Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Rajan merkintä ja hakkuu rajalla. Vuosia sitten oli yleinen tapa leimikon tekijällä jättää tilan rajan merkkaamatta, tai jos merkkasi silloin jäi 3-5 metrin kaista varoalueeksi, tämä toistui myös Mhy:n tekemissä leimikoissa.
Kun gepsit alkoi yleistyä moton varusteisiin tuli koneen valmistajilta maimos kirjeitä ja kutsuja työmaanäytöksiin, jossa kuvion- ja tilan rajoja ei välttämättä olisi tarvis merkata esikseen. Yleinen kaaoshan siitä syntyi, motot alkoi jättää varoaluetta tilanrajalle, oli palattava takaisin käytäntöön jossa- ainakin tilanrajat oli selvitettävä leimikon teon yhteydessä.
Nämä tilan rajojen ylitykset ja vajaaksi hakkuut oli niitä hankalia ja monesti huomattavan paljon ylimääräistä työtö vaativia leimikon osia, jotka kohdistui sille ostajalle, joka oli siellä viimeksi operoinut.
” Metsuri motokuskilta hyvä malli ja toimintaohje aloituksessa”
Toimittaja Samilta savotan aloitus päiviksi aivan hyvä tulos tehtynä ja- ajettuna, se 5 m3. Hakkuun aloituksessa on viisasta- aloitella varovasti ja työskennellä sen verran kun hyvältä tuntuu, yleensä jo seuraava työpäivä metsässä on nahkea jos palautumisaika ei ole riitänyt.
Pinotavaran ja energiarankan teko ja myynti hankintakaaupalla on nyt kannattavaa pitkästä aikaa. Itä-Suomessakin on maatalous elänyt murrosaikaa kun pienet ja keskikokoiset tilat on luopuneet maataloustuotannosta. Ja tilalle on jäänyt vielä sopivasti konekantaa, joka on jo kuoletettu verotuksessa, mutta on vielä hyvinkin sopiva ja toimiva yhdistelmä hankintahakkaajalle.
Hankintakaupan tekemiseen saa uutta intoa, jos miesväellä ei talvisaikaan meinaa löytyä järkevää tekemistä, nyt voisi keskittyä pelkästään metsien hoitoon ja nauttimaan metsän kiihtyvästä kasvusta. Maataloudn ollessa pääelinkeino, ei navetta ym. maataloustoiden lomassa ehtinyt kun kääntyä metsässä.
Edellä, rehellistä ja aitoa palautetta harvennushakkuun näkymistä heti hakkuun jälkeen.
Kyseessä on yleinen huomio kun se tuttu metsä käsitellään harventamalla, syitä voi löytyä myös siitä, että metsän käsittely on ollut joko liian aikaisin, liian myöhään, maaston muodotkin voi heikentää systemaattista uraverkoston tekoa ja kuviolta voi paljastua myös metsänhoito virheitä jo pitemmältä aikaa.
Tavaralaji hakkuussa varsinkin nuorissa ensiharvennuksissa latvan suhteellin pituus on silmiin pistävä, jos puutavaran katkonta on ollut määrämittaan, tai kuvio on kärsinyt boorin puutteesta, haaroittuneet rungot. Toinen yleinen seikka, joka on myyjästä itsestään johtuva on ennakkoraivauksen puute, tehty osittai tai ei ollenkaa.
Maalikon ja hieman kokeneemmakin silmään näkmä voi olla karmea, latvukset ja kauppaan kuulumaton roskapuu kallellaan ja juurineen koholla olevia kasoja, joka tarttuu silmään ja tuo tunteen epäonnistuneesta hakkuusta.
Onneksi seuraava- ja sitä seuraava talvi parantaa näkymän, ja lopputulos näyttääkin onnistuneelta, kuten edellä jo kerrottiin !
Metsänomistajalle tarkoittaa sama vaurio erilaisia reaktioita, jo muutama pieni kolhukin tai juurenniska vaurio voi toiselle tarkoittaa pahoin epäonnistunutta hakkuuta, ja soiselle normaalia konetyön jälkeä.
Tänä päivänä pystykaupalla hakattavat harvennus leimikot tehdään käytännössä kaikki mototyönä, ja konetyössä on vaan hyväksyttävä pienet näkyvät virheet kasvatettassa puustossa ja uraverkostossa, yleensä täysin virheetöntä puuston ja urien valintaa on mahdotonta toteuttaa.
