Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Metsuri motokuskin kommenteista huokuu vahva ammattitaito. Koneen- ja kouran huolenpidosta kertoo paljon esim, pituuskatkonta tarkkuus 98 ? sen huippu tarkka, siihen ei pääse jos seuranta puuttuu. Raakki prosentti 1,5 on oikein hyvin hallinnassa kaikkia osapuolia kohtaan.
Kokenut motokuljettaja tietääkin leimikkoa hakatessaan missä lukemissa raakit milloinkin on. Erittäin hyvää leimikkoa hakatessaan kuljettaja voi jopa tekemällä tehdä jonkun raakin mukaan, ainakin jos isäntä sattuu olemaan paikalla….
Tukkitaulukko on hyvä apuväline, mutta sen tulkintaan pitää hieman paneutua ja olla kokonaisvaltainen näkemys myös hakattuun metsään.
Jos vielä palataan vähän lähemmäksi alkuperäistä aihetta. Katkonta ja mitat on ostajan ja myyjän välistä yhteensovittamista. Tukkitaulukot taitaa olla vieläkin osalla ostajista niitä katkontaan liittyviä tietoja joita ei välttämättä aina toimiteta pyynnöstäkään myyjälle.
Avoimuus leimikon katkonta tuloksista olisi hyvää mainontaa ja vähentäisi epäluuloja, hyvin monesti myyjälle näistä puutteista jää jonkinlainen salatieteen tunne ja purnaamisen aihe.
Westas Group ( Kopran sahat ) on tässä asiassa hyvällä tiellä, koska kertoo videolla koko organisaation voimin moton työskentelystä leimikolla.
Polttopuun talteen otto on kannattavaa leimikon korjuun yhteydessä, yleensä ne saa vaivatta samalla ajokoneella varastolle.
Puoli-ilmaiseksi se tosiaan tulee kun 200 n2:n talon energialasku on n 4000 €, se on isoraha puhtaana, ja kun harva siitä saa helpotusta esim. verotuksessa.
Lisääntyvä puunhankinta painottuu lähivuosina voimakkaasti kuitupuuhun, tasapainoinen puunkäyttö vaatisi sahauskapasiteetin nostoa tai jopa uusia sahalaitoksia, jos tukin kysyntä ei kasva vaikutukset näkyy tukin kantohintojen heikkona kehityksenä.
Nyt jo ostetut ja korjuuta odottavaille tukkileimikoille suosittelisin myyjän käymään työmaalla hakkuun aikaan, se avartaa myös myyjän käsitystä tukkikertymästä. Oma näkemykseni on, ettei pääsääntöisesti moto- kuljettaja tahallaan ja mielivaltaisesti siirrä tukkiainesta kuitupinoon.
Hyvä mittavalikoima antaa hyvän lähtökohdan onnistua tavaralajikaupassa. Tällä palstalla on jo aiemmin todettu, että 15-20 % häviää helposti tukkiosuutta heikoilla mittavalikoimalla.
Pääsiäinen on vietetty taas erittäin hienossa ja vaihtelevassa säässä !
Alkuperäinen aihe keskustelulle oli Metsälehden 29.3 etusivun aiheesta ” Oikein katkottu ”. Kannattaa kaivaa lehti ja tutustua siihen….
Sen aiheen ajankohtaisuus on juuri nyt, siinä meidän metsäpomot tuo kiperänkin näkökohtia pohdittavaksi puukauppaa suunnitteleville, metsän myyjälle siinä on myös selvä vinkki kuinka saada lisä arvoa leimikolle.
Kyllä voi välillä aiheesta etääntyäkin ja palata sieltä taas takaisin.
Hyvää pääsiäistä kaikille !
Jätkän kommentin loppuosa tiivistääkin ammatin valinnan onnistuneen ja asenteen olevan kohdallaan kun tuntemukset kahvitauolla on, että nauttii tekemästään työstä.
Nuoren kuljettajan kannattaa ajotöissä seurailla moton tekemiä kokonaisratkaisuja harvennustyömaalla, varastopaikat, kokooja, keruu- ja pistourat niiden valinnalla kun pystyy estämään maastovaurioita.
Vuoden jälkeen kannattaa esittää mielenkiintoa myös moto-kokeiluun, innostunut nuori hyvässä ohjauksessa huomaa pian hallitsevansa myös hakkuun helpoissa olosuhteissa.
Hyvin monella koneyrittäjällä kuuluu urakointiin myös autokuljetus, siinä kortillisella ja oppimishaluisella kuljettajalla on pian kasassa töitä ilman kelirikkokatkoja.
Paljon on ötökkäpuita Itä-Suomem metsissä ja isoilla pinta-aloilla, sopivasti vähän, ettei korjuuta ole kannattavaa toteuttaa 2-10 m3 / ha !
Suurin osa metsätalousinsinööreistä työskentelee vihreän talouden ammattilaisena, joka auttaa asiakasta käyttämään ja hoitamaan kestävästi metsäänsä. Metsätalousinsinöörejä on myös opetuksen, kaupan tutkimuksen ja metsäalan yrittäjän tehtävissä, tähän meillä on hyvä tasoinen koulutus.
Puunhankinnan parissa on eduksi luontaiset piirteet kuten ajanhallinta, itsenäinen päätöksen teko, ryhmätyö- ja sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukyky, lisäksi maastossa sujuvasti liikkumiskyky.
Itsenäinen työ reilussa ja arvostamassa organisaatiossa on toimihenkilölle lisäarvoa tuottava viihtyvyyden lisä.
Metsäkeskuksen tarkastusraportti on tullut tarpeeseen ja sitä on syytäkin purkaa julkisesti. Edellinen kesä on ollut olosuhteiltaan paikoin erittäin huono, eli korjuun suunnittelussa on tehty virheellisiä leimikkovalintoja.
Mhy:llä on myös tasokasta korjuupalvelua, jossa nuoret toimihenkilöt on kannustettu ja opastettu tekemään asialliset tarkastukset hakattavilla kohteilla, näissä korjuupalvelun leimikoissa on toimihenkilön oma-aktiivisuus myös tärkeä.
Valitettavasti korjuupalvelussa on myös toista ääripäätä, joka ei palvele ketään, tulee vain epävarma kuva korjuusta laskun mukana. Leimikkorakenne Mhy:n korjuupalveluleimikoissa lienee keskimäärin heikompaa.