Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Ilmeisesti huonon laadun vuoksi on keksitty liimapalkki ja sormijatkos. Nykyään taitaa olla nuo valmishirsitalotkin liimapalkkeja halkeilun ja vääntyvyyden estämiseksi
Metsuri motokuski 28.9.2013, 17:25Kuulin telkkarissa viimeisen tilaston että 80 % sosiaalitoimen rahoista käyttää 10 % ihmisistä. Mites nuo 10 % voitaiiisiin hoitaa niin säästöt olisivat valtavat ? Tietääkseni hirven kaatomaksuilla on tähänkin mennessä rahoitettu hirvivahingot joten siltä osin se alkaa olla kunnossa.
Metsuri motokuski 28.9.2013, 17:21Kahdeksan tuntia metsässä ja kolme hirvikärpästä. Aika paha tautiriski. Taitaa viinakaupan oven kahvassa olla enemmän bakteereja kuin metsässä.
Metsuri motokuski 28.9.2013, 17:17Elä nyt AC ala provoilla. Tiedät hyvin mikä on Suomen hirvikannan tavoitetiheys. Pääosin Suomessa ollaan nyt tuossa tavoitetiheydessä joitakin pieniä alueita lukuunottamatta. Osin Lapissa ollaan jopa reilusti tuon alle.
Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin kirjoittelee mitä sattuu. Sanomalehdet ja radiot työntää infoa tästä asiasta joten kenellekkään se ei pitäisi olla epäselvää. Joskus nuo oman edun tavoittelut ja manipulointi ihan oikeasti alkaa ottaa päähän.
Metsuri motokuski 28.9.2013, 17:12Se havainto on täälläkin että Vw:lle kelpaa tukiksi hieman lenkokin tukki. Varsinkin oman hakkuuorganisaation toimittama tavara. Laatuvaatimus ei ole niin kova VW:llä.
Metsuri motokuski 28.9.2013, 17:10Tänään taas useita kilometrejä tuli tarvottua hirvien perässä eri ikäisissä mäntytaimikoissa. Komeita taimikoita kasvamassa. Jotenkin näytti että paras keino oli noissa taimikoissa ainakin raivaussaha. Ei nimeksikään hirvivahinkoja, mutta kyllä metsähallitus niitä raivaakin. Hienoja metsiä kasvamassa.
Metsuri motokuski 24.9.2013, 11:17Eihän tuo harrastelijalle kovin kannattava laite ole varsinkaan jos ostaa kalliimman laitteen. Me jotka teroitetaan motonketjut niin siinä samalla ne menee lapukoneen ja moottorisahan letjut. Kyllähän teroituskoneella tekee tosi purevan ja ottavan terän. Itse jos olisin metsurihommissa mt-sahalla niin ilman muuta aina uusi ketju peliin ja kotona sitten teroitus koneellisesti.
Metsuri motokuski 23.9.2013, 06:22Se on totta että vikoja ilmaantuu myös uusiin koneisiin. Itse olen kuitenkin huomannut että tuossa 10 tuhannen tunnin paikeilla alkaa ne koneiden todelliset vaivat ilmaantua. Alkaa tulemaan pumppuvikoja, sähkövikoja, vuotoja, telivikoja ja jne. Nämä ovat todella kiusallisia ja ilman muuta keskeytää työt ja vaikuttaa tuotokseen niin ajallisesti kuin taloudellisesti. On myös niin että hinnaltaan käytetyt ovat edullisempia että siinä varjolla jonkin verran remonttia ne kestävätkin suorittaa.
Itse olen myös huomannut että ainakin motoilla ei työn raskaus ole niinkään merkittävä vaan ajetut tunnit. Niihin tulee luonnollista kulumista ajallisesta työtunneista. Se on myös totta että käytetty maastokelpoinen kone on aina parempi kuin joku ”mönkijä kötöstys” joita nämä pienmetsäkoneet edustaa. Niiden paikka on puuhapalstoilla mutta urakointiin niistä ei oikein ole.
Metsuri motokuski 22.9.2013, 17:53Eköhän tuo kuumalinja ole aina olut linkki ja myöhemmin satelliittiyhteys. Niin olihan nuo ”havukka-ahon ajattelijan” juutkin aikoinaan totta. Uskoahan voi mitä haluaa.
Metsuri motokuski 21.9.2013, 19:24Niin ja mistä löytyy ne kohteet jolla sillä ”mäyräkoiralla” pääsee kulkemaan. Täällä Keski-Suomessa on jo niin paljon louhikkoa ja rinteitä että taatusti kulku koneella on haasteellista. Sitten olen ihmetellyt miten sillä otetaan taimen vieressä olevat vesat jotka ovat jo raivaussahalla tarkkoja otettavia taimia vaurioittamatta. Minusta kuuluu samaan sarjaan fixterin kanssa. Kone jonka käyttökapasiteetti on niin rajoitettu että kannattavalle urakoinnille on vaikea löytää perusteita.