Erirakenteisissa, poiminta ja pienaukko hakkuussa ongelma vielä korostuu jos ennakkoraivaus on tehty vain osittai, tai jäänyt kokonaan tekemättä. Vauriopuut on n. 20 vuoden kuluttua niitä josta olisi kerättävä se seuraava tukkitili.
Kiinteästä asuinpaikasta 30- 115 km, ei asumismahdolllisuutta tiloilla.
Hirvijahti- katoavaa kansanperinnettä. Tätä katoavaa kansanperinnettä tulisi alkaa kannustamaan ja elvyttämään, jotta hirvikanta saataisiin pidettyä tasaisempana ja siedettävällä tasolla myös metsänhoidon kanalta.
Riistahallinto, Maa- ja Metsätalousministeriöllä ei näytä olevan pikaista korjaustarvetta hirvikannan säätelyyn, vähentämiseen ja keskittymien poistamiseen. Hirvivahinkojen korvaus tasotkin on jopa heikentyneet, vai onko tulkinta ohjeita nyt painostettu tulkitsemaan tiukemmin ?
Avoimuutta ja uskottavuutta voisi syntyä lisää jos hirvikannan määrät pystytäisiin laskemaan lentolaskentana !
Tavaralajikoura käpälillä oli se moto joka hakkasi parruja ja määrämitta kuitua. Energiapuu leimikolla on vaihtoehtoja eri tavaralajien keräilyyn ostajan tarpeiden ja leimikon lähtötilanteen mukaan.
Joku ostaja kerää parruja energiapuu leimikosta 29dm mittaan, tai määrämitta 3:s kuitua, loppu voi olla rankaa tai kokopuuta. Kokopuun a, hintaan voi olla sisällytetty myös ranka, eli kokopuun a, hinta -2€ määrämitta kuidun hinnasta. Ostaja tarjosi näitä vaihtoehtoja myös vanhoihin kauppoihin.
Tosiaan silloin oli tilanne leimikon korjuuseen asti sama kuin kertomus Lanian energiapuu kaupasata. Kauppakirjalle oli määritelty puutavaralajit, tukin laatu ja mitat, karsittu ranka pituus ja minimit ja kokopuusi hakattavan minimi rintamitta oli määritelty myös kauppakirjalle.
Hakkuun aloituksesta tuli ilmoitus ja olinkin paikalla, mutta otanta mittaus teeti ylimääräistä työtä ennen leimikon varsinaista aloitusta. Matkan päästä saapunut metsänomista ei kerinnyt silloin lyhyen päivän aikaan näkemään varsinaista energiapuun hakkuuta.
Seuraavalla käynnillä kolmen päivän päästä paljastui hakkussta ongelmia, rankaa oli hakattu käytännössä vain tyvestä, vaikka rangan latvamitta oli 3 cm, ja toinen ranka olikin mennyt kokopuukasaan. Kokopuun kantohinta oli n. puolet karsitunrangan hinnasta.
Kokopuuksi hakkuu oli ilmeisesti motomiehelle se helpompi vaihtoehto !
Asiat kyllä sovittiin ostajan kanssa yhteisen työmaa katselmuksen jälkeen, mutta kyllä tapahtumasta jäi pieni miinus tapahtunutta kohtaan.
Laania on pääasiassa energiapuun ostaja ja toimittaja, tosin lisä travaralajitkin saa kaupan alueellisesti !
Väli- Suomessa Laania on uudempi tulokas energiapuu markkinoilla. Oman kokemuksen perusteella toiminta on sujunut myös maanomistajajien mielestäi hyvin suunnitellusti liikkeelle, ostosta, korjuusta ja varastoinnista alkaen.
Ostotilanteen jälkeen oli mukava huomata kun motton kuljettaja kertasi samoja laatu- ja mittavaatimuksia mitä oli aiemmin sovittu kauppakirjalle, eli hakkuun suorittaja ei hakenyt itselleen helpompaa vaihtoehtoa hakkuun läpiviemiseen, minusta se oli hyvä ja kannatettava huomio.
Näitä vastaavia metsäkoneella liikkumisia metsässä helposti yli ramatisoidaan jopa tarkoitushakuisesti. Suoralta kädeltä ei koneen kuljettajiakaan voi tuomita ennen kun asia on selvitetty ja tapahtumat saavat oikeat mitta suhteet.
Puron ylityksiäkin voidaan tehdä kantavia kivikoitä siltana käyttäen. Jos suunnittelian toimesta on tarkoitettu ylittää joki ja varastoida puutavara merkattuun varastoon joen taakse silloin ei konemiehiä voi syyllistää.
” Tämä taitaa olla liian yleinen tapa saada joku siais kärsiäksi ” !