Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Hyvää on kuulunut metsuriyrittäjistä täälläpäinkin, ne jotka itse myös tekee työn.
Tanelilta tuntityötaksaan tasapuoliset perusteet !
Rajua tukin hinnan laskua on jos läpimitta- ja tukin pituudet kasvaa. Tämä korostuu jos tukkileimikko on järeydeltään pieni, kolmoskehitysluokkaa tai alkavaa nelosta.
Väli- Suomessa runkohintatarjouksia saa lähinnä pylväänostajalta jos leimikko on hyvälaatuinen. Runkohintalaskuria kannattaa kyllä myyjän käyttää ja laskeskella tukkiprosenttia jo ennakkoon kun suunnittelee läpihinnalla myymistä.
Hakkuun valvonnasta lajien ja katkonnan osalta ei silloin tarvitse kantaa huolta.
Väli-Suomessa Ylä-Karjalassa on tukkien pituudet ja paksuudet pysyneet perinteisillä mitoilla varsinkin sahafirmoilla.
Mänty valikko tosin odottaa lyhyttä mittaa n. 3 metristä, muut mä-lajit on ratapuu, mä-hirsitukki, mä-normaali, mpt ja mpa. Kuusella normaali kut + 31 dm, jota voi tehdä rungon kaikista osista, sorvit lyhyt ja pitkä, kpt ja kpa.
Päätehakkuu kohteilla näillä mitoilla ja osaavalla katkonnalla saadaan arvopuun hyvin talteen. Hintataso on ollut alkuvuoden vakaa, kuusivoittoisille kesäleimikoille odotetaan täälläkin hinnan vahvistumista.
” Paikallinen sahuri saa jalostettavakseen päätehakkuu kuusikot ”
Sahureilla jotka tilittää maanomistajalle motomitan mukaan on normaali suhdanteissa 3-5 % raakki sallittua, siinä on ammatti motokuljettajan helppo pysyä, ladullisesti erittäin hyvissä leimikossa kuljettaja joutuu miettimään miten saisi edes muutaman prosentin raakkia aikaan.
Laatu- ja raakkiseuranta on leimikkokohtainen silloin suuremmissa leimikoissa joissa kaukokuljetus on jo sahalle ja hakkuu vielä kesken voi autonkuormalappu antaa myös raakkitietoa motolle, tämä toimii parhaiten silloin kun auto ja moto on saman yrityksen kalustoa.
Aivan oikea havainto, hakkuun valvonta on aina rahaa tuova ennakkoluuloja poistava kierros leimikolla. Katkonnan onnistumistakin on miltei mahdoton arvioida jo ajettuun pinoon, siinä hyvin helposti syyllistää motomiestä.
Palstalle tehdyt puutavaralajit kylläkin kertoo jo paljon enemmän, asiallinen motomies pyytää jo valvojaa kierrokselle ja selventää miten on joutunut runkoja käsittelemään, se yleensä riittääkin ja työt voi jatkua normaalisti.
Apli: On mukava huomata, että hakkuutyömaalla käynnistä on jäänyt hyvä mukava kuva. Motokuljettajat tekee työtään tyvin vaihtelevissa olosuhteissa, siitä syystä on hyvä viedä toiveet leimikon erikoispiirteistä työnaloituksessa kuljettajalle. Samalla siinä aistii jo paljon kuljettajan asenteesta ja ammattitaidostakin.
Jätkä on huomannutkin hyvin yleisen huomion koneen mittalaitteen painotuksesta 5m:n rankaan, tämä on helppo korjata ja painottaa minimi kuidun mitta, kone kyllä muistaa ja tekee sen väsymättä tarkasti siihen. ” Siinä ei voi mennä autokuljetuksen toive katkonnan edelle ”.
Palautteen antaminen ja kuljettajan huomioiminen on aina paikallaan, tukkien mitat ja lajivalikoima on sitten niitä myyjän ja ostajan sopimia kauppakirja- asioita, siihen ei kuljettaja pysty suuremmin vaikuttamaan
Hyvästä ja onnistuneesta työnjäljestä kannattaa kertoa sidosryhmille ja naapureille, näin hyvä lähtee kiertämään !!!
Niina Hautamäeltä havainnollinen ja hyvä valokuva kokoelma ennen ja jälkeen tapahtuman. Osallistuja määrään suhteutettuna ( melkein 15000 osallistujaa ) on maaston kuluminen oli ihmeen vähäinen, ilmeisesti säätilallakin on ollut siihen osuutensa.
Ilmeisesti suuremmilla tapahtumilla on lupa-asiat kunnossa ja apujoukkojen tehtävät organisoitu paremmin, mutta meille tutumpi harmi syntyi hiihtosuunnistustapahtuman järjestelyjen yhteydessä.
Tästä syntyi pahaa mieltä kaikille, kun vaihtuva talkoo porukka oli edellisen viikon aikana ajellut reittejä huoltopisteestä alkaen.
Perikunnan talvella asumaton pihapiiri oli aurattu huoltotiloiksi tulevaan tapahtumaan, josta moottorikelkoilla oli ajeltu peltotaimikoiden yli suunnistajille uravaihtoehtoja tilan takana olevalle vanhanmetsän alueelle, jossa rastit oli.
Tässäkin järjestäjien asenteet oli hieman ylimielisiä aluksi, mutta lumien sulamisen jälkeen asiat saatiin kuntoon, vahinko oli sattunut
Suunnistustapahtumien järjestäjien tulisi ottaa nöyrä asenne ja pyytää maanomistajien luvat kuntoon ennen kun kilpailukarttoja ryhdytään suunnitetelemaan yksityisten maanomistajien maille.
Laji on hieno ja yleensä kysymällä luvat kyllä järjestyy, vaikkakin vahinkoa siitä maanomistajille jonkin verran syntyy, mutta siellä kehitetään arvokkaita taitoja nuorisolle, ja siinä kasvaa sitten seuraava sukupolvi järjestämään aikanaan uusia suunnistustapahtumia.
” Jämäkät säännöt suunnistusseuroille ja luvat ennakolta kuntoon ”
Väli-Suomessa, Ylä-Karjalassa on tänä talvena normaalia hieman vähemmän lunta, tosin kahden suuren suven painama 60:n sentin molemmin puolin. Vedenjakaja alueet Kainuun ja Savon rajoilla on lumen määrä nyt vajaassa metsissä.
Yleensä menneinä vuosina on ollut maaliskuun puolivälissä vedenjakaja alueilla lunta toista metriä. Kymmenen vuotta sitten hakkuutyömaat seisahtui viikoksi koska moton kulku oli vaikeaa vaaramaisemissa ja kouran vienti tyvelle oikeaan katkaisukohtaan oli mahdotonta.