Käyttäjän MIISU4F kirjoittamat vastaukset
-
Muistan kyllä taipaleeni alkuajoilta, että rinnan kohdalla oli sokka, josta vetäisemällä valjaat aukenivat ja putosivat päältä.
Olisiko siinä ongelmana se, että kun valjaat putoaa sahoineen maahan, niin kompastumisen riski niihin on suurempi, kuin vain jos pudottaa sahan ja liukenee paikalta valjaat yllä ??Nyt kun aloittaja puhui huskin valjaista ja itse tsekkasin myös jonssin vastaavia, koska itse käytän jonssikkaa.
Näiden edellämainittujen uuden mallin valjaissa on parhaimmillaan jo kolme kiinnityssolkea. Pikairroitus tapahtuu koukusta, ei ole valjaissa koko valjaita varten pikairroitusta.
Malleja tieten on kymmeniä…, (Ja osalla on montakymmentä vuotta vanhoja käytössä- tuskin ammatilaisilla siis enää kuitenkaan.)Joo, harvoin sen raivurin kuitenkaan tarvii jättää. Minusta on suht turha käydä väittelemään ammattitaidosta tässä kohdin.
Aloittajan ongelma kohdistuu selkeään rakenteelliseen *vikaan*, eli raivaussahan kiinnityskoukun pikairroituksen liialliseen laukaisuherkkyyteen *omia aikojaan*.
Itse kiinnitin huomiota nimenomaan siihen, että ei pidä tehdä muutoksia, jota tositilanteessa mahdollisesti aih. lisäriskin.
Valjaista toki voidaan väitellä mieltymysten mukaan.
Alunperinkin arvasin, että jos dieselautoillle on tehty jotain fuulaa, niin pakkohan nyt bensiiniautoihinkin.
Tulihan sieltä sitten listaa, että kyllä, onpa niihinkin tehty pikku *parannuksia*.
Itse lähes innolla odotin myös, että olisipa oma suht tuore kolsa listalla, että saisi kivat huollot ja sellaista mukavaa. Ei sen nyt niin nökönuukaa, jos kulutukseen vähän vaikuttaisi, bensapihi auton kun on, ei se varmaan hirmuja tekisi lisää. Mutta ettei päästöluokka ja verotus muuttuisi kovin.
Mutta ei, ei taida minun mallissa olla vääristelevää tietokoneohjelmaa 🙁 Harmi. Ties mitä kivaa olisi oikeasti saanut hyvitykseksi!
Aina sitä toivoa on =DKerran huomasin varhaiperkauksen yhteydessä ojanreunassa seisovani maapesässä sahoineni mutten saanut vielä pistoa. Raivurin sammutus ja pikapudotus, hitaasti peruutin kauemmas, sillä ampparit pörräsi äkäisenä. Kävin ottamassa evästä ja sitten hain pitkän kepin, millä hilasin raivurin pois. Samalla kuviolla vaihdoin sitten repun paikkaa. Seuraavalla tauolla menin repulle ja pian huomasin, että olin heittänyt sen toisen maapesän päälle!
Hitaalla liikkeellä taas otin repun ja takavasemmalle. Toisena päivänä sain kuvion reunassa ampparinpiston huuleen. Pesää en nähnyt kun satoi mutta peruutin TAAS hitaasti pois, sahan jätin siihen, koska lähdin samoin tein terkkariin otettuani kyypakkauksen, allerginen kun olen.
Seuraavana päivänä hain raivurin ja jatkoi työtä. Kun päivän päätteeksi riisuin sadevaatteet autolla, pisti amppari käsivarteen.
Oli oikea ampparifarmi. Se oli vanha savipelto ojineen, niin jostain syystä täynnänsä amppareita! Huhhuh..Mutta olen myös kaatunut niin pöljästi, että on ollut todellakin parasta irroittaa pikana raivuri. Myös hyppäsin ojan yli, hyppy jäi vajaaksi, jalka vajosi ojaan. Siinä on vaikea enää nostaa mitään, itseäänkään, joten pikairroitus ja raivurin heitto kuivalle, ennen kuin perä oli vedessä. Muutoinkin on hankala saada jalka suosta tai ojasta, jos oikein reilusti saappaan vartta myöten jää jalka uppeluksiin, niin raivurin kanssa erittäin vaikea päästä irti. Kun usein se saapaskin irtoaa jalasta, kun ei muuten pääse ylös.
Onhan näitä….
On ylimielysyyttä väittää, että kun ei ole omalle kohdalle sattunut, että joku turvalaite on turha. Jos JätkänPätkä et ole ikinä ollut autokolarissa, niin sillä perusteella et pidä esim. auton turvavyötä kiinni?
Tai koska kotonasi ei ole syttynyt tulipaloa, et tarvitse sammutuslaitteistoa ja kotivakuutusta?Näitä asioita kannattaa miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Työturvallisuus ei ole tuottavuudesta pois. Mutta saattaa lisätä terveitä työvuosia.
Mielenkiintoinen ilmiö. Kerran olen vahingossa saanut pikairroituksen koukun putoamaan. Vertasin nettisivujen kautta Jonseredin raivureiden Vectoreita ja Huskyn vastaavia valjaita, niin näyttävät suht samalta.
