Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Suorittava porras kertoikin edellä yrittäjä markkinoiden ylikuumentumisestä . Täällä Väli-Suomessa oli sama ilmiö, silloin kun elettiin EU:n liittymisen aikaa. Kaikki maatalousyrittäjät ei nähneet mitään hyvää EU:n tuomassa maatalouspolitiikassa, van ajoivat maatalouden alas. Tilat oli seutukunnan keskikokoa ja taloudellisesti tasapainoisia yrityksiä.
Tiloilla oli metsäpuolen konekalustoa ym. muuta irtainta maataloudesta, jota vaihdettiin metsäurakointiin sopivaksi. Osalla tilan työvoimasta oli myös koneen käyttäjä kokemusta, jota oli hankittu lähinnä talvikuukausina kiireapulaisena koneyrityksissä.
Samalla konemyyjät oli valppaana ja tarjosi uutta- ja vähän käytettyä kalustoa ostettavaksi. Kauppoja ja uusia yrittäjiä syntyi, hyvä niin, mutta markkina rako uusille yrittäjille syntyi tekemällä työtarjous riskirajoilla yrityksen kannalta. Osa uusista yrittäjistä menestyi ja jatkaa, toinen osa meni aliurakoitsiaksi isompaan konetaloon ja loppuosa luopui koneistaan ja siirtyi kuljettajaksi vieraalle.
Yleinen huomio ja näkemys uusista yrittäjistä on ollut myönteinen, ne kuljettaja / yrittäjät olivat tottuneen ahkeraan työntekoon ja ovat kiinnostuneita yöstään.
Koneen kustannuslaskenta on ensimmäinen vaihe konetyön kannattavuuteen. JHH, isotee ja Tolopainen, Metsäteholla ja Koneurakoitsijain Liitolla oli aiemmin koneiden kustannuslaskentaan kätevä laskentaohjelma.
Täyttämällä perustiedot koneenhankintahinnasta, työmääristä, käyttötunneista ym. ohjelman pyytämistä tiedoista sai hetkessä selville esim. yrittäjän riskin, koneenvaihto välin, koneen käyttötunnin hinnan ym. Perustietoja muuttamalla sai jopa yllättäviäkin asioita kannattavuuteen liittyen selville.
Olipa mukava huomata miten Rottnen kuljettaja pui kaiken latvus- ja oksamassan aina-ajouralle. Tuore sitkeä havu suojaa juuristoa kangasmaallakin. Talvellakin latvusmassa vankistaa ajouria kun heti hakkuun jälkeen samalle kuviolle on tulossa tuhkalannoitus !
Ammattiosaaminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen, siinä on alku onnistumiselle, niin kuin jees h- sen huomioi !
Nuorille konetöihin aikoville on konekoulutus alalle pääsyn ehto, ainakin helpotus. Pääsyvaatimus koulutukseen on mahdollista heti peruskoulutuksen jälkeen, kun on kiinnostunut koneista ja metsästä. Metsäopetuksen järjestäjälle nuorten ja aikuisopiskelijoiden koulutus on vaativa ja pääomia sitova opetuksenala.
Koulutusta tarjoavan henkilökunnan on oltava kokonaisuudessaan metsäalaa tuntevaa, opetustilat ja koneet ajanvaatimukset täyttäviä. Nuorisoasteen opiskelijat on vielä nuoria ja innokkaita, siinä opetushenkilökunnan ammattitaito ja jaksaminen erityisesti punnitaan, miten saada kuljettajan oman työn suunnittelu ja taloudellinen vastuu tehdystä työstä sopivaksi myös metsänomistajille.
Nuoren kuljettajan ohjaus ja kehittäminen jatkuu sitten hänen työnantajan toimesta tulevien vuosien työmailla, jotta asiakkaat saisi laadun täyttävää palvelua ja raaka-ainetta tehtailleen.
On se ammattimiehen tekemänä ensiharvennus helppoa, sujuvaa ja vielä ilman pilkkapuita, tosin ei aluskasvustoa ja maastokin oli tasainen. Tässä voisi tehdä ajatusleikkinä sen, että olisi pohjametsä tiheikkö ja alkutalven luminen metsä. Ennakkoraivaamaton ja ensiharvennusta odottava kuvio sisällä aina monen laatuisia runkoja, virheetöntä työn jälkeä siitä ei silloin voi odottaa.
Vaikka tarvittava ennakkoraivaus maanomistajalle maksaakin, mutta suurempikustannus odottaa kiertoajan loppuun saakka kun kasvatetaan heikkolaatuista- ja pilkkapuustoa seuraavaan harvennukseen ja jopa päätehakkuuseen saakka.
Suorittava porras ja + muut motonkuljettajat onneksi jaksaa tuoda ennakkoraivauksen puutteita esille ja keskustelun aiheiksi, koska muuten raivaamattomuus jatkuisi entistä kehnompana, ja hakkuun jälkeen taas ensimmäinen syntipukki olisi se hakkaaja.
