Käyttäjän MIISU4F kirjoittamat vastaukset
-
Hyvä juttu Jeeshv, että raivuut etenee.
Täällä ei raivata enää, oli asuste mikä vain. Tai minä en raivaa. Saattaa jokunen ukkeli jatkaa, jos ei lunta tupruta enempää (taitaa tulla lisää pian). Polvi tässä paranee ja kuntoilu aloitettu. Sairausloma loppui, alkoi lomapäivät ja lomautus sen perään.
Raivasin eräskin vuosi ennen joulua. Aamulla -6 pakkasta. Kerrospukeutuminen sen mukaan ja sadevaatteet päällimmäiseksi. Valjaat puen sadetakin alle. Lunta oli jo hyvän kymmenisen senttiä puissa ja maassa. Päivällä alkoi uusi lumipyry. Puista putoava puuterilumi ja pakkanen, käynnistinlaite ja naru jäätyi tankkitauolla. Autolle vaihtamaan kuivia fleesejä ym., paksumpia hanskoja rouherukkasten alle, kuiva sadetakki ja kuiva raivaussaha. Oli kassi, jonka sisälle laitoin tauoilla raivurin, ettei vallan perä lumetu, pysyi hetken lämpimänä teroituksen ajan.
Jotenkin tuntui purevalta, tuuli ja pyrytti. Kun lampun valossa viimein lopetin, oli satanut lunta niin, että autolle piti kaivaa lähtöreittiä auki, että pääsi vauhtiin lumesta. Kuivia vaatteita päälle lisää. Auton mittari näyttikin jo -16 pakkasta. Onneksi olin saanut sen palstan loppuun. Silloin tuli kunnon talvi ja se jäi kauden viimeiseksi työpv. Noin se kausi usein loppuukin- ääriolosuhteisiin, jotta nyt riitti! =D Varsinkin, kun lunta lappaa niin, ettei löydä mihin jätti repun ym varusteet.
Vaikka vaatteita on kerrastot ja topatut, vaihtaa kuiviin välillä, ei lumen valtaamassa metsässä ole juuri kivaa tehdä raivaussahatyötä täysipäiväisesti. Puista putoava lumi on pahempaa kuin siinä tarpominen. Se on visiirissä ja naamassa, lumi ensin sulaa vaatteiden päälle ja sitten jäätyy, sellainen korppu sitä on jonkun ajan kuluttua =D On sitä monena vuonna sitkuteltu, kun odottanut, jospa lumet sulaa siitä. Mutta kun itse vielä pärjäsi metsässä ja raivurinkin kanssa pärjää kikkaillen, ettei jäädy vaijeri ym, auto saattaa jäädä jumiin. Noita pikkumetsätietä ei avata.
Olen muissa raivausahaketjuissa kirjoitellut 2018 syksyllä hankitun husun ongelmista. Husqvarnan fx 545 autotune, kyllä saa nykiä juu, milloin ei ole korjattavana. Katkennut runkoputki vaihdettu kolme kertaa. Sisuskalut vaihdettu kaksi kertaa. Kytkin vaihdettu kerran. Kytkin ei mennyt takuuseen mutta muut remontit kyllä. Tuolla on raivattu noin 6 kk yhteensä koko aikana! Polttoaineenkulutus litran tankillinen alkuun 45-50 min. Kysyin tällä palstalla kulutuksesta, niin kuulemma asettuu. Ei ole oikein asettunut. Äänimaisema kirkuva ja täristi. Ne helpottui vasta kun sisukalut oli toisen kerran vaihdettu kytkimen kanssa viime syksynä. Kulutus on nyt parhaimmillaan 1litra=1tunti. En ole ihan tyytyväinen. Eli neljäs runkoputki, kolmas moottori ja toinen kytkin menossa. Husu on varasahana, kun ei persuus kestä tuota kulutusta 7-9 litraa päivässä. Jonseredilla 2245 menee 4,5-5,5 litraa päivässä, keskimäärin 20 litraa viikossa, husulla se määrä kestää 2 pv ja rapiat.
Raivausahat mitä käyttänyt 16 v aikana työssä: Jonsered RS52, Jonsered 2145, Jonsered 2245, Jonsered 2255 yhden kauden, sekä Husqvarna fx 545 autotune n. 6 kk/kahden vuoden aikana.
Mites tämä sitten?
