Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,811 - 2,820 (kaikkiaan 2,827)
  • Metsäkupsa

Suomalainen perhemetsätalous on todennäköisesti eräs kulmakivi,joka on osaltaan edistänyt metsiemme ja maamme hyvinvointia.Mhy on ollut aikanaan edistämässä ansiokkaasti metsiemme hoitoa ja neuvontaa ym.Nykyiset Metsänhoitoyhdistykset ovat aivan muuta ,kuin aikanaan pitäjän kokoiset toimijat.Pakollinen Mhy maksu on jäänne niiltä ajoilta,aika on ajanut sen ohitse.Mhy:n luisuminen Mtk:n organisaation edunvalvojaksi, on kouluesimerkki onnistuneesta ”valtauksesta”.

Metsäkupsa

Savolainen Metsämies tietää ,miten metsän ostohinta ratkaisee metsäsijoituksen kannatavuuden.Olen täysin samaa mieltä ratkaisevien edellytyksien prosentti jakautumasta (60/20/20) kannattavuutta haettaessa.Useimiten kuulee puheita erinomaisista kaupoista ostajan kannalta,mutta tiedän myös monista ylihintaisista tilakaupoista.Näissä kaupoissa myyjä on ollut onnekas,ostajalle kauppa saattaa olla ensimmäinen ja myös viimeiseksi jäädä.

Metsäkupsa

Metsä sijoituksena on tähän asti ollut ainakin itselleni kohtalaisen kannattavaa.Olen luonnut itselleni työpaikan,jossa kupustelen omana herranani.Kaikki metsäni olen ostanut vapailta markkinoilta omilla ja pankilta lainatuilla rahoilla.Ratkaisevaa on ostaessa,että hinta on kohdallaan ja pystytkö omatoimisella metsänhoidolla pitamään kustannukset kurissa.Metsätilojen markkinahinnat tällä hetkellä mielestäni kolmanneksen ylihinnoiteltuja,joten niiden metsätaloudellinen kannattavuus näyttää vaatimattomalta.Nykyhinnat ovat tiloista niin korkeat,että myydessä tilani ei töitä tarvitsi toimeentulon takia tehdä .Metsän riskit pienet moneen muuhun sijoitukseen verrattuna ,joten tuottokin korkopaperien luokkaa.

Metsäkupsa

Myyrätuhot ovat usein alueelista arpapeliä.Kannan romahtamisen ajankohta ratkaiseva,jos venyy lumiin asti tuhojen riski suurin.Myyriä on tällä vuosikymmenellä ollut niin tiuhaan,että taimien ollut vaikea välttää myyrähuippuja.Olen siirtynyt ainoastaan kevät istutuksiin,koska syksyllä istutetut taimet ovat talven ja myyrien tuhoille alttiina metsässä.Kevät taimet ovat viettäneet talven taimitarhan ,ei metsänomistajan riskillä kasvukautta odotellen.Jos lykkäät rehevällä maapohjalla istutuksia myyräpelon takia ,edessäsi todennäköisesti vaikeuksia jatkossa.

Metsäkupsa

Tuli istuteltua tuhatkunta koivua ja kuusta .Koivut peltosirralle ja 4-v kuusen potria taimia paikkoistutukseen.Sovimme myös tien teosta porukalla mökkiläisen kanssa ja tilasin tänään urakoitsijan .Juhannuksen jälkeen tietyö käynnistyy.

Metsäkupsa

Mutapastoja on myös meilläpäin,ovat useimiten tilojen lohkomisen yhteydessä lohkohtu muutaman kymmenen aarin tilkkuja toisen tilan sisällä.On myös pellavan liotuspalstaan oikeus.Nämä yhteialueet taitavat nykyään pääsääntöisesti olla ruususen unessa,lepotilassa.

Metsäkupsa

Itselläni nykyisin kolmin kappalein stilhin 450,kuten Tanelilla.Olen erittäin tyytyväinen,toimintavarma,kestävä ja osat edullisia.Olen aikanaan omistanut kolmea muutakin merkkiä ,joista ei yhtä myönteisiä kokemuksia.Nyky sahojeni huonotapa on kasata ”hiirenpesä”mujut kopanalle pytyn päälle.Toissapäivänä aloitin talven jälkeen raivauksen,kolmannella nykäisyllä saha heräsi talvilevolta.

Metsäkupsa

Jos haluaa kuntoilla,molemmat siihen sopivia.Jos puita aiot ajaa,niin unohda molemmat vaihtoehdot.Takaveto traktori passelipeli pienimuotoiseen puunajoon.

Metsäkupsa

Jos myy puut joppareille,joilla itsellä motot ja tukkiautot on mahdollista välistäkin vetää.Vakiintuneet ostajayritykset ovat luotettavia,joiden toiminta kestää päivänvalon.Puustoarvio saattaa heittää joskus paljonkin erisyistä ,lopullinen määrä varmistuu hakkuun tultua tehtyä.

Metsäkupsa

Metsänhoito on joillekkin ollut kannattamatonta tähänkin asti,mutta ostajia näyttää löytyvän heidänkin tiluksilleen hyvään hintaan.Tukkipuulla tili metsästä tähänkin asti tehty.Paperiteollisuuden alasajo tulee jatkumaan Suomessa.Kysymys kuuluukin mille paikkakunnalle isku seuraavaksi kohdistuu.Oma veikkaukseni on Varkaus ja Kemi ovat seuraavat paikkakunnat.Itse luotan ostotilallisena kannattavaan metsänhoitoon ja omistamiseen jatkossakin.

Esillä 10 vastausta, 2,811 - 2,820 (kaikkiaan 2,827)