Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Eiköhän tuossa ole käynyt jutun kirjoittajalla lapsus Jutussa ”tukki” on sellupuun yleisnimike. Siinä tuskin tarkoitetaan sahatavaratukkia. Tänä päivänä ei taideta enää sahoille menevää puuta juurikaan uittaa laadun heikkenemisen pelossa.
Metsuri motokuski 19.10.2013, 11:22Olet jesse oikeassa. Luin aloituksen tarkemmin ja jos aukot eivät ole kovin suuria niin ilman muuta lehtipuulla paikkaus. Tosiaan jäi tuo kahden metrin taimikon korkeus huomioimatta.
Metsuri motokuski 18.10.2013, 17:44Itse olen aika paljon konellisesti harventanut näitä kivikkoaukkoja joihinka myöhemmin on istutuksen tai siemennyksen jälkeen jäänyt melkoinen koivu ja haapavitelikkö kun uudistaminen ei ole oikein onnistunut. Niitä sitten ollaan yritetty jotenkin kunnostaa ja pääosin e-puuta niistä on harvennettu. Minusta aloittaja voisi kokeilla vaikka kuokalla tapahtuvaa laikutusta ja sitten vaikka siemenkylvöä. En usko että siihen enää luontaista havupuu taimikkoa syntyy ilman apukeinoja. Reheviin kohteisiin vaikka kuusen istuttamista.
Mutta ilman muuta kannattaa vielä yrittää ja tuo koivikko / haavikko risukko kannattaa kyllä pitää kurissa. Minusta ei ihan toivoton homma ole. Itse olen samaa mieltä että siemenpuita ei kannata kovin nopeasti kaataa. Vasta sitten kun on selvää taimiainesta havaittavissa. Ilmeisesti aloittajan aukkoa siemenpuut eivät ehtineet siementää
Metsuri motokuski 17.10.2013, 18:10Arto. Täytyy muistaa että noita tuon kokoluokan hankiaisia ei tule joka puolelle Suomea. Paljon on vähälumisia alueita joissa sudelle ei tuollaista etu synny.
Metsuri motokuski 17.10.2013, 18:05Alkaa jo olla aika puhki kirjoitettu ketju. Eipä näy asenteet muuttuvan puoleen eikä toiseen.
Metsuri motokuski 16.10.2013, 17:23Nyt meillä on harvennuksessa juuri päätehakkuuiässä oleva kuusimetsä. Metsänomistaja haluaa välttää aukkoa ja antaa vain metsään tehdä harvennuksen. Siinä tehdään sellainen harvennus jossa poistettaan alikasvoskuusikko joka normaalissa harsintahakkuussa olisi se uusi taimiaines. Metsä on siitä mielenkiintoinen että aiemmin siihen ei juurikaan ole harvennusta tehty. Päältä ”taimet” näyttää ihan hyvältä mutta lahoa niissä on runsaasti. Tuleehan siitä hieno metsä kun metsä on nyt tasarakenteinen ja ”ilmava”. Mutta ei siitä metsästä ainakaan ole jatkuvan kasvatuksen metsäksi sen verran huono on ”taimiaines”.
Metsuri motokuski 15.10.2013, 19:10Jesse ei taida itse asua niillä paikkakunnilla jossa petokanta alkaa olemaan aika mallillaan. Jos karhut alkaa vierailemaan pihoissa ja sudet pistelee kissat ja koirat suihinsa niin tilanne alkaa olemaan vähän toinen. Nytkin yle lähetti hätätiedotetta yhdestä karhusta josta oli äänihavainto. Meillä jälkiä ja paskoja ja ääniä kuuluu ja näkyy pitkin kesää eikä hätätiedotteita kuulu.
Metsuri motokuski 15.10.2013, 19:04Näyttää mehänpojalla ”mopo karkaavan käsitä”. Aika lennokkaat ovat jutut ja ihmellisiä vastuukantoja sitä ollaan jakamassa.
Metsuri motokuski 15.10.2013, 19:01Käyköön tämä nyt tiedoksi että en minäkään kannata hirvikannan kohottamista ihan poskettomasti. En todellakaan kaipaa niitä 2000 luvun alkupuolen kantoja kun metsät olivat hirviä ja hirvikärpäsiä täynnä. Minusta sopiva kanta on sellainen että hirvipopulaatio on terve ja elinvoimainen. Seuramme alueella oleva nykyinen kanta kelpaa ihan hyvin. Seuramme aluelella oleva kanta on Suomen tavoitekannan suuruinen. Se mikä on riistakeskuken tavoite suomen hirvikannaksi on ihan hyvä. Kunhan vain se olisi mahdollisiman tasainen joka puolella Suomea.
Metsuri motokuski 14.10.2013, 17:43Niin että hirvenmetsästyskö pitäisi lopettaa ? Sitäkö ajattelet ? Seurallamme on 3500 ha hirvenmetsästykseen vuokrattua aluetta ja tänä vuonna kaatui seurama 400. hirvi tuolta aluelta. Nyt ollaan lukemassa 402. Ollaan taidettu tehdä aikamoista vahinkoa.