Metsänhoitosuosituksiin perehtyminen olisi nuorille koneen kuljettajille- ja metsänomistajillekin eduksi kun töitä tehdään vaihtelevissa olosuhteissa ja samalla halutan hyvä lopputulos, taimikon hoidosta ja ennakkoraivauksesta kaikki alkaa. Yleensä nuorilla ei ole koulutukseen mennessään kovinkaan paljon kokemusta hyvästä metsänhoidosta eikä metsätöistä.
Tämän aiheen ympärillä on keskusteltu ja todettu ensiharvennuksen onnistuvan Sampolla / Ponssen Ergolla ja lisäksi (omana kokemus) tasaisilla mailla metsäalustainen keskikokoinen kaivuri, varustettuna kuutioivalla hakkuupäällä, oli myönteinen kokemus.
Kaikilla koneilla työnteko ei tietenkään ole kuljettajan kannalta yhtä helppoa, mutta työn jälki syntyykin siitä mikä on kuljettaja asenne ja ammattitaito metsässä tehtävään työhön.
Suomessa myytävien uusien kolmen valtamerkin koneiden varustelutaso on urakanantajien toiveesta ja vaatimuksista johtuen hyvä ja nykyaikainen, mutta varjopuolena varustelutaso näkyy jonkin verran myös koneiden hankintahinnassa.
Keskiraskas motoketju oikein käytettynä ja harvennus/avokouralla varustettuna on sopiva myös nuorille harvennuksille, tärkein ja hyvän työnjäljen aikaansaanti edellyttää, perehtynyttä kuljettajaa.
Onneksi on vielä kevyempiä vaihtoehtoja, pienistä moto- vaihtoehtoisista keskusteluissa on ollut esillä Sampo HR46x, kone on hieman alle 10000 kg, työkuntoisena. Hankinta taitaa olla hieman yli 200 000 €, ilman veroja. Käyttökustannuksiin vaikuttaa myös pieni polttoaineen kulutus n. 7-8 l / tunti, (työkierrokset 1300-1400).
Havaintoja ja näkemyksiä Sampo harvesterin työn jäljestä: Varsinaiset ajourat voidaan tehdä selkeimmiksi ja urat suoremmiksi, haamu-uran paikkaa voidaan joustavasti muunnella, koneen kääntökulma 50 astetta ja pituus n. 5 metriä ja palstan harvennusvoimakkuus on tasainen ja koko alueella.
Yhteistyö on tärkeää ostajan, motoyrittäjän / kuljettajan ja maanomistajan kesken, jotta leimikolle saadaan oikea-aikainen ja siisti työnjälki. Jos ketjussa joku lenkki pettää, silloin metsäukon mainitsema satujen kehittely alkaa, joskus aivan olemattomista ja toisarvoisista asioista.
Ei pääsääntöisesti koneyrittäjät lähde epäonnistumaan yksityisen maanomistajan metsään, vaan syynä voi olla ostajan tietyn tavaralajin puuntarve, tai huono tuntemus ostettuihin leimikoihin, mutta näistä onkin vastuussa sitten puunostaja. Harvinaisempi tapaus voisi olla, että yrittäjä valitsee riskillä hakattavan leimikon, kun muuten edessä olisi seisokki.
Ps. Kysymys ei liity myyjän pystykauppaan ! Onko tullut ajatelleeksi mikä on yrittäjän työkustannus / tuottovaatimus ensiharvennuksilla, jos kone on ns. pieni tai keskiraskas moto, tai ajokone ? ….. mielenkiintoinen !
Nuoren metsän harvennuksen onnistumisia olen nähnyt ns. pieniltä (Sampo, Nisula ja ym. ) ja isoilta JD- 1270, Komatsu 911 ja Ponsse Ergolta, isot koneet oli tukkikourilla. Kaikilla työnjälki on ollut olosuhteisiin nähden kiitettäviä, kun leimikon korjuunajoitus oli valittu oikein.
Isot koneet oli kahden vuoron työskentelyssä, jossa toinen kuljettaja oli yleensä vasta aloittelemassa itsenäistä työskentelyä metsässä. Asiat työmaalla menivät silloin hyvin kun vanhempi ja kokeneempi oli työnohjaajana nuoremmalle. Vastaavasti jos kuljettajat alkoivat kilpailla keskenään hakkuumääristä, silloin asiat meni pieleen, työmaalla oli heti, paljon korjaamattomia virheitä, ajoura- ja vääriä puunvalintoja, vauriopuita ja lähes lakirajalle harventamista.
Maanomistaja voi varautua osaan asioista jo ennakkoon, kuten ppa:n ja korjuuajan kirjaaminen kauppakirjalle ja sopimalla hakkuun valvonnasta, nämä on pieniä asioita, mutta välttämättömiä, jos kaikki ei onnistukkaan oletetusti.
Meille nuoremmille metsähenkilöille mukava ja paljon kertova dokumentti. Minulle jäi ihmetys päälle miten paljon eri työvaiheita sisältynyt puunhankintaan, leimikosta tehtaisiin.
Paljon on kertynyt puunhankinnan sivukuluja eri työvaiheiden mukana, mutta nähtävästi lopputuote on ollut sen arvoista, että raaka-aineen jalostajallekin on jäänyt vielä tulos- ja investointirahaa.