Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä tulevaisuuden metsänviljely perustuu koneelliseen istutukseen ja kylvöön.Suomen nuoriso ei taida jalkatöihin mielellään ruveta,kone tarvitaan persuksien alle .Tulevaisuudessa myös todennäköisesti risukkotalous ja jatkuva harsinta (monimuotoinen) kasvatus lisääntyy.Tanelin kaipaampia nuoria metsänviljelijöitä taitaa valitettavasti olla aina vaan vähemmän.Itse olen päälle viisikymppinen,ja olen kotiseudullani paremmin nuoremmasta päästä.
Kauppa mikä kannattaa ja työnteolla henkissä pysyy,on vanha sanonta.Romanialaiset sahakauppiaatkin voisivat ruveta itse metsätöihin,tulisi ainakin opeteltua työntekoa.Samalla tulisi testattua nämä ”Steel/Stel” sahat,onko niistä puun purijaksi,vaiko veneen riipaksi.
Tiheikkökasvatus ja energiapuun kasvatus on yhtätyhjän kanssa.Valtion tukieurot vain palavat raippahakkuissa,jotka ovat useimiten tulosta raivauksen laiminlyönnistä.Viimetalvi oli hyvä esimerkki,riukumetsissä lumenpainamia/katkomia puita runsaasti.Hoidetuissa ja ajoissa harvennetuissa metsissä hyvin vähän.
MetsäKortesalmi on oikeilla jäljillä,Mhy -Mtk-Metsänomistajaliitot ovat valitettavasti sitoutuneet liiaksi yhden puolueen aisankantajaksi.Kun kyseinen puolue romahti pienimmäksi opposiopuolueeksi,niin vaikutusvalta katosi vallankäyttäjiin.Jos halutaan edistää metsänomistajan asiaa,suhteet pitää olla kunnossa valtaan pitäviin tahoihin,sillä jytkyjä tulee ja menee ,metsä pysyy .
Keskustelupalstalla saisi olla kirjoittajia enemmänkin,jotta mielenkiinto säilyisi.Mielenkiinto palstaa kohtaan kärsii siitä,että kirjoittajia on harvakseltaan.Toivotaan ajanmyötä vilkkaampaa keskustelua,viimeistään syysillat toivottavasti piristävät kirjoittelua.Arvosanaksi uudistuneelle palstalle annan 8 vanhalle 9-.
Kiinteistön ”jalostus” metsäsijoittamisessa on eräs mahdollisuus,kuten MaalaisSeppo pähkäilee.Olen vuosien saatossa asiaa miettinyt,kun olen saanut ostotilan hoidettua tip-top kuntoon.Eteläisessä suomessa tilatarjonta niin vähäistä,että on vaikeaa ostaa uutta kunnostettavaa järkevään hintaan jalostukseen, ainakaan vapailta markkinoilta.Itse olen kyllä niin kiintynyt metsään,etten raaski oikein myydä mistään hinnasta, kun maan valmistuskin on lopetettu.
Puukauppa ilman omia tuotantolaitoksia on Metsänhoitoyhdistyksille,kuin muillekin metsäpalvelu yrittäjille taitolaji.Pienellä katteella tulee helposti takkiin.Mitta/laatutappiot syövät helposti katteen ja saattaa tulla luottotappioita ym.toimitus vaikeuksia.Jos kate laitetaan korkeaksi,niin onko metsänomistajalle kannattavaa käydä puukauppaa välikäsien kautta?.Kyllä jees h-valta on mielestäni realisti tulevaisuuden suhteen ,esim Metsä Groupin ja Mhy välit ovat tulehtuneet.Yhteistä on omistajat,muuten ovat kilpailijoita.
Miisulle vastauksena Metsäkupsa nimimerkki sanasta,olen ajatellut sen kupeksien (tarkoitan jonkin sortin metsänhoito toimenpiteitä),liikun metsässä yleensä jokin työvälineen kanssa.Metsässäni liikuessa kädessäni on esim. vesuri kädessä,jolla kopsasen jotakin risun raippaa tai oksaa.Terveyden salliessa mieli tekee, aina kun on mahdollista metsään ,joten on mahdollista noutaja tulee aikanaan metsämaastossa.Kaatumiset ja kompastelutkin ovat olleet jokavuotisia lapsuudesta lähtien,aloitin 7-vuotiaana metsätyöt majan rakentamisella.
Välittäjien myydessä tilaa/kiinteistöä olisi tosiaan pohjahinta paikallaan,koska ovat sen todennäköisesti myyjän kanssa hahmotelleet sopiessaan toimeksiannosta.Olen käynnyt väliin kunnassa katsomassa kiinteistöluovutukset,jossa ne ovat pyydettäessä jokaisen nähtävillä.Tiedot mapissa kuukausi jaoituksella,ostajan nimen mukaisessa järjestyksessä kauppahinnat,väliin kopio kauppakirjastakin.
Nimerkkini Metsäkupsa tulee siitä,että mielellään kupsan omistamissani metsissä harvasa päivä.Pyrin täydelliseen lopputulokseen,joka antaa tyytyväisen mielen.Tuleehan sitä tyhjän työtäkin tehtyä,mutta pääsääntöisesti hyödyllistä kupsamista.