Pikairroitus on jo edellämainittujenkin; ampiaispesään astuminen, kaatuminen hankalasti, lisäksi myös tilanteisiin, missä raivausaha syttyy tuleen. Niitäkin on sattunut, lähinnä kesäaikaan kuumalla säällä.
Jos sattuu pahasti, että oikea käsi vahingoittuu, niin on silloinkin ehkä vaikea irroittaa valjaita tai nostaa raivausahaa pois lenkistä. Niin siinäkin tapauksessa pikairroitus on omiaan toimia. Saa kenties vasemmalla kädellä pudotettua raivurin pois.
Kun käy vahvistamaan koukkua/kiinnikettä niin, ettei se koukkuosa putoa omia aikojaan, on huolehdittava siitä, että raivaussahan pudotus eli pikairroitus kuitenkin vielä toimii. Asia on selkeä työturvallisuusseikka, jota ei pidä estää tomimasta!
Työsuojelutarkastajan tulee myös kierroksellaan tarkastaa, että se toimii, kuten pitää.Muutenkin sanon, elkää ihmiset tehkö laitteisiin omia virityksiä, jotka lisää tapaturman riskejä tai poistako suojia, jotka on ihan tarkoituksella olemassa.
Mites, jos sulan maan aikaan tulee konekuskeille lomautuksia? Suurin osahan on käynyt metsätalouden perustutkinnon, jossa eka vuotena opitaan myös metsänhakkuu moottorisahalla ja raivaushommat.
Voisiko lomautetut konemiehet mennä raivaustöihin?
Ainakin ne ennakkoraivaukset tulisi tehtyä konemiehen silmään hyväksi =D
Metsureita eläköityy vinhaa vauhtia. Metsänhoitoon tarvitaan ammattilaisia.Moniko täällä kirjoittavista konemiehistä lähtisi raivuulle mielummin kuin lomautetuksi? Eli sulan maan aikana. Talvella suurin osa metsureistakin on lomilla/lomautettuna.
Tekniikan varmasti oppiikin! VAAN: Ilman koulutusta on ehkä hankala hahmottaa hakkuun ulkopuolelle jätettäviä kohtia, esim säästöpuuryhmiä. Varsinkaan, jos niitä ei ole nauhoitettu. Kartalla toki pitäisi näkyä mutta jos suunnittelija ei ole ehtinyt merkata ja sellainen pitäisi jättää. Mihinkäs jätät, jos *nuoruuden innossa* annat palaa, etkä erota missä on oivallisin kohta jättää säästöpuu/ryhmä.
Myös sertifikaattien laatu- ja ympäristövaatimukset tulee tuntea. Lakikohteet.
Vesiensuojelusta, ympäristö ym asioista myös olisi hyvä antaa näytöt.Metsäkoulussa korvat auki, kun niitä opetetaan- ei ole turhaa viherpiiperrystä ne asiat vaan ammattilaiselle tärkeät opit nekin!! Koita saada suoritetuksi Luonnonhoitotutkinto. Metsäkoulun yhteydessä se helpoiten onnistuu.
No, tsemppiä silti ja osaavista konekuskeista onkin pulaa.
A) mukavaanhan se vaihtaa mielipiteitä
B) aina oppii jotain, ainakin ihmisistä
C) epäkohtia maailmassa riittää, myös metsärintamalla
E) ajankuluksi- ei jaksa muuta työn jälkeen kuin roikkua somessa ellei ole ay-hommeleissa..
F) AM- niin mikä- lehmä? ilman muuta?
Minulla on useampi erivärinen DUUNARI- Tpaita. Mielenosoitukseen ajattelin, että olisi hauska saada sellainen AHNE PALKANSAAJA – teksti. Tähän hätään en ehdi T-paitaa tilaamaan joten kirjoitan paksulla tussilla punaisen Duunari paitani selkään sen sitten!
Eli jos jossain näkyy sellainen ja mahd,, Puuliiton lipun alla, niin minä se kai olen. Ideaa saa lainata.
Työministeri asettaa vaatimuksia myös työnantajapuolelle :
Lainaus***”EK luulee, että se voi olla kettu, joka odottelee puunjuurella, että sieltä se juustopala tulee suuhun. Mutta ei se tule. Perjantaipäivä tulee EK:n passiivisuuden vuoksi maksamaan jäsenille 200–300 miljoonaa euroa. Ehkä olisi pitänyt EK:n olla vähän aktiivisempi”, totesi puolestaan Matti Putkonen.
Molemmat totesivat, ettei perjantain mielenilmaus tullut yllätyksenä.
”Toivon vain, ettei tämä tästä isompaan paisu”, Lindström sanoi.
Työministeri vaati vielä työnantajilta selviä työllistämistoimia.
”Nyt tämän on ruvettava näkymään työpaikkoina. Niin paljon on tultu työnantajia vastaan”, Lindström vaati. *** Lainaus loppuu
Kaleva 14.9.Hallituspuolue ja työministeri siis vaativat työpaikkoja lisää. Näinhköhän se vaan käy, kun tuotteille ei ole kysyntää, vienti sakkaa jne. (ja anhe duunari vie kaikki rahat palkoissaan)