Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Ei metsänomistajat riistaeläimiä elätä. Ne elää kyllä ilman elättämistäkin. Koti ja maatalouteen liittyvät eläimet ovat eriasia. Minusta aiheeton provo johonka muutamat ”jyyrät” ottavat mielellään kantaa.
Metsuri motokuski 11.7.2013, 12:18Kyllä olen jessen kanssa vähän samoilla linjoilla. Jo taimikko on ollut varhaisperkaamatta jopa kymmenenkin vuotta niijn ei siinä vaiheessa kuusitaimien pelastus koivuryteikön alta ole järkevää. Minä ainakin suunnittelisin tuossa vaiheessa hyvän sekametsän perustamista. Niihin koivikko saa jäädä kasvamaan jossa muu taimiaines on tuhoutunut ja siellä missä pusikko on ollut harvempaa ja kuusen tai männyt taimet ovat elinvoimisia niin sinne sitten kasvutilaa niille.
Joka tapauksessa on hyvä että niitä perataan edes jotenkin, koska tilanne ei siitä parane että annetaan perkaukset olla tekemättä. Kohta riukuunnutetaan se luontaisesti uudistunut koivuaineskin pilalle.
Metsuri motokuski 10.7.2013, 13:34Täytyy muistaa että maataloustraktorin varustaminen metsäkäyttöön sopivaksi vaatii mm rengastuksen muutoksen. Nykyiset vyörenkaat joita maataloudessa käytetään ei sovellu metsäkäyttöön. Samoin traktori on maastokelpoisuudeltaan kehnompi, joka rajoittaa leimikoiden valintaa. Toisaalta traktorin hydrauliikka on huomattavasti alkeellisempi joten kuormaus aika / kiintomotti on hitaampaa. Samoin kuormakoko on huomattavasti pienempi. Nykyään maastokelpoinen traktorin metsäperäkärry kuormaajalla alkaa olemaan hyvinkin 50 000 euron hujakoilla. Samalla rahalla alkaa saamaan jo käytettyjä metsäkoneita. Ns traktorimotot alkavat olemaan jos samoissa hinnoissa normi motojen kanssa joten silläkin sektrorilla ei sanottavsti säästöä synny.
Toisaalta nykyään jo metsäurakointi alkaa olemaan ympäri vuotista toimintaa ettei metsäkoneet kesää seiso pihoissa vaan metsissä ne ovat kelirikkoaikoja lukuunottamatta. Sen vuoksi ei traktoriurakointi kannata oikein missään muodossa muutoin kuin harrastuksena. Toisaalta jos traktorilla aletaan ajamaan puita teitä myöten on kyseessä jo liikennetraktori toimintaa ja sen jälkeen alkaa pelaaminen diesellapuilla ja jopa liikenneluvilla.
Metsuri motokuski 8.7.2013, 14:53Osta jesse ne hussen kalleimmat valjaat niin et arvaakkaa kuinka hauskaa se raivuu on. 🙂 Onhan siinä vaarana pian että ne sinun e-puu metsät tulevat liian harvoiksi. 🙂 Alat pian viihtymään siellä metsässä etkä ajele vain teitä pitkin autolla. 🙂
Metsuri motokuski 8.7.2013, 14:48Joo. Meilläkin on noita neliöitä niin paljon että ei oikein ”pussi” anna periksi pihakivetyksen tekoon. Mutta jos alkaisi pikkuhiljaa väsäämään niin ehkä sitten. Maa on kyllä routimatonta että perustamiskustannukset ovat maltilliset
Metsuri motokuski 8.7.2013, 14:17Kyllä sinä timppa oikeassa olet. Tuo jesse nyt vähän vedättää tai sitten sille kelpaa huonompikin harvennus. Kyllä se on vain niin että juuresta vesoneet koivupuskat ja viteliköt vituttaa kaikkia motomiehiä ei yksin suorittavaa. Jotkut vain haluavat mielyttää maanomistajaa ja eikä kerro totuutta. Harvoin ( ei koskaan) sitä itsekkään hauku maanomistajalle hänen metsäänsä korkeintaa antaa vain suosituksia. Turhaa siitä jessen on numeroo nostaa. Totuus on kyllä aika aukoton todellisuudessa.
Metsuri motokuski 8.7.2013, 14:12Minä kyllä olen jo parisen kymmentä vuotta kerran tai kaksi kesässä ruiskuttanut nuo hiekkapihat glyfosaatilla samoin kiveykset. Eihän tuo heinäntorjunta muuten onnistu tehokkaasti. Onko teillä parempaa neuvoa ? Välillä poltin kosanilla niitä mutta ei sekään oikein toiminut.
Metsuri motokuski 8.7.2013, 14:07Tuossa kyllä jesse olet oikeassa että jos haluaa uudistaa koivulle niin eipä paljon tarvii taimia ostella. Niitä kyllä piisaa. Tietenkin täytyy harkita jos alue on hirvien talvehtimisaluetta niin siinä tapauksessa on aika uhkarohkea toimenpide. On niissä isoissa koivuissa sitten syksyllä teerenkin mukava istuskella ja antaa vähän ääntäkin.
Metsuri motokuski 8.7.2013, 11:23Ei mitään haittaa. Ko aine vaikuttaa lehtien kautta juuriin. Ei siis leviä maassa taimesta toiseen. Pelloilla saatetaan kyntö tehdä jo viikon jälkeen myrkytyksestä ja aine on vaikutuksen tehnyt. Sen vuoksi aine ei tehoa niin hyvin pelkiin vesojen kantoihin vaan olisi ssatava menemään lehtien kautta.
Metsuri motokuski 7.7.2013, 12:57Kyllä se on aika pitkälti totta mitä suorittava kirjoitti. Nytkin olen tänä vuonna harventanut reilut 30 ha taimikoita ja kun työmatkalla katsoo niin enemmistönä on niitä taimikoita joihinka ei ole kajottu istutuksen jälkeen. Olen monesti miettinyt että jos noita minulle tarjottaisiin urakalla tehtäväksi niin en menisi kuin tuntikorvauksella töihin. En tiedä jos samaan puntariin laitetaan hirvien tekemät tuhot ja hoitamattomat taimikot niin luulen että suurempi taloudellinen merkitys negatiivisessa mielessä tulee hoitamattomista taimikoista. Totta on myös se että yksittäiselle metsänomistajalle voi hirvetkin tehdä merkittävää vahinkoa.