Käyttäjän Metät kunnossa! kirjoittamat vastaukset
-
Useamman kerran Chilen kavereita paikan päällä jeesattuani voin todeta, että mitään tasamaan plantaaseja Chilen metsät eivät ole. Toisaalta puuautojen kanssa kun on portilla jonotettu pääsyä tehdasalueelle, on usein kuitenkin joutunut esim. männystä toteamaan, että kun se kasvaisi tuollaisia vuosirenkaita Suomessakin! Siinäkin kolikossa on tosin kääntöpuoli – laitteistojen mekaaninen kuluminen on monin verroin nopeampaa verrattuna esim. Skandinaavisiin olosuhteisiin. Eli vaikka puu kasvaa rajusti, sen käsitteleminen sitten sielläkin maksaa.
Concepcionin alueella oli v. 2009 iso metsäpalo, 2 vuotta myöhemmin siinä oli 5 metrinen euca-metsä. Nyt on turha yrittää sanoa, että Harjavallan hydridi kasvaa vielä enemmän!Metät kunnossa! 26.8.2014, 17:28Hei Roisto! Oletko nyt ajatellut kuka tuon sinun mallisi perusteella sitten jatkossa hoitaa harjavaltalaisen metsiä? Jos ei puimurikuskeina ole kun ”mottipiruja” jotka lähtee heikon palstan kohdalla kävelemään?
Metät kunnossa! 22.8.2014, 22:00jees h-valta: Yritän nyt vielä selventää tuota tilannetta sinullekin: Jos perkaus, raivaus ja enska on tehty ajallaan, 3 x Yara maksaa noin 1000 € / ha ja tosiaan se kuusikko on noudettavissa 50 – 60 vuoden iässä. Tukkikokoisena. Miksi yrität puhua rahan tekemisestä jos kuitenkin itse vatuloit vaan e-puun ja haapakuidun hinnoilla?
Metät kunnossa! 22.8.2014, 21:16Tämähän on toki myös hyvä harrastus, mutta piti oikein tarkastaa – 350 m3 on nyt keväällä ja kesällä (2014) tilitetty hankintapuutakin. Löytyykö jees h-valta sama määrä yleensäkään tilitettyä puuta (pysty + hankinta)? Vai oletko polleaa poikaa muutoin vaan?
Metät kunnossa! 22.8.2014, 21:04Rane ja jees h-valta: Realismi pitää yrittää säilyttää kaikessa kommentoinnissa ja toivottavasti myös ajattelussa tekstin taustalla.
Taas kerran matematiikka auttaa ymmärtämään asiaa (ymmärrystä ei toki voi antaa) jos kahdesta kuljettajasta siirrytään kolmeen. Se on 50 % enemmän. Ja jos kahdesta kuljettajasta siirrytään jatkuvaan kolmeen vuoroon, tarvitaan 150 % lisää kuljettajia (yhtä konetta kohden 5 kuljettajaa / paperiteollisuudessa on ajoittain ollut jopa 6 vuoroa TAM37:ssa). Toki tarvittavien koneiden määrä laskee kyseisessä työaikamuodossa, mutta edelleen olen suorittavan portaan kanssa samaa mieltä siitä, että työtuntia kohden saavutettava kuutiomäärä on ratkaiseva. Ei vatukon puinnista tule kuutioita. Moto pitää tilata vasta sitten kun on metät kunnossa!Metät kunnossa! 22.8.2014, 20:24Glan laskelma ontuu siinä mielessä, että veroa ei bruttotulosta makseta. Bruttotulosta vähennetään kulut ja tämän jälkeen voi pohtia, että käytetäänkö esim. metsävähennystä. Esimerkissä ei muodostu tarvittavaa 2500 € tuloa josta voisi enintään 60% vähentää metsävähennyksenä (minimivähennys on 1500 €).
Lähtökohtaisesti siis hankintakauppa muodostuu kannattavammaksi jos korjuukulu on alle 15 € / m3 tai sitten tervaroson mainitsema työn laatu arvostetaan siten, että sillä saadaan katettua korkeampien hankintakulujen erotus verrattuna pystykauppaan.
Täällä etelässä olen yhdistyksen kautta takavuosina tehnyt muutaman kaupan em. tavalla ja puutavaralajien mentyä eri ostajille on kokonaiskorjuukulu jäänyt alle tuon 15 € / m3. Paras kaupppa taisi olla kuusien harsinta sekametsästä, jossa korjuukulu jäi alle 10 € / m3. Päätehakkuu on sitten toki toinen tarina.
Kaikissa pärjää kun on metät kunnossa!Metät kunnossa! 21.8.2014, 15:53jees h-valta. Se erimerkillinen hoitaminen on sellaista, mistä muut voivat ottaa mallia. Tuloksia tällä palstalla on usein esitelty, enkä lähtisi kyseenalaistamaan niiden totuudenperäisyyttä.
Esimerkillinen hoitaminen on mm. sellaista, että myyty leimikko hakataan kulmasta kulmaan. Sinulla oli jo eilen lukijan kuvissa kommentti, jossa toteat ”omat kaupat on aina hakattu” – kovin nopeasti sinulta häviää muistista omat keskeytyneet hakkuut.
Ei ollut metät esimerkillisessä kunnossa!Metät kunnossa! 20.8.2014, 19:52AMMATTIMIES on selvästikin haastettu! Tuliko vielä priimalaatua?
Metät kunnossa! 16.8.2014, 20:40Suorittavaa porrasta sen verran korjatakseni:
MF pomo on Ilkka Hämälä, ei Härmälä. Ettei yhdistetä ainakaan Stora Enson ex-johtaja Jukka Härmälään.
Tuntee myös nimimerkin ”Iso-Ii”. Tämä tulee siitä, että MF:n kakkosmies on Ismo Nousiainen, joka on siis ”Pikku-Ii”.Etunimet molemmilla alkaa I:llä. Iso pamppuhan Nousiainenkin on, mutta niin ne kansan syvät rivit antavat lempinimiä.Metät kunnossa! 16.8.2014, 20:25Minä olen pitänyt metät kunnossa Huskun 545-raivurilla. Se on jo toista vuotta vanha ja en ole tehnyt muuta kun rasvannut kulmavaidetta, vaihtanut muutaman terän ja juottanut eräänkin kanisterin bensaa.
Takuuta vielä järjellä, joten kaipa se vielä porsii? Tai jos ei porsi niin siinä saha!