Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Maallikko ja vähän kokeneellekin raivurin käyttäjälle oikein hyviä ohjeita !
Hyvät maanmuokkaajat on Väli- Suomessakin vähenemässä, ilmeisesti nuorista ei ole kaikilla yrittäjillä jatkajaksi ja lisäksi kausityön luonteisuuskin voi siihen vaikuttaa. Isoilla työntarjoajilla on laatujärjestelmän kriteerit niin tiukkoja, joita ei vanhemmilla koneilla saavuteta ja uudella koneella pääoma kustannukset nostaa käyttökustannuksia ja muokkauksen hintaa.
Omat kaivurityöt olen teettänyt tutulla urakoitsijalla ( muokkaukset, tienrakentamiset ja pienet ojatyöt ) tuntiveloituksella, siinä hintataso on jäänyt pienemmäksi kuin kiinteä € / ha, ja työ on ollut sitä mistä on sovittu, ” näitä yrittäjiä kannattaa vähän hakeakin ”.
Muutama viikko sitten oli Ylä-Karjalassa uusien autojen esittely, kyseessä oli isompi liike jonka edustukseen kuului myös ns. Kaukoidän katumaasturi. auto oli sulavalinjainen ja pirteän tuntuinen pienessä esittelyajossa.
Esittelypäivä sattui pakkaspäiväksi, mutta autot oli lämmitetty miellyttävän lämpimäksi myös sisältä, auton ympärillä oli paljon kiinnostuneita, olihan se kolmanneksen halvempi kuin vastaava esim. Volvo xc60.
Myyjä huomaasi, ettei kuljettajan ovi mennyt kiinni normaali liikkeellä ja antoikin sille lisävauhtia lyömällä sitä kovemmin kiinni, mutta siitä syntyikin vähän nolo tilanne kun oven sarana tapit menivät poikki, olivat kuulemma siinä mallissa jonkinlaista muoviseosta.
Pakkasten aika on kokonaisuutena sitä vuoden parasta puunkorjuun aikaa. Jos hakkuualan raivaus on tehty alaharvennus onnistuu oikein hyvin, koska poistettavia puita on ne pienemmät heikoimmin kehittyneet rungot, ylispuiden poistoon tulisi tietenkin valita se lauhapäivä.
Talvikorjuusta on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa, autokuljetus tiestö palstalle syntyy jo auratessa ja uraverkosto palstalla syntyy kantavaksi lumen ja pakkasen ansiosta jo moton jälkeen.
Pakkasten aikaan irtolumesta on haitta kaatovaiheessa sen pöllyämisen vuoksi, mutta sekin on lyhytaikainen ilmiö, vähä lumisena aikana voi juurivaurioriskiä välttää puimalla hakkuutähteet uralle, kuten kesällä tulee tehdä.
Käynti työmaalla hakkuun aikaan avartaa näkemyksiä ammattilaisten työskentelystä metsässä !
Kiitos, Hyvää Joulua !
Kesäkorjuukin kuusikoilla onnistuu huolellisella työllä, uranhavutuksella ja uraverkoston suunnittelulla ja varsinkin kokoojaura on tärkeä, koska siitä ajetaan toistuvasti täydellä kuormalla.
Kuusi on pintajuurinen, ja altistuu herkästi maannousemasienen lisääntymiselle. Kuiva sateeton kesä antaa mahdollisuuden korjuulle, mutta yksi sadepäivä pilaa hyvän työn, koska harvoin ajomies jää odottamaan urien kuivumista, raskaan koneen alla ura pehmenee ja syöpyy syvemmälle.
Kesäkorjuussa valvonnalla on korostuva merkitys, rikkoutunutta juuristoa ei huomaa heti puuston hyvinvoinnista tai kasvusta.
Luminen talvi on ainut turvallinen puunkorjuu aika kuusikoille, jo 30 cm :n kuivapakkaslumi kerros ja hakkuutähteet tarvittaessa uralle puituna saa uran jäätymään kun maasta haihtuva kosteus ja pakkanen jäädyttää uran.
Kevättalven täysin nuoskalumi tekee kantavan uran jo ensimmäisellä ajo kerralla, moto. Tämä ihannekeli on joskus metsässä vappuun asti, mutta autokuljetustien kelirikko voi lopettaa myös hakkuun, ( pilaantuvapuutavara )
Hyvää Joulua kaikille !
” ja kiitoksia asiantuntevista mielipiteistä pastalla ” !
Kyllä siinä palasi mieleen joululoma kun vein isälle kahvia lähimetsään, tosin isällä oli Hankkijan myymä Solo Rex, mutta peltiset kanisterit oli saman-näköisiä, kaatonokkakin, mutta olisiko siinäkin lukenut Solo
Mielenkiinnosta on ollut seurattua jo useampia vuosia metsaan.fi palvelusta ja metsäkeskuksen tekemiä suunnitelmia, olen oikein ihmetellyt miten brutto määrät on lähes samoja.
Joulukuun alussa oli taas uuden 105 ha:n suunnitelman luovutus, josta taas vertailin puustojen määrät ero vain 1,7 % metsaan. fi :n hyväksi. Tässä tapauksessa keilauksen tulkitsia on ollut kokenut ammattilainen !