jessen mielestä ei saanut! Jesse halusi kieltää MHY:n puunhankinnan ja kilpailutuksen.
Varsinainen takinkääntäjä.
MJO 6.5.2015, 14:04Jesselle. Kun esim. koivutukkia tulee 10m3 yhdeltä tilalta ja kahdelta muulta 20m3, niin on helpompi myydä ne pienelle sahalle. Saa tukkirekallisen vietyä kerralla sahalle.
Sellutehdas pistäisi sen 10m3 suoraan sellukattilaan (kuitupuun hinnalla), eikä varmasti alkaisi erikseen ostamaan 10m3:a erillistä puulajia.
Kuten sanoin, jos ei toimi. MHY puuhankinta kuolee pois markkinoilta. MHY:llä on nyt oikeus tehdä puukauppaa samalla tavalla kun sinullakin alkaa yrittäjäksi.
MJO 5.5.2015, 16:36Jesse:
Toki joo mutta noin yleisemminkään en oikein löydä tuolle puunoston laajentamiselle tuolta pohjalta ideaa. Kun se kuitenkin pitää nopeasti myydä eteenpäin ja omaa jalostusta ei ole. Toki sitten jos tällaiset Kuopion esimerkit alkaa yleistyä. Mutta ei yhdistys ole kyllä oikein missään kaupallisteknisesti hyvä muotokaan. Tulee aika pian ”metsäkeskukset” vastaan.MHY korjaa puut ja myy eri puulajien tukit, pikkutukit ja kuidut omina kauppoina eniten tarjoavalle. Samanaikaisesti MHY voi myydä usean leimikon puut, jolloin pienistä eristä koostuu yksi suurierä. Näitä pieniä eriä ei edes metsäyhtiöt ala hakkaamaan.
Lisäksi ei kaikilla ole aikaa, taitoa eikä edes halua alkaa kilpailuttamaan useita ostajia. Jos MHY:n puunhankinnassa ei ole mitään pohjaa, niin sehän kuolee itsestään. Markkinat pitävät siitä huolen, eikä siihen tarvita erikseen lakipohjaisia rajoituksia yms..
MJO 5.5.2015, 15:13MJO, olen jo itse ensimmäisen kerran törmännyt mhy:n masinoimaan puukauppaan ja sen urakoitsijaan omalla metsälläni. Enkä minä ollut se puuta myynyt vaan se naapuri. Epäilyksilleni on näin sanoisko että hiukan jo pohjatuntumaa
Et ole jesse ainoa jonka metsään moto on eksynyt naapuripalstalta. Eikä ole MHY:n motokuskit ainoita, jotka eksyvät naapurin puolelle tai väärälle kuviolle.
Tuskin ne tahallaan sitä tekevät, sillä naapurin puut tulevat melko kalliiksi.
MJO 5.5.2015, 14:02Jesse ei selvästikään pidä MHY:n puunhankinnasta, mutta valintahan on vapaa. Ei MHY:tä ole pakko käyttää.
En vain ymmärrä. Miksi se pitäisi kieltää, jollei itse pidä siitä. Se on kuitenkin laillista, vaikkei sinun mielestä moraalista.
MHY toimii Suomen lain puitteissa, ei jessen moraalin puitteissa.
MJO 5.5.2015, 11:47Jesse: Jos joku saa huseerata kuin pellossa vaikka toimii metsätaloudessa nin se vain ei käy. On niitä jotka haluavat kaikki samalle lähtöviivalle
Kerro Jesse mitä MHY saa tehdä mikä on kilpailijoilta kielletty?
On eriasia mitä joku tekee, kun se mitä joku saa tehdä.
MJO 5.5.2015, 11:41Jesselle: Onko metsägroup:n puunhankinta sitten reilu? Ollaan niin osuuskuntaa ja metsänomistajien omistama puunhankkija, mutta kartellisyytteet napsahtivat.
Kait jokainen tajuaa, että jokainen puunhankkija pyrkii hankkimaan mahdollisimman halvalla ja myymään hankkimansa puunsa mahdollisimman hyvällä hinnalla. Ei ne ole mitään hyväntekeväisyys laitoksia.
MHY:n puunkorjuu ei ajattele sen enempää metsänomistajaa, kun UPM:n tai StoraEnson puunhankkijat. Eikä kuulu ajatellakaan. Ihan samalla viivalla kaikki ovat.
Minun tapauksessa toiset tarjoajat saavat myös hinnat, kun minä kerron teidän tarjouksen olevan tämän verran alle kilpailijan. Kysyn vielä haluatteko nostaa hintaa, sillä muuten puut menee kilpailijalle.