Käyttäjän MIISU4F kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 511)
  • MIISU4F

    **

    Application error
    An error occurred in the application and your page could not be served. If you are the application owner, check your logs for details. You can do this from the Heroku CLI with the command
    heroku logs --tail

    ***

    Sellaista lukee.

    MIISU4F

    Oletteko koittaneet kolmeen päivän laittaa kuvia? Kun ei näytä tulleen uusia muiltakaan.

    Itse olen yrittänyt, ei tule *läpi*. Tulee taas se englanninkielinen error ja jotain tekstiä. Vähensin kuvien määrää, ei onnistu. Myös puhelimella koitin.

    MIISU4F

    Oliko tämä tehokolmikko?

    ** Satakunnassa pottiputket kolahtavat maahan naiskolmikon voimin. Metsurisiskokset Anna ja Ella Hautaviita istuttavat taimia ensimmäistä kevättä oman yrityksensä Metsuritrio Oy:n leivissä. Mukana istutushommissa on metsurikolmikon kolmas jäsen, siskosten lapsuuden ystävä metsuri Emilia Määttä. Sisarukset perustivat oman yrityksen isänsä Jari Hautaviidan kanssa nyt keväällä 2020 ***

     

    MIISU4F

    Mettämakuri :  ***Kokeile miisu stihl 460, jos asuin paikkakunnallasi on hyvä myyjä/ jälkimarkkinointi.***

    Kiitos. Kyllä on ja se on tuplasti kallis- esim terälevyt 18-24 euroa kpl  (netistä tilattuna 10€) . Viilat 6 € kpl, muualta tukkupakkauksessa n. 2€ kpl. Sahojen ja huoltojen hinnasta en uskalla edes ajatella. Lisäksi se on lähinnä urheiluvarusteliike, jossa ei ole aitoa metsäosaamista.

    Husqvarnan myymälässä on jonkinlainen metsäosaaminen, jos sattuu olemaan tietty hlö paikalla ja huolto; no hintatasosta en tiedä, kun olen siellä saanut takuuseen kaiken muun, niin  se kytkin vaihtoineen oli 55€. Autotunen hinta oli suolainen syksyllä  2018, niin 990€. Nythän niidenkin hinnat tulleet alas.

    Molemmissa osataan myydä auliisti mutta kysymyksiin tai ongelmiin suhtaudutaan jotenkin penseästi.

    MIISU4F

    Omat eväät meilläkin oli omissa repuissa, aamupalalta otettiin lämmin ruokatermokseen ja eväät mitä nyt kukin halusi syödä, mehu, kuuma vesi tai-  kahvitermos. Nuotioita oli useampi talvella. Harvoin kokoonnuttiin yhteen syömään metsässä ellei opettajilla ollut jokin yhteinen opetustuokio. Joskus oli makkaratkin mukana. Tankillisen jälkeen tuli vaihto. Manuhakkuilla jokainen itse kaatoi, karsi, katkoi ja kasasi puunsa, sen minkä tankillinen kesti.

    Raivausaikaan syksyllä ja keväällä nuotioita ei pidetty, ei olisi ehtinyt kun monipäinen lauma eteni niin nopeasti.

     

     

    MIISU4F

    Näinhän se keskustelujen blokkaaminen on epätasaveroista. Tässä kaupunginvaltuutettu itse äänessä mutta kuntavaaliketjua poistettiin–syystä että?

    Eli voimme avata kunta-aloite-ketjun, kunhan se koskee metsäaihetta ja olla itse päättävissä elimissä omalla nimellään *mainostaa*, että nyt ajan tällaista asiaa?

    Itse aion ottaa esille kaupungin rantakaavoitus ja metsäasiat, mm liito-oravan esiintymispaikkojen päivityksen. En tosin Joukamon kunnassa.

    MIISU4F

    Monen tunnin päiviä, arto, teet?

    MIISU4F

    Toimi hyvin. Oli alle 20 oppilasta ja kaksi opettajaa aina metsässä. Osa teki ja vahti nuotiota kylmillä kelillä, osaa opettaja ohjasi enemmän, kaikkien luona kiersivät. Mm. kasveja ja kartanlukua ehti opiskella samalla. Autoihin ei päässyt kuin opettajat. Taukotupia ei ollut koskaan missään. Sahuulla oltiin 5-6 tuntia plus matkat parhaimmillaan 3krt viikossa Säällä kuin säällä mutta -25 taisi olla pakkasraja. Moottorisahatöissä pareille jaettiin palstat turvaetäisyyksin ja ohjattiin merkkaamaan ura ym. kasat merkattiin myös. Lunta tuli yhtenä talvena niin, että parin työnä oli kaivaa tyvet hangesta ja pitää nuotiota yllä ja vahtia, ettei kuivumaan jätetyt varusteet kärähdä.

