Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Suomessa tehdään metsäkauppaa valtavan paljon kappalemäärinä ja lisäksi hvinkin laadullisesti erilaisissa kohteissa.
Myyjän odotusarvo voi olla virheellinen jo ennen kaupantekoa, siihen voi olla syynä puumäärä ja tavaralaji arviot, jonka vääristymä voi näkyä myöhemmin hakkuun ja kaupankäynnin arvosteluna myöhemmissä vaiheissa.
ps. pahimmillaan yritttäjä ja koneenkuljettajat voi joutua niistä sitten siaiskärsiöiksi !
Isossa kuvassa puukauppa ja korjuu onnistuu yleensä hyvin ja luotettavasti, tähän vaikuttaa metsänmyyjän tiedon lisääntyminen, ja tieto siitä mitä runkoja moto käsittelee ja katkoo- on tallessa, koneella korjataan, vaihtelevissa olosuhteissa vuodet ympäri.
Motomittauksen alkuaikoina myyjäpuolen ymmärrys ja epätietoisuus johtui tiedon puutteesta ja kokemattomuudesta koneen mittaustapahtumaan. Nykyisin motomittaus on käytännössä tarkka ja joustava tapa saada metsärahat ja työpalkat ajallaan maksetuksi.
Nämä paljon puhutut lyhvet mitat kauppakirjalla eri läpimitta luokissa on kiistatta myyjälle edullisia kun pyritään tukkikertymä saamaan tarkasti talteen.
Ostajat käyttää eri käytäntöjä, joku voi rajata lyhven mitan vain tuoreen oksan-alueelle ja rajata sille tietyn yleensä pienen prosentin. Toinen, yleensä sahuri antaa sille laajemman tekomahdollisuudet, esim. kokorungon alueelle ja useampaan läpimitta luokkaan.
Omana kokemuksena olen huomannut, että sellu firmat on tarkempia siitä mitä katkonta matriisi toivoo katkottavaksi ja mistä läpimitta-alueesta. Sahri on ollut reilumpi niille mitoille mitä matriisi on tuonut motolle katkottavaksi.
Sahurilla leimikko kohtaiset ylitykset on olleet suhteellisia, koska leimikot vaihtelee laadullisesti, heikkolaatuisessa leimikossa lyhvet mitat on eduksi myyjälle eikä seuraavista hyvä laatuisesta leimikosta vastaavaa ylitys tarvetta synny. Ja kuukausi kohtainen katkonta traportti sahalla, on silti Ok.
Samaa mieltä Metsuri motokuskin kassa. Jyrkin tapasin metsänhoitotöissä Pohjois-Karjalan metsätilolla, nähtyäni Jyrkin työnjälkeä metsässä arvostus häntä kohtaan nousi entisestään.
Uuden vuoden seuraavat tapahtumat taitaa olla metsäveroilmoitukseen liittyvät asiat, ellei nyt alkutalven aikaan moto ilmottaudu lopettamaan viime talven leimikon lopetusta, muuten viime vuodet työt tiloilla on hyvässä tasapainossa ja voi siten rauhassa odotella talven hyviä hiihtolatuja.
Loppusyksy täällä oli nousevan hinnan aikaa ja kauppojakin syntyi männikön päätehakkuu ja energiapuu harvennus leimikoista. Talvitöiksi jäi syksyn tuulituhojen-ja hirviaitojen tarkastukset ja mahdolliset korjaukset.
Kesäksi suunnitteilla on lannoituksen yhteishanke, kaivuritöinä hakkuualan muokkaus ja tien reunaojien kunnostus ja rumpujen asennusta, Metka-raivauksia on vakio määrä n. 3-4 ha ja pienialaisia täydennys istutuksia.
Oikeuden mukaisia ja tasapuolisia näkemyksiä Nostokoukku, Rane 2 ja A. Jalkanen. Maanomistajana raakku asia näyttää nyt Stora Esson tehneen huolimattoman ja hätiöidyn päätöksen yrittäjää kohtan lopettamalla työmahdollisuuden.
