Käyttäjän Mikko Riikilä kirjoittamat vastaukset
-
Metsälehti on viime viikot kokeillut huskun x-com r.ää. Siitä tulee juttua seuraavaan Makasiiniin…
Ohessa Vallorben tekemä, varsin havainnollinen video teräketjun leikkaavuuteen vaikuttavista tekijöistä, kuvan mukana kulkee lontoonkielinen tekstitys ja taustamusiikki on ärsyttävää, mutta kuvat kertovat aika havainnollisesti erilaisten viilaustapojen vaikutuksen ketjun leikkaavuuteen
Teimme äskettäin kokeen, jossa vertasimme erilaisten teräketjujen leikkuutehoa suoraan pakasta vedettynä ja sen jälkeen puruhampaat alennettuna, sahattava puu oli jäässä.
Kiekkosahausten ajat pitenivät aavistuksen, kun purupiikkejä alennettiin suunnilleen milliin. Toistamme kokeen kesällä sulalla puulla ja teemme juttua havainnoista sen jälkeen.
riikilän mikko
tervehdyshuskun uudet moottorisahat esiteltiin äsken, alla tekniset tiedot sellaisena kun maahantuoja ne ilmoittaaTEKNISET TIEDOT 550 XP® Mark II / 550 XP® G Mark II• Low Vib®
• Air Injection®
• X-Torq®
• AutoTune™
• Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 550 XP® G Mark II)
• Sylinteritilavuus 50,1 cm³
• Teho 3,0 kW
• Ketjunnopeus 133 % moottorin maksimitehosta 26,1 m/s
• Suositeltu terälevyn pituus 33-50 cm
• Paino 5,3/5,5 kg (ilman terävarustusta)TEKNISET TIEDOT 545 Mark II / 545G Mark II• Low Vib®
• Smart Start
• Air Injection®
• X-Torq®
• AutoTune™
• Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 545 G Mark II)
• Sylinteritilavuus 50,1 cm³
• Teho 2,7 kW
• Ketjun nopeus maksimiteholla 25,4 m/s
• Suositeltu terälevyn pituus 33-50 cm
• Paino 5,3/5,5 kg (ilman terävarustusta)Suositushinnat550 XP® Mark II 925 EUR
550 XP® G Mark II 999 EUR
545 Mark II 699 EURLuvattiin Suomen markkinoille maaliskuussa545 G Mark II 759 EURTervehdys
Sain äsken viestin nettitunnuksettomalta palstan satunnaisseuraajalta ja hän kertoi 543XP:n käynnistysongelmista seuraavaa:
”seurailen Metsälehden keskustelupalstaa satunnaisen epäsäännöllisesti ja siellä joku kyselee mikä on vikana 543 XP G -sahassa. Itselläni on samanlainen saha, tosin ilman kahvalämmitystä, ja prikulleen sama ongelma oli. Vikana oli, että primerille menevä polttoaineletku oli irronnut primerista. Letku on hieman liian lyhyt mielestäni. Primeri sijaitsee kahvaosassa ja kun tulee venytystä kahvaosan ja sahan rungon välille, niin voi irrota. Ei tartteisi muuta kuin laittaa letku paikoilleen. On tosin vähän hankalassa paikassa. Vähän joutuu purkamaan, niin saa varmasti kiinni.”
Viestin välitti Riikilän Mikko
Ps. torstain lehdessä julkaisemme laajan kokeilujutun Stihlin uudesta ruiskumoottorilla varustetusta MS500i -moottorisahasta.
Ps tälläkin palstalla spekuloitu huskun 550 xp mark2 julkistetaan virallisesti tällä viikolla. siitä saatte lukea lisää Metsälehdessä helmikuussa.
Keskustelu on näköjään ajatunut sivuraiteille. Olisin kiinnostunut kuulemaan jos täällä jollain on oikeasti kokemuksia Hv 545 Autotunesta. Olemme koeajaneet sitä nyt parinkymmenen tankillisen verran joten olisi hyödyllistä kuulla, millaisia kokemuksia muilla siitä on…
riikilän mikko
Keskustelu on näköjään ajatunut sivuraiteille. Olisin kiinnostunut kuulemaan jos täällä jollain on oikeasti kokemuksia Hv 545 Autotunesta. Olemme koeajaneet sitä nyt parinkymmenen tankillisen verran joten olisi hyödyllistä kuulla, millaisia kokemuksia muilla siitä on…
riikilän mikko
Kiitoksia kaikille antoisaan keskusteluun osallistuneille. Koetan poimia täältä pätkiä mukaan juttuuni, mutta pahoitteluni jo etukäteen, että läheskään kaikkea kiinnostavaa emme saa lehteen mahtumaan…
Toivon, että mielipiteiden vaihto jatkuu edelleen vilkkaana.
riikilän mikko
Hyvää ja levollista joulua minunkin puolestani. Kiitokset aktiivisesta ja asiallisesta osallistumisesta avaamaani kannattavuuskeskusteluun.
Monia savottarikkaita vuosia!
Toivoo Riikilän Mikko
Kyllä Tolopainen tällä kertaa osui ihan taulun keskelle – jos siis puhutaan Metsälehden kesällä tekemästä valjaiden vertailusta. Valitsimme Dolmarin valjaat vertailun ykkösiksi sekä ominaisuuksiensa että edullisen hankintahintansa ansiosta.