Käyttäjän metsänvartija kirjoittamat vastaukset
-
Tulevaisuudessa ei metsiä hoida muu kuin luonto. Syykin on yksinkertainen, ei ole tekijöitä.
Nykyhetken hoitamattomuuden syy on metsänhoidon kalleus. Kiitos siitä lankeaa politiikoille. Kova verotus ja työn sotsiaaliset maksut ovat pitäneet huolta siitä ettei raivaussahat ulvo taimikoissa.
Lumi ja tiheys ovat tehokkaita harventajia ja vielä kustannusvapaita.
metsänvartija 26.1.2013, 19:29238 oli aikoinaan, samoin huskin raivuri. Vain ongelmia.
Sthil on huippumerkki.
metsänvartija 26.1.2013, 19:17Tarkoitin että ko.systeemiä käyttäisi pihassa.
En omista traktoria, enkä klapikonettakaan.
Stihl-Hipukki-sähkökäyttöinen hydraulihalkoja on mun ”klapifirman” koneet.
Metrin halkoa halkoo ihan mielikseen, kun vain saisi vaivattomasti katkaistua ja siirreltyä rankoja.
Mototunti maksaa n. 75 ecua, 120 k-m3 kasan varmaan saisi metrin pölkyiksi 8:ssä tunnissa-?, eli 600 ecua.
metsänvartija 26.1.2013, 19:15Fiskars x25 on, Huskia en osta.
metsänvartija 26.1.2013, 18:14Jep, raivaussaha on paras leimaaja. Raivaus 1000-1200 runkoa/ha (eli ei ensiharvennusta ollenkaan), 1-motoharvennus (lähtee pelkästään tukkia)-päätehakkuu.
metsänvartija 26.1.2013, 00:26Luonto on hyvä leimaaja. Jäljelle jää parhaat rungot.
metsänvartija 25.1.2013, 18:16Putkea, olisiko 15 kg.
Kevyt siirrellä kuitenkin.
Kasaa kokoon 2 minuutissa.
metsänvartija 25.1.2013, 17:088 merikontti, kiviä täyteen ja harvian ulkoapäin lämmitettävä kiuas sisään.
Siitä putket taloon sisään. Kontti voi olla ulkonakin.
metsänvartija 25.1.2013, 14:32Pysyy se metsässäkin pystyssä. Tosin pätkien raahaminen on hidasta tien varteen. Itsellä on 80 l vesiretkeily reppu jolla olen kantanut pölkyt peräkärryyn. Pukillisen kantaa n. 10 kerralla.
Valiorunko harvennuksella tulevat kuitupuun kokoiset puut voi pätkiä metsässäkin suoraan reppuun ilman pukkia, keväthangilla olen vetänyt ahkiolla. Ahkiossa kulkee ms 200+reput ja combikannu näppärästi mukana.
Tälläistä apuharvennusta teen vain pystykarsituissa huippumetsiköissä. Vältän ajoura tappiot ja korjuuvauriot. Poistuma on lisäksi niin pientä ettei ajokonetta kannata edes hommata paikalle. Metsänhoito tälläisissä metsiköissä on pitkäjänteistä ja nimenomaan ekologista ”keräilytalotta”.
Harrastelija/viikonloppu metsänhoitaja tekee mukavasti omat polttopuut ko. menetelmällä.
B-luokan harvennusmetsistä (suometsissä motolla voi hakata ojalinjat auki, sarat hakkaan itse.Keskellä saraa olevat rungot voi pätkiä reppuun/ahkioon) ja avohakkuun latvoista saa rankaa tien varteen/talveksi rekalla pihaan helpommin.
Itse ei kannata tuolla hinnalla sahapukkia edes ruveta värkkäämään.Ja on todella näppärä koottavuudensa ansiosta.
metsänvartija 25.1.2013, 14:17Metrin halkoja pätkii ja halkoo nopeasti, ainut on se että ne joutuu halkomisen jälkeen katkaisemaan 33 tai 50 cm….no se lisää tietysti hintaa.