Käyttäjän MIISU4F kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 511)
  • MIISU4F

    Hyvä juttu Jeeshv, että raivuut etenee.

    Täällä ei raivata enää, oli asuste mikä vain. Tai minä en raivaa. Saattaa jokunen ukkeli jatkaa, jos ei lunta tupruta enempää (taitaa tulla lisää pian). Polvi tässä paranee ja kuntoilu aloitettu. Sairausloma loppui, alkoi lomapäivät ja lomautus sen perään.

    Raivasin eräskin vuosi ennen joulua. Aamulla -6 pakkasta. Kerrospukeutuminen sen mukaan ja sadevaatteet päällimmäiseksi. Valjaat puen sadetakin alle. Lunta oli jo hyvän kymmenisen senttiä puissa ja maassa. Päivällä alkoi uusi lumipyry. Puista putoava puuterilumi ja pakkanen, käynnistinlaite ja naru jäätyi tankkitauolla. Autolle vaihtamaan kuivia fleesejä ym., paksumpia hanskoja rouherukkasten alle, kuiva sadetakki  ja kuiva raivaussaha.  Oli kassi, jonka sisälle laitoin tauoilla raivurin, ettei vallan perä lumetu, pysyi hetken lämpimänä teroituksen ajan.

    Jotenkin tuntui purevalta, tuuli ja pyrytti. Kun lampun valossa viimein lopetin, oli satanut lunta niin, että autolle piti kaivaa lähtöreittiä auki, että pääsi vauhtiin lumesta. Kuivia vaatteita päälle lisää. Auton mittari näyttikin jo -16 pakkasta. Onneksi olin saanut sen palstan loppuun. Silloin tuli kunnon talvi ja se jäi kauden viimeiseksi työpv. Noin se kausi usein loppuukin- ääriolosuhteisiin, jotta nyt riitti!  =D Varsinkin, kun lunta lappaa niin, ettei löydä mihin jätti repun ym varusteet.

    Vaikka vaatteita on kerrastot ja topatut, vaihtaa kuiviin välillä, ei lumen valtaamassa metsässä ole juuri kivaa tehdä raivaussahatyötä täysipäiväisesti. Puista putoava lumi on pahempaa kuin siinä tarpominen. Se on visiirissä ja naamassa, lumi ensin sulaa vaatteiden päälle ja sitten jäätyy, sellainen korppu sitä on jonkun ajan kuluttua =D On sitä monena vuonna sitkuteltu, kun odottanut, jospa lumet sulaa siitä. Mutta kun itse vielä pärjäsi metsässä ja raivurinkin kanssa pärjää kikkaillen, ettei jäädy vaijeri ym, auto saattaa jäädä jumiin. Noita pikkumetsätietä ei avata.

     

    MIISU4F

    Olen muissa raivausahaketjuissa kirjoitellut 2018 syksyllä hankitun husun ongelmista. Husqvarnan fx 545 autotune, kyllä saa nykiä juu, milloin ei ole korjattavana.  Katkennut runkoputki vaihdettu kolme kertaa. Sisuskalut  vaihdettu kaksi kertaa. Kytkin vaihdettu kerran. Kytkin ei mennyt takuuseen mutta muut remontit kyllä. Tuolla on raivattu noin 6 kk yhteensä koko aikana!  Polttoaineenkulutus litran tankillinen alkuun 45-50 min. Kysyin tällä palstalla kulutuksesta, niin kuulemma asettuu. Ei ole oikein asettunut. Äänimaisema kirkuva ja täristi. Ne helpottui vasta kun sisukalut oli toisen kerran vaihdettu kytkimen kanssa viime syksynä. Kulutus on nyt parhaimmillaan 1litra=1tunti. En ole ihan tyytyväinen. Eli neljäs runkoputki, kolmas moottori ja toinen kytkin menossa. Husu on varasahana, kun ei persuus kestä tuota kulutusta 7-9 litraa päivässä. Jonseredilla 2245  menee 4,5-5,5 litraa päivässä, keskimäärin 20 litraa viikossa, husulla se määrä kestää 2 pv ja rapiat.

    Raivausahat mitä käyttänyt 16 v aikana työssä: Jonsered RS52, Jonsered 2145, Jonsered 2245, Jonsered 2255 yhden kauden, sekä Husqvarna fx 545 autotune n. 6 kk/kahden vuoden aikana.

    MIISU4F

    Mites tämä sitten?

