Käyttäjän Menninkäinen kirjoittamat vastaukset
-
Välillä on lehdessä kuulutuksia kun puretaan noita yhteisiä alueita. Yhteisiä alueita on vielä ja taitaa olla oma byrokratia sa noita purkaessa
Menninkäinen 2.8.2020, 09:25Hiukkassuodattimet ovat yleistymässä myös bensa koneisiin. Uusista autoista nokipartikkeileita tulee enemmän bensasta kuin dieselistä. Helppo testata omasta autosta kun pyyhkäisee sormella pakoputkenpään sisäpuolelta. Jos järjestelmät toimii niin sormeen ei tartu dieselissä yhtään mustaa. Valmistajissa on tietysti eroja.
Menninkäinen 1.8.2020, 19:29Minusta kuusen uