Käyttäjän Metät kunnossa! kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 671 - 680 (kaikkiaan 748)
  • Metät kunnossa!

    Moto on tontilla ja harvennuksia taas tehdään. Olin jo MELKEIN jatkamassa myös vanhan harsitun mäntykuvion pitoa jatkuvan kasvatuksen koekenttänä, eli kaavailu oli suorittaa ylisuurten poistoa yms.
    Kun sitten vielä kertaalleen ajelin alueella ja katselin miten ”tattilatvaiset” männyt kohtelevat pienempiä puita hakkuun yhteydessä, sain tehtyä päätöksen josta nyt olen tyytyväinen. Puhtaaksi vaan ja uutta kasvamaan. Alue tuli viikonloppuna raivattua. Toivottavasti hirviporukka luo edellytykset uuden taimikon onnistumiselle!
    Ja vielä toisena perusteena. Meillä pidetään metät kunnossa ja annetaan motollekin onnistumisen edellykset!

    Metät kunnossa!

    Tehtiin noin 1000 m3 päätehakkuu kuusi / mäntykuviolle, jossa kuuset olivat päävaltapuita. Kannoista laskin, että alue oli harvennettu 1940 tienoilla ja tuolloin osa kuusista oli ollut tyveltään noin 12 -15 cm, eli hyvin pieniä ja tiheäkasvuisia (80-vuotiaana). Kasvu oli kuitenkin kiihtynyt ja tyvilahoa oli ainoastaan muutama kiinto! Osa tyvistä oli ”leveämpiä”, mutta sekään ei todistanut lahosta – puhdasta tervettä puuta. En usko, että nykyään enää onnistuu.
    Suositukseni on päätehakkuu.

    Metät kunnossa!

    Minä olen ottanut sen linjan, että lähetys koneesta lähtee minulle ja puut vastaanottavalle taholle, samassa lähetyksessä, jolloin osoitekenttä kertoo postin menneen kahteen paikkaan. Tämä kirjataan kauppakirjaan. En muutoin tee kauppaa.
    Tämä on ainoa keino välttää se kaikenlainen epäily ja kusetetuksi tulemisen tunne.

    Metät kunnossa!

    4,9 dm on kova pyyntö. Täällä sahataan 3,7 dm ja 15 cm mitoilla. Toki 3,7 dm saa olla max. 5 %.
    Pitää olla laadukas kuvio jos min. 4,9 dm mitalla saa harvennuksessa tukkikasaan tavaraa.

    Metät kunnossa!

    Kaikille osapuolille olisi eduksi, että lähempänä tasapainotilannetta oltaisiin jatkossa. Tällä hetkellä osa sahoista ajaa vain yhtä vuoroa ja toisaalta myöskään kierrätyskuitua ei ole saatavilla tarvittavaa määrää. Tämä johtaa siihen, että pyöreää puuta joudutaan osin väliaikaisjärjestelyin hakettamaan ja kuljettamaan pitkiäkin matkoja normaalin sellu / massatoiminnan turvaamiseksi. Se ei pitkän päälle leiville lyö. Sellukapasiteetin kasvaessa epätasapaino on vaarassa jopa kasvaa. Raaka-aineiden hinnat hakevat kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti arvoaan. Toivotaan parasta sahaajien puolesta! Massapuuta on täällä hakattu toistaiseksi vain 1. harvennuksessa!

    Metät kunnossa!

    Nyt ollaan siirrytty taas valtatieajoon.
    Mutta Outlander toimitti raivaajan raivaussahan kanssa kohteeseen (tienpito on ollut heikkoa, ei ole aurattu talven mittaan kertaakaan) ja perässä vielä kärry jolla 2,5 m3 klapeja hinattiin metsävarastosta taas kotipolttoon. Ainoa heikkous on 2,0 DID (140 hv), jossa vääntöä tai vetoa ei kaikille pyörille tiukassa tilanteessa ilman kaasua riitä.
    Mutta hei, lapiota ei takakontista kaivettu!!!

    Metät kunnossa!

    Toimistotyöläisenä voisin kommentoida, että istutus, taimikonhoito, ensiharvennus ja mm. tuulenkaatojen lanssille mönkijäavusteisesti rahtaaminen ovat aiheuttaneet kehoon tiettyä ryhtiä. Sata mottia on ollut vuosittainen tavoite. Kollegat ovat ostaneet kalliita kuntosalikortteja vuodesta toiseen, mutta saunaillan tullen kukaan ei kädenväännössä ole vielä voittanut. Kovia kavereita ovat kuitenkin olevinaan!

    Metät kunnossa!

    Nyt on harjavaltaiselle tuotettava pettymys. Ei ollut halvoista öljyistä tai pidennetystä vaihtovälistä kyse. Audin 2.5TDI oli sama kone ja niitähän paikallisessakin korjaamossa muutamia vuosia sitten korjattiin saman vaivan takia melkein jonossa. Ei oikein voi sanoa muuta kun sen, että MOOTTORI OLI HUONO!

    Metät kunnossa!

    Volkkarin V6TDI oli 5 vuotta vanha ja ajettu 245 tkm. Kuulemma tyyppivika kun nokka-akselit ei saa voitelua. Olihan siellä toisella puolella toki venttiilitkin väärässä, nostimet tietty kaikki sökönä jne. 5 tonnia ja sai ajokuntoon. Joskus oli mielessä, että isolla dieselillä sentään 400 tkm pääsee vaivatta. Ei päässyt. Ei ole Volkkaria sen jälkeen pihassa ollut.

    Metät kunnossa!

    Kymenlaakso on hyvä paikka Suomessa koivuvanerille, koska Koskiselle Järvelään ja UPM Pellokseen Ristiinaan on molempiin lyhyt matka.

    edit: Ammattiraivooja on oikeassa. Koivuviilut tuodaan Ristiinaan muilta tehtailta, joten koivutukkia ei Ristiinassa käytetä.

Esillä 10 vastausta, 671 - 680 (kaikkiaan 748)