    Tottahan jokainen vastasi omasta tekemästään. Ei parityöskentelyssä ollut vaikeuksia erottaa kunkin tekoja. Koska kulkihan ne opettajat koko ajan paikasta toiseen.

    Ei ole kenenkään ulkopuolisen tarve arvostella toisen opinahjon tekemisiä. Konepuolella porukat oli toki jaettu pieniin ryhmiin. Ne vuorotteli metsässä ja koulussa sekä teki myös kahta vuoroa, mitä metsuriopiskelijat ei tehneet.

    Perus raivaus-ja moottorisahakoulutus ja metsätalous luonnonhoitoineen 1 vuosi kaikille täsmälleen sama. Toisena vuonna koneporukat ja metsurit tottakai jakautuivat. Mutta osin oltiin vielä samoilla palstoilla töissä. Usein oli niin, että kaikki teki ennakkoraivuuta, sitten ajourasuunnittelua. Sen jälkeen metsurit osan aikaa moton ja ajokoneiden kopissa, että näkee mm. ajourasuunnittelun tuloksen ja ennakkoraivauksen tarpeen, sen laadun ynnä muita juttuja. Sitten metsuriopiskeilijat lähti omille töilleen tai valinnaisopiskelujensa pariin.

    Moottorisahatöiden lopussa ajokonekuskit harjoitteli korjaamista ja metsurioppilaat kyydissä katsoi, miten oli onnistuttu manuhakkuussa, urien avaus ja pinot.

    Kolmantena vuonna valinnaiset aineet, työharjoittelu ja päättötyön teko lisääntyi ja jakoi porukkaa paljonkin.

    MIISU4F

    Talvisarjat ja roudarin teippi on olleet käytössä R-sahoissa, kun lämpötilat laskee noin 0 tai alapuolelle ja kelit muuttuu epävakaiksi.  Ilmanoton kesä/talviasento pohjasta viidessä plus asteessa kesäasentoon, alle viidessä talviasentoon.

    MIISU4F

    Metsäkoulussa niin ikään sahattiin 2000 luvun alussa kaikilla 3 merkillä vaihdellen. Nehän oli aina ihan ylihuollettuina, kun niitä rassattiin opetusmielessä. Silloin en kiinnittänyt kulutukseen huomiota, tankillinen raivattiin ja vaihdettiin parin kanssa. Pari teki sillä välin muuta esim. opetteli kasveja ym. Toisen ja kolmannen vuoden sahasin vain *omalla nimetyllä* raivurilla ja moottorisahalla, kun parit ei menneet tasan ( joku lopetti koulun). Joten sain (jouduin) sahata aina tuplamäärän kuin muut opiskelijat.

    Mutta aloittaessani työt, minulla oli vain se yksi Jonsered52. Se kun kävi huollossa, lainasin metsäkoulusta Husqvarnan, niin tankki kesti sen 1h 30-1h45 min. En muista mallia, vuosi oli silloin 2005 ja 2006.

    Minulla kävi niin, että paras, mukavin ja joustavin myynti+huolto osui Jonseredien jälleenmyyjäksi. Ei ole tärissyt jonssut mulla, kuin silloin jos joku  vaimenninjousi mennyt poikki. Jonsuissa ei ole mennyt kytkin, putki tai moottori koskaan, ellei laske sitä, kun n. 30 asteen kesähelteellä, bensa kiehui, leikkasi uusi raivuri kiinni ja kampiakseli meni ns. *solmuun*. Takuuvaihdossa uusi raivuri, eikä helteet sen koomin ole vaivanneet raivuria, ollut säädöt ja sekoitukset kohdallaan.

    Yksi vuosi meni takuuvaihtoon akseleita ja kulmavaihteita- se oli jotain bulkkierää. Samathan meni huskeissakin. Kun tuli uudet erät, ei ongelmia. Sahat olen vaihtanut uuteen joka toinen tai kolmas vuosi, 2 kierrossa vuodesta 2006 lähtien. (nyt kolme, kun on se kovanonnen husu).

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 511)