JeesHV: Miten teet taimikonhoidon? Minkä kokoiseen *viidakkoon?*
Viitasen Piia *Meidän jälkeemme hiljaisuus* parhaita suomalaisia kappaleita vuoden aikana. Linkola mainittu.
http://areena.yle.fi/1-50526924
***Me istumme junassa
Vaunu kolisee raiteilla
Tää on pikajuna kuiluun
Me ahmimme kilometrejä
Tässä kuoleman koneessa
Takana palaa maa
Me pidämme hauskaaTää on viimeinen pikajuna kuiluun
Ja vaikka tulvii maa ja raiteet katoaa
Ei sitä meistä kukaan huomaa
Ei me kuulla, on niin hyvä tunnelma
Me sikailemme, syljeksimme
Elämää halveksimme silmät kiinniJa kun me syöksymme kaaressa
Ja kiskot lakkaavat kantamasta
Kuilun reunalta joku vielä huutaa
Että ”V***u carpe diem!”
Tää on viimeinen pikajuna kuiluun
Me kylvämme tuhoa
Me tuhoamme maan ja juna yskiiTää on viimeinen puhdistus
Nuori linkolainen joku hippi huutaa
Että pysähtykää hullut
Mut ei me kuulla, on niin hyvä tunnelma
Me sikailemme, syljeksimme
Elämää halveksimme loppuun astiJa kun me syöksymme kaaressa
Ja kiskot lakkaavat kantamasta
Kuilun reunalta joku vielä huutaa
Että ”V**tu carpe diem!”
Ja kun me syöksymme kaaressa
Ja kiskot lakkaavat kantamasta
Kuilun reunalta joku vielä huutaa
Ja kun me syöksymme kaaressa
Ja kiskot lakkaavat kantamasta
Kuilun reunalta huudammeMeidän jälkeemme hiljaisuus***
http://www.tornator.fi/sitenews/view/-/nid/172/ngid/1/language_code/fi/
Tuossa on teoria, että yksi hehtaari metsää sitoo yhden keskimääräisen eurooppalaisen päästöt.
***Yhtiön metsät sitovat vuosittain ilmakehästä noin neljä miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Yhden metsähehtaarin hiilensidontakyky on keskimäärin kuusi tonnia vuodessa. Se on sama määrä, jonka yksi EU-kansalainen aiheuttaa päästöinä ilmakehään.***
Jep, pitää muistaa perua ajoissa !! =D
Onpa tammikuussa luettavaa, vaikka onkin eri maakunnasta ko. lehti.
Kannatuksen vuoksi, ja koska EH, niin tilasin euron digilehden =D Viisasta turinointia alasta, joka ei vedä enää puoleensa. Koulutuksesta valmistuu noin 110 henkilöä vuodessa mutta vain alle 15 jää alalle töihin; sanottiin jutussa mm.
Teräskannot, kuten Eero, osoittaa, ettei kova työ tapa ketään, vaan pitää vireänä.
Kaikki on ok. Kunnossa on.
En sanoisi jyrkänteestä, parin metrin kallionlipare. Poliisitutkinta tullee siinä vaiheessa, jos on ambulanssi kutsuttu tai syytä epäillä työnjohtoa tai peräti työntekijää laiminlyönnistä. Näin ei ollut.
Paikallinen sopiminen TES,sin päälle on yleistä metsäalalla. Koulutuksissa kuulee, kuinka erilaisia esim palkkiojärjestelmiä on varsinaisen työpalkan päälle tehty. Jos tuntee ja tietää yhden palkkausmallin ja yhden paikallissopimuksen, todella tuntee yhden. Ne poikkeavat paljon toisistaan.
Nythän yksityismetsäpuolen työllistäjät koittaa saada omanyhteisen neuvotteluasetelmansa yhdessä tuumin seuraaviin TESneuvotteluihin, eikä niin, että joka pikku puljusta lähtisi neuvottelija tai vaan pari isoa neuvottelisi. Tuolla uutisten puolella on aiheesta. Metsäteollisuus ei ole enää sekään osapuolena.
Käytännöt vaihtelee, ja urakkahommelit päälle. Meillä ei tehdä urakkaa ja harvoin moottorisahatöitäkään.
KM korvauksen saa 6 tunnin tai yli tehdyiltä päiviltä sekä istumaraha siihen, kun päivittäinen km määrä ylittää 54 km.