    MIISU4F

    JeesHV: Miten teet taimikonhoidon? Minkä kokoiseen *viidakkoon?*

    MIISU4F

    Viitasen Piia *Meidän jälkeemme hiljaisuus* parhaita suomalaisia kappaleita vuoden aikana. Linkola mainittu.

    http://areena.yle.fi/1-50526924

    ***Me istumme junassa
    Vaunu kolisee raiteilla
    Tää on pikajuna kuiluun
    Me ahmimme kilometrejä
    Tässä kuoleman koneessa
    Takana palaa maa
    Me pidämme hauskaa

    Tää on viimeinen pikajuna kuiluun
    Ja vaikka tulvii maa ja raiteet katoaa
    Ei sitä meistä kukaan huomaa
    Ei me kuulla, on niin hyvä tunnelma
    Me sikailemme, syljeksimme
    Elämää halveksimme silmät kiinni

    Ja kun me syöksymme kaaressa
    Ja kiskot lakkaavat kantamasta
    Kuilun reunalta joku vielä huutaa
    Että ”V***u carpe diem!”
    Tää on viimeinen pikajuna kuiluun
    Me kylvämme tuhoa
    Me tuhoamme maan ja juna yskii

    Tää on viimeinen puhdistus
    Nuori linkolainen joku hippi huutaa
    Että pysähtykää hullut
    Mut ei me kuulla, on niin hyvä tunnelma
    Me sikailemme, syljeksimme
    Elämää halveksimme loppuun asti

    Ja kun me syöksymme kaaressa
    Ja kiskot lakkaavat kantamasta
    Kuilun reunalta joku vielä huutaa
    Että ”V**tu carpe diem!”
    Ja kun me syöksymme kaaressa
    Ja kiskot lakkaavat kantamasta
    Kuilun reunalta joku vielä huutaa
    Ja kun me syöksymme kaaressa
    Ja kiskot lakkaavat kantamasta
    Kuilun reunalta huudamme

    Meidän jälkeemme hiljaisuus***

     

    MIISU4F

    http://www.tornator.fi/sitenews/view/-/nid/172/ngid/1/language_code/fi/

    Tuossa on teoria, että yksi hehtaari metsää sitoo yhden keskimääräisen eurooppalaisen päästöt.

    ***Yhtiön metsät sitovat vuosittain ilmakehästä noin neljä miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Yhden metsähehtaarin hiilensidontakyky on keskimäärin kuusi tonnia vuodessa. Se on sama määrä, jonka yksi EU-kansalainen aiheuttaa päästöinä ilmakehään.***

    MIISU4F

    Jep, pitää muistaa perua ajoissa !!  =D

    Onpa tammikuussa luettavaa, vaikka onkin eri maakunnasta ko. lehti.

    MIISU4F

    Kannatuksen vuoksi,  ja koska EH, niin tilasin euron digilehden =D Viisasta turinointia alasta, joka ei vedä enää puoleensa. Koulutuksesta valmistuu noin 110 henkilöä vuodessa mutta vain alle 15 jää alalle töihin; sanottiin jutussa mm.

    Teräskannot, kuten Eero, osoittaa, ettei kova työ tapa ketään, vaan pitää vireänä.

     

    MIISU4F

    Kaikki on ok. Kunnossa on.

    En sanoisi jyrkänteestä, parin metrin kallionlipare. Poliisitutkinta tullee siinä vaiheessa, jos on ambulanssi kutsuttu tai syytä epäillä työnjohtoa tai peräti työntekijää laiminlyönnistä. Näin ei ollut.

    MIISU4F

    Paikallinen sopiminen TES,sin päälle on yleistä metsäalalla. Koulutuksissa kuulee, kuinka erilaisia esim palkkiojärjestelmiä on varsinaisen työpalkan päälle tehty. Jos tuntee ja tietää yhden palkkausmallin ja yhden paikallissopimuksen, todella tuntee yhden. Ne poikkeavat paljon toisistaan.

    Nythän yksityismetsäpuolen työllistäjät koittaa saada omanyhteisen  neuvotteluasetelmansa yhdessä tuumin seuraaviin TESneuvotteluihin, eikä niin, että joka pikku puljusta lähtisi neuvottelija tai vaan pari isoa neuvottelisi. Tuolla uutisten puolella on aiheesta. Metsäteollisuus ei ole enää sekään osapuolena.

    Käytännöt vaihtelee, ja urakkahommelit päälle. Meillä ei tehdä urakkaa ja harvoin moottorisahatöitäkään.

    KM korvauksen saa  6 tunnin tai yli tehdyiltä päiviltä sekä istumaraha siihen, kun päivittäinen km määrä ylittää 54 km.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 511)