Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 761 - 770 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

    Joo. Ei tulisi mieleenikään  ehdotella kenenkään yksityisomistuksen suojelua. Kannatan metsäteollisuuden rakentamista ja hyväksyn metsien hakkuut, myös avohakkuut. Omia metsiäni olen käsitellyt nykyohjeita noudattaen. Palkkanikin hankin metsätöitä tekemällä( olen kyllä myös iän puolesta eläkkeellä). En tunne olevani millään muotoa ”viherpiiperö”.

    Metsänmies

    Luulen, että Ranekin on piehtaroinut levottomana vuoteessaan tuon ehdotukseni jälkeen. Toivottavasti viime yö oli levollisempi, kun ajatus on peruttu.

    Metsänmies

    Rane:””Vedän tuon suojeluajatuksen takaisin.”

    Keskustelupalsta näyttää toimivan.Vuoropuhelu voi todella tuoda tervettä järkeä vihreinpäänkin ajatuskudelmaan.”.   Keskustelu todellakin avasi silmäni. Vietin unettoman yön ja kadun syvästi tuota aloituksessa esittämääni ajatusta. Koronaviruksen aiheuttama taantuma on todellakin pientä sen rinnalla , mitä vahinkoa tuon 2,0814 hehtaarin alueen suojelusta valtiontalouteen olisi tullut… Koska valtio olemme me kansalaiset, olen itsekin osaomistaja tuosta alueesta. Suomen väkiluku oli viime vuoden lopussa 5525292 henkilöä. tuosta voi laskea(20814/5525292=0,00376…)että omistan itsekin tavallaan tuon noin 0,00377 neliömetrin alueen kyseisestä palstasta. Ehkä edes tuon alueen suojelu olisi jotenkin ollut kestettävissä, mutta menköön sekin.

    Metsänmies

    Vedän tuon suojeluajatuksen takaisin. Harjavallan mies on selvästi huolissaan, että ehdotukseni johtaisi maan ennennäkemättömään talouskriisiin. Myös Puukilla taitaa olla sama huoli. On todellakin parempi, että valtio myy tuon maa-alueen vieressä olevalle suurmetsänomistajalle, joka oli jo ollut aikoinaan serkultani sitä ollut ostattelemassa. Valtio saa tuloja tilasta ja myös verotuloja tulevasta avohakkuusta.

    Metsänmies

    Hyvää juhannusta kaikille ?. Yötön yö on tullut vietettyä yöttömänä . Jos nyt vähän torkahtaisi päivää varten.

    Metsänmies

    Ei rattaat kulu ”mataliksi”. Jos ne ovat ehyet,kulma on kunnossa. Tuo putken valuminen kiinnityksestä, tai, että kulma ei ole ollut alkunaankaan kunnolla pohjassa tuntuu mahdolliselta vialta. Laita kuitenkin uudet laakerit, jos kokoat tuon puretun kulman.

    Metsänmies

    No niin. Puretaampa se kulmavaihde. Otetaan tietysti ensin irti putkesta. Purkaminen aloitetaan putken puoleisesta päästä. Aluksi irroitetaan pieni kuusiokoloruuvi, joka on runkoputken suuntaisella osalla, alapuolella. Kun tuo ruuvi on irroitettu, lähtee putken puoleiset laakerit ja hammasratas yhdessä paketissa ulos lämmittämistä apuna käyttäen. Lukkorengasta ei kannata irroittaa tässä vaiheessa. Tuo laakeri/rataspaketti on todella tiukkasovitteinen, mutta irtoaa seuraavasti. Tarvitaan alusta, joka ei jousta, mutta ei ole myöskään liian kova (itse käytän muutaman sentin paksuista kovaa muovilevyä). Sitten käsiin rukkaset, jotka eivät läpäise kuumuutta helposti. Seuraavaksi lämmitetään kulmavaihdetta tuon edellä mainitun”paketin” alueelta oikein kunnolla, ei kuitenkaan sulateta. Kun tuo alue on tarpeeksi kuuma, kulmavaihdetta on lyötävä reippaasti alustaan(ei rautaan, eikä betoniin,voi haljeta), ja paketti putoaa ulos pesästään. Ei lähde välttämättä ensimmäisellä, eikä toisellakaan lyönnillä, mutta lopulta lähtee. Voi joutua lämmittämään uudestaankin. Kun paketti on ulkona, poistetaan lukkorengas jonka jälkeen laakerit hammasrattaan akselilta. Nuo laakerit lähtevät helpommin. Terän puoleinen akseli on helpompi. Ensin ne kolme kuusiokoloruuvia irti ja se peltiläpykkä lähtee pois. Sitten teränkiinnitysmutterin paikoilleen, kulma mutterista tiukasti kiinni ruuvipenkkiin, taas kuorrien lämmitystä ja kovalla muovivasaralla kuorta naputtamalla akseli irtoaa laakereineen. Jos rattaat ovat ehyet, tarvikelaakerit (ovat korkeintaan kolmasosan merkkiliikkeen laakereiden hinnasta)paikoilleen , Kokoaminen tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.

    Metsänmies

    Älä särje sitä kulmavaihdetta. Se on melko helppo purkaa. Laitan ohjeita illalla, jos ei muilta ole tullut sitä ennen. Nyt olen mökillä, enkä ulkoa muista kaikkea.

    Metsänmies

    Jos akseli on molemmista päistä samanlainen se on kunnossa. Ei ole väliä kummin päin laittaa paikoilleen. Tuossa tapauksessa kytkimen purkaminen on turhaa. Tietysti, jos on paljon sahattu saha, kytkimen voi muuten vaihtaa. Jos kulmavaihteen rattaat ovat menneet, se johtuu vaseliinin puutteesta, muuten kestävät. Rattaita ei kannata vaihtaa ,osta uusi kulma. On aika kallis, mutta ota käytetty, jos jostain saat.

    Metsänmies

    Onko akseli siis poikki? Sanot, että se irtoaa molemmista päistä. Niin se en pitää irrotakin, mutta yhtenä kappaleena jos on ehyt. Ei ole kiinni kytkimen päässä millään. Kuten Ola kertoo , kulmavaihde , ja kaikki muut putken kiinnitysruuvit pitävät myös akselin paikoillaan. Asennuksessa kannattaa olla tarkkana, että akseli loksahtaa pohjaan molemmista päistä. On myös mahdollista , että kulmavaihteen akseli on menettänyt hampaansa. Kerran olen saanut huolimattomuutta nuo hampaat hajoamaan tuosta 450 stihlistä.  Yksinkertaisin syy tuohon vikaan on tietysti, että terän kiinnitysmutteri on irti.

Esillä 10 vastausta, 761 - 770 (kaikkiaan 1,532)