Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Asialla on myös kääntöpuolensa. Väitän että täällä mhy on ollut todellinen metsänomistajien etujärjestö. He ovat avoimesti kilpailuttaneet leimikot ja hakeneet parhaat tulomahdollisuudet metsänomistajille. Ainakin niille jotka harvoin metsiä myyvät. Toivottavasti kun puuyhtiöt ovat saaneet nyt tahtonsa läpi ja alkoivat heikentää mhy:n toimintaa ei maksumieheksi joudu metsänomistajat puun hintojen muodossa. Pakollinen mhy maksu poisto oli ihan ok. Mutta eiköhän näiden lobbareiden tarkoitus kuitenkin ollut markkinahäirikön poistaminen markkinoilta. Stä kautta puun kantohintojen lasku.
Itselläni tästä on ihan omakohtaista kokemusta juuri 5 ha päätehakkuu kauppojen merkeissä sekä 4 ha kesäharvennuksen merkeissä. Onneksi löysin sellaiset puunostajat mhy:n kautta jotka todella halusivat ostaa puuta ja hinta oli päätehakkuu leimikosta lähes 8000 euroa suurempi kuin suoraan yhtiöiltä saatu paras tarjous. Eiköhän tuolla rahalla ole aikamonta vuotta mhy maksuja makseta. Jesse tiedoksi että tarjouskilpailussa oli myös mukana Metsäliito, joka ei ollut kuitenkaan läheskään viimeinen. Jopa kärkipään joukossa.
Metsuri motokuski 3.9.2013, 18:45Ei tuo ketjuluoti nyt niin ihmeellinen asia ole, Itse hakkannut parisen kymmentävuota eikä kertaakaan kyseistä tapausta tapahtunut. Tulkaa vain rohkeasti koneen lähelle. Tuo on sitä UPMn viljelemää hysteeriaa. Jotenkin tuntuu että kyseinen yhtiö haluaa savustaa metsänomistajat ulos metsistään. Kunhan selvästi erottuvat vaateet on ja reilusti koneen edestäpäin tulette niin tervetuloa vaan.
Metsuri motokuski 26.8.2013, 08:45Suorittava. Itse sain tiedon tuosta suden liikeistä ”susipuhelimen” kautta. Hyvin auliisti antoivat teidon ja niin vältin koiran syöttämisen susille. Ainakin se toimi hyvin pannoittajien toimesta.
Sitä vaan epäilen että näitä viallisia pantoja löytyy varmaan lisää koska osista paikkatiedon anto on päättynyt ja varmaan pantoja karhujen kauloissa vielä roikku. Tuskin nuo kaksi ovat ainoat vialliset pannat. Luulen että koko erä on niitä.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 16:01No just. Se ei karhulta kummallista huitaisua tarvii kun hirveltä on jalka tai selkärankapoikki. Itse olen nähnyt sellaisen hirven jossa roikkui arviolta 2-3 kg lihaköntti takalavan päällä ja syvät kynnenjäljet olivat toisessakin takalavassa. Aika noivee oli sekin hirvilehmä ja ei varmaan kovin kauaa olisi mennyt kun petojen lihoiksi olisi mennyt.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 15:46Juuri näin. Eihän siinä ennallistamisessa pelkästään ojat tukita vaan siihen sisältyy myös sen kituliaan puuston poisto. Silloin päästään nopeimmin luonnontilaiseen tilaan.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 09:56Eihän se nyt niin huono tekijä ole jos puhtaana saa tuo 1500 ekee kuukaudessa.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 09:52Kerrankin palataan metsähallituksenkin osalta järkilinjoile. Tuhansia hehtaareja aurattu verovaroilla avosoita metsänkasvatukseen jossa nyt kasvaa 5 m:n mutkainen mäntypöheikkö. Metsänkasvatuksen tulos täysi nolla. Aurauksilla pilattu paljon peiniä korpilampia. Jos nyt sitten saataisiin nekin suota marjastuksen ja riistanhoidon piiriin. Ojitukset ovat toki tarpeellisia monessakin paikassa mutta rajansa niilläkin.
Metsäliitto, Stoora ja UPM voisi ottaa mallia osaltaan myös.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 09:47Näkee että jesse ei ole koskaan asunut niillä alueilla jossa on vahva petokanta. Se on näköjään vaikea ymmärtää jos aamuisin päivästä toiseen käy karhu pihassa tai susi kierrä koiratarhan ympärillä. Ihmettelen vaan että mitä ne pihoissa tekee kun hirviä on siellä metsässä. Viime viikolla yksi Multialla – Keuruu alueella oleva henkilö kertoi että karhujen vierailu heidän pihallaan on päivttäistä. Parhaana päivän on niitä ollut kaksi jotka menivät keittiön ikkunan alta. Alueella välttävä hirvikanta. Luulisi niiden olevan hirvien perässä niissä tamikoissa metsänomistajia auttamassa. Eikö ?
Metsuri motokuski 25.8.2013, 09:39Minä saa kovimmat kulutukset juuri taimikon perkauksessa. Saha vinkuu lähes kaasupohjassa kokoajan ja ”koivunniitto” on yhtäaikaista. Näissä ei tahdo kuin tunti menä tankilla ja sitten normi harvennuksessa voi mennä 1,15 min – 1,30 min. Kulutus vaihtelee tosi paljon.
Metsuri motokuski 25.8.2013, 09:35Vaihtoehto D. Tavoiteena kuusen kasvatus ja rinnalle suurempiin aukkopaikkoihin koivua vain erittäin rajoitetusti. Sitten harvennuksen jossain vaiheessa koivut kenttään ja kuusikko / männikkö sekametsänä. Koivuja voi toki jättää vieläkin jos niist on tukkiainesta.