Käyttäjän Metät kunnossa! kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 681 - 690 (kaikkiaan 748)
  • Metät kunnossa!

    Joo, kyllähän minäkin ”useamman männyn” jouduin kaatamaan, mutta en ajouria varten.
    Eihän käsipelillä koneille pärjää missään muussa kuin jäävän puuston runkoluvussa, koska ajouria ei ole.
    Jos olisin tuossa kohteessa ostanut suorittavalta harvennuksen, olisi minun pitänyt tehdä polttopuuraivaus kuitenkin ennalta. Ja edelleen, minulle ei olisi tullut sitä hyvää fiilistä, jonka oman harvennuksen arviointi minulle tänään tuotti. Hyvästä fiiliksestä voisi maksaa esimerkiksi satasen (jos se olisi ostettavissa). Taas kannattavuuslaskelma muuttui!

    Metät kunnossa!

    Mitä Harjavallassa on tapahtunut? Enska tehdään ihan omin käsin? Onko motoille ”harjavaltalaisen enskaa” parempia leimikoita tarjolla?On kyllä todettava, että mönkijällä tänäänkään ei tullut raiteita, ajouria, uppoamisia, eikä mitään muutakaan, vaikka maa ei ole jäässä käytännössä ollenkaan. Urakassa ei tässä toki pärjää, polttopuuta 0,5 m3 pätkinä kotiin ja kuitua 1,5 m3 tienvarteen. Viimeistä kuormaa kun ajoin metsästä pois, piti vielä katsoa taakse, että ”noin helvetin hyvännäköinen tuostakin paikasta tuli”:-)
    Traktorilla toimien tuostakin olisi pitänyt kaataa useampi mänty, jotta kulku olisi onnistunut (tai ei olisi onnistunut, olisi uponnut matkalla). Kannattavuutta voi arvioida ja laskea monella tavalla.

    Metät kunnossa!

    Huvittuneena taas tuli lueskeltua näitä jk-ketjuja. Tämä tarina on kuin elokuvissa. Elokuvan nimi on ”Puhallus”. Klassikkoelokuva, joka perustuu valmisteluun, toteutukseen ja lopulta paikalta poistumiseen.
    Nyt ollaan vaiheessa toteutus. Ensimmäinen ”harvennus” on nyt tehty ja toinen voidaan tehdä noin 15 vuoden kuluttua. Sitten metsä myydään pilkottuna ja peitteisenä ”kasvatusmetsänä”. Tuotto omistusjalla tulee olemaan keskimäärin erittäin hyvä. Ei tässä olla hakemassa maksimaalista metsän tuottokykyä kuutioilla tai laadulla mitaten. Ainoastaan euroilla mitaten lyhyellä tarkastelujaksolla.
    Puhalluksen loppuratkaisu perustuu siihen, että peitteisestä metsäpohjasta saadaan kasvatusmetsän hinta. Tätä metsämaata on tarjolla 2030-luvulla.

    Metät kunnossa!

    Seuraava trolli pölähtänyt paikalle.

    Tämä foorumi ei ole esim. ”Arvometsän” otollinen markkinointikanava.

    Metät kunnossa!

    Olen käyttänyt jo vuosia tuplasuojausta, eli laadukkaat suojalasit aina päässä. Visiiri sitten luonnollisesti aina lisäksi joten jos sattuu lunta tulemaan rajummmin voi hetken vetää visiiri ylhäällä.
    Suosittelen tuplasuojausta muillekin. Nykyaikaiset suojalasit eivät enää vääristä, eivätkä oikeita kemikaaleja käyttäen mene edes helposti huuruun. Savotta kun loppuu siltä päivältä jos silmään menee kunnon mälli jotain suttua.

    Metät kunnossa!

    Muutama vuosi sitten ranskalaisessa oli taulussa 67.000 km ja katsastuksen läpi menemiseen vaihdettiin molemmat vetonivelet, pari iskaria, erinäinen määrä tukivarren päitä jne. Se oli viimeinen ranskalaisen se.
    Volvolla (V70) ajetaan arkiajot ja Mitsubishin Outlander tuli hommattua kakkosautoksi. Ei ole mehtäautotietä sen jälkeen tarvinnut aurauttaa. Nelivedon saa lukkoon ja isot kumit.

    Metät kunnossa!

    Näyttäisi vahvasti siltä, että v. 2015 kuvioita laitetaan kuntoon tulevia hakkuita varten. Ylitarjontaa on. Onneksi sellutehdas on 40 km päässä, joten kuitupuusta pääsee eroon. Ns. ylisuuresta männystäkin sain hyvän tarjouksen. Taitavat kuitenkin jäädä vielä ainakin vuodeksi pystyyn, koska tukki ja pikkutukki tuntuu olevan kohtuullisen jäässä. Kuusesta ei saa kun pitkälti alle 60 €.
    Raivaus, kuitupuuhakkuu ja muutama kymmenen mottia polttopuuta pois on investointi tulevaisuuteen. Motomiehet tykkää sitten aikanaan kun on hakkuun aika ja hinta kohdallaan!

    Metät kunnossa!

    Suorittavalle portaalle täydet pisteet asian esittämisestä!
    Kriitikoille kysymys – onko suorittava porras yhdessäkään kommentissa kyseenalaistanut yhdenkään palstalaisen sopimusta, erityisesti sen sisältöä mm. raivauksen osalta? Jos sitä raivausmainintaa ei ole niin sitten sitä ei ole! Suorittava on juurikin todennut, että motomiehen sopimuskumppani ei ole MO. Olkaa vaan tyytyväisiä jos raivaamattomat kohteet teillä käydään hoitamassa ja korjuujälki on silmiä hivelevää – ainakaan Uudellamaalla ei pääsääntöisesti raivaamattomia tehdä. Tai jos tehdään, tehdään ennakkoon raivaus, josta on maininta sopimuksessa ja joka tehdään MO:n kustannuksella.

    Metät kunnossa!

    JVP-Euran osalta tilanne taitaa olla se, että teollisuudelta viimeisen 10 vuoden aikana himoitut jätevedet pitivät olla kunnalle kannattava juttu, mutta yrityksillä usein on paremmin matematiikan tai kemian tuntijoita verrattuna kunnallispolitiikan harrastajiin.
    Yrityksille varmasti hyvä juttu, että kunnan veronmaksajat saatiin maksamaan jätevesistä aiheutuva kustannus.
    Teollisuuden jätevedet verrattuna haja-asutusalueiden kertymään ovat täysin toista luokkaa.

    Metät kunnossa!

    Harjavallan miehen kommenttiin sen verran kysymystä, että onko harvennuksen ja päätehakkuun käsitteiden ymmärrys kunnossa? Päätehakkuussakin luonnollisesti raivaus on suositeltavaa, mutta esim. korjuuvaurioista ei tarvitse keskustella. Ketjun avauksessa on kyse harvennuksesta, ei päätehakkuusta.
    Täällä on ihmeellistä kiukuttelua raivauksesta. Asia pitäisi olla päivän selvä jos millään tavalla haluaa huolehtia mm. maaperän vuosittaisesta lämpösummasta, ravinteiden keskittämisestä kasvatettaviin puihin, jne. Olen vahvasti sitä mieltä, että minkä raivaamattomuudellaan voittaa, sen pitkässä juoksussa kuitenkin jo pelkästään mm. kasvutappioilla häviää.

Esillä 10 vastausta, 681 - 690 (kaikkiaan 748)