Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,501 - 8,510 (kaikkiaan 8,916)
  • Metsuri motokuski

    Asia on noin kuin suorittava kirjoittaa. Jos minäkin olisin raaka-aineen ostaja ja tavoiteena olisi siitä jalostaa mahdollisimman hyvä tuote minimi kuluilla niin ilman muuta vaatisin raaka-aineen sellaiseen olomuotoon että toiveeni toteutuisi, Siitähän tästä on kysymys.

    Metsuri motokuski

    Mistähän tuolla Tanelilla taas viiraa kun tulollaista väitää että olemme teilanneet virallisia mittauksia ? Oletko tutkinut Taneli sen mahdollisuuden että ajokonemies on vahingossa ajanut tukkia kuitukasaan. Syynä n ollut vaikka värimerkkauksen vikaantuminen. En väitä että näin on mutta mahdollisuuksia on monta.

    Joka tapauksessa meidän työtä määrittää ostajan laatukriteerit eikä metsänomistajan tahto tai halu katkonnasta. Jos selvä virhe on tapahtunut niin ilman muuta korvausvelvollisuus on olemassa ja virhe kuuluu korjata. Mutta ei yksi virhe tee kaikista kuskeista kelvottimia. Sen varmaan jokaisen täyspäisen pitäisi ymmärtää.

    Metsuri motokuski

    Kysehän on hiukkaspäästöistä mutta eiköhän liikenne kuitenkin ole se suurin hiukkaspäästöjen lähde. Ilmeisesti kyseessä on teoreettinen laskelma ja ei aiheuta sen kummmempia toimenpiteitä varsinkin kun poltettava puu on kuivaa. Yksi tutkimus muiden tutkimusten joukossa.

    Metsuri motokuski

    Hyvin toit jesse nuo työvoima-asiat esille ja ne ovat juuri noin. Itsekkin olen tuon työaikarytmityksen ongelmissa ja olen sitä hoitanut noilla raivaus ja istutushommilla. Mutta oma ongelmansa on tuolla markkinointipuolella näissä metsuri hommissakin.

    Siinä et ole mielestäni oikeassa että niitä huonosti kannattavia leimikoita tulisi ottaa työvoiman nimissä. Näinhän kyllä tehdään jo nyt aika paljon. Varsinkin urakoitsijat pitävät kynsihampain kiinni luottomiehistä ja tarjoavat näitä e-puu kohteita seisokkiajoile. Mutta harvoin näille e-puu kohteille voidaan mennä edes kelirikko aikana. Siten ei nämäkään oikein auta tuohon työvoimapulaan kuin pieneltä osin.

    Tuo työvoimapula on tosiasia ja vaihtuvuus on suurta. Se ei ole oikein kenenkään etu mutta jotenkin ne hommat ovat hoidettava. Parasta lienee kuitenkin että leimikot olisivat kunnossa ja se tuotto saavutetaan siinä ajassa joissa sopimuksissa ostaja tason kanssa on sovittu.

    Yksi lääke varmasti on tuo tämän ketjun otsikko.

    Metsuri motokuski

    Olet Taneli oikeassa. Asia on juuri noin. Meidän kuraportaan tehtävänä on ohjeistaa ”vittuilla” niin kauan että ostajataho osaa ostaa oikeita leimikoita.

    Metsuri motokuski

    Liekö se ongelma ole koneenkuljettajan ”allergisuudessa”. Koneketju tekee kuitenkin vain työtään ja kulut pitää saada katettua. Ehkä vielä vähän urakoitsijallekkin. Meille konekuskeille niitä palstoja ei tarvii raivata jos metsänomistaja hoitaa saamatta jääneet kustannukset urakoitsijalle. .

    Aika ammattitaidottomuutta laittaa omat virheet / laiskuudet kuskien viaksi. Mutta jos se helpottaa omaa oloa niin siitä vaan. 🙂

    Metsuri motokuski

    Itsellä vastaavanlainen kohde muutama vuosi sitten. Silloin poistin kaiken lehtipuun ja vain selviin isompiin aukkoihin jätin koivua. Nyt kuusikko vironnut selvästi ja on jo reilun metrin mittaista. Uusintaperkauksen tarve on jo nyt koska kantovesoja tuli reippaanlaisesti johtuen alueen kosteudesta. Nyt sitten uusintaraivaus ja kuusikon / männikön harvennus oikeaan tiheyteen samalla. Jätetyt koivut ovat ottaneet hirveän kasvupyrähdyksen ja nyt vähän mietinkin että otanko nekin pois mutta sen päätän kun menen viikolla sinne uusintaraivaukseen.

    Metsuri motokuski

    Jos se on tervaleppää niin kannataa tarkistaa ettei terväleppäkorven tunnusmerkistö täyty. Muistaakseni noin 50 kpl:tta muodostaa jo tervaleppäkorven tunnusmerkistön ja on näin metsälakikohde.

    Metsuri motokuski

    Elä nyt Taneli ota ”hernettä nenääsi”. Minusta aloittaja kysyi mielipiteitä asiasta ja on niitä muitakin mielipiteitä kuin sinun ainoa ja oikea mielipide. Olen edelleen sitä mieltä että mönkkäri ja peräkärry ei ole hintansa värtti jos sitä ajatellaan jonkilaisena ansion tuojana ja /tai käytetylle ajalle pitäisi joko hinta laskea. Toisaalta meidän perältä löytyy useamapikin noita traktorimiehiä jotka keräävät tuulenkaadot ja hintakain jää jopa sen vitosen alle. Tietenkään en koko valtakunnan tasolla asiaa tiedä.

    Itse ole käyttänyt mönkkäriä sahojen ja raivureiden viemisessä sekä taimilaatikoiden siirroissa. Niissä se on ollut oiva apu. Sitä en tiedä onko siinäkän kone hintansa värtti. Minulle se on ollut.

    Mutta niin kuin totesin, että jos kyseiseen välineeseen on mieltynyt niin perusteet ovat helppo keksiä sellaiseksi että hanke on mielekäs. Hyvä niin. Kauppiaat tykäävät.

    Metsuri motokuski

    Jesse: Ei kai kysyjällä varsinaista murhetta ole vaan hän kyseli vaihtoehtoja. Minusta ihan hyvä idea. Niin kuin vastauksista näkee niin monenlaisia vaihtoehtoja tarjotaan. Hyvä niin. Itsekkin kääntyisin siihen ajatukseen että tutkitaan aluetta kokonaisuutena muihin liittyen. Jos vieressä on tulossa päätehakkuukuvioita niin siinä samassa yhteydesä ”kylkiäisenä”. Hintakin voi olla huomattavasti parempi kuin pelkästään tuollaisena myydä. Itse olen ainakin todennut että mottihinnat ovat huomattavasti paremmat kun myytävä määrä on vähän suurempi vaikka kuvioit eivät ihan yhdessä olekkaan. Eli katso onko muuta myytävää joko harvennuksia tai muita ja siihen kauppaan kuvio mukaan. En myisi sitä omana kauppana varsinkin jos lähitulevaisuudessa on muuta myytävääkin tulossa.

Esillä 10 vastausta, 8,501 - 8,510 (kaikkiaan 8,916)