Stora Enso valtakunnallisesti suurena ja vastuullisea puunkäyttäjänä olisi saanut koulutuksen ja neuvonnan kautta alihankkian toimet tarkennettua ajantasalle, koska yrittäjällä on perusasiat kunnossa kaluston ja henkilöstön suhteen, lisäksi kun Storan omakin puuhuoltokin on yrittäjien varassa.
Osa leimikosta tekemättä: Palataampa siihen vuoteen kun puunmyyntiä alettiin markkinoida kuutio. fi:n kautta. Uutta sovellusta markkinoitiin ja esiteltiin koulutuspäivinä puunostajille, Uusi mahdollisuus ilman maastokäyntiä innosti lähinnä metsäpäälliköitä ja oston esimiehiä, koska leimikot oli otettavissa ilman maastokäyntiä.
Kauppoja syntyi, mutta niistä paljastui pian, ettei ne olleet konekorjuuseen sopivia kaikilta osiltaan. Nämä kaupat, jossa motomies oli ensimmäinen joka leimikkoon tutustui toi pettymyksiä koko osto- ja korjuu tapahtumaan. Yleisin syy niissä oli ennakkoraivauksen puute ja vaihteleva poistettavien runkojen koko kuviolla. Käytäntö palasi pian entiseen perinteeseen, jossa leimikon tiedot selvitettiin maastokäynnillä ennen tarjouksen tekoa.
Omalle kohdalle koneen poisvientiä kesken kuvion on sattunut vai kerran talven viimeisillä lumilla, sekin konerikin takia.
Pystykaupan korjuuohje hakkuuoikeuden omistajalta yrittäjälle on se kauppakohtainen suunnitelma leimikon korjuusta. Korjuuohje sisältää tavaralajit, katkontaohjet, varastopaikat ym. muut kauppasopimuksella sovitut asiat, korjuuohjeen sisällöstä ei yrittäjä voi poiketa omalla päätöksellään.
Korjuuohjeella pyritään yksinkertaistamaan ja selventämään yritäjän työmaiden aloitusta, hakkuuta ja puutavaran varastointia ostajan haluamiin varastoihin. Moto kuljettajan / ”yrittäjän on pystyttävä luottamaan korjuuohjeen tietoihin”.
Tämän hetkisillä Raakkujoen savotan taustatiedoilla en voisi syyttää koneketjun toimintaa, vaan katse siirtyisi puunostajan korjuuohjeen lähettäjään / operaattorin toimintaan.
Sähköauto sopii esim. kaupunkilais omistajalle, muös naiselle. Sähköauto on mielenkiintoinen yhdistelmä jo nyt, mutta mikä on sen tulevaisuus 2-3 vuoden päästä ? Oma mielenkiinotokin sähköautosta on siinä ja siinä, seuraava-auton vaihto on vielä muutaman vuoden päässä.
Nykyinen auto on maasturi ja auton tarve on huomattavan paljon metsä- ja kevyesti rakennetuilla teillä, lisäksi perävaunun vetoa tulee n. 2000 km / vuosi. Diiseli auto on ollut luotettava ja turvallinen valinta, vaihtuviin sääolosuhteisiin metsän hoidossa.
Maasturi jossa on wepasto palvelee myös taukotilana sateisena ja kylmempänä päivinä, siitä saa lisää puhtia muuten nuhjuiseen työpäivään !
Jos leimikko olisi riukumaista ja harventamatonta ja tukkiosuus hieman arvoitus voisi hankinta kauppa olla oikea valinta. Tarjoukset leimikosta, ostajakohtaiset laatuvaatimukset normaali- ja pikkutukista. Jos lähialueella on lämpölaitoksia niin tarjous energiarangasta, se voi tällä hetkellä yllättää myönteisesti.
Karsitutturanka on hyvä tavaralaji, samaan erään sopii kaikki puulajit, tyvi- ja välivähennyslumpit ja lisäksi rangan ninimilatvamita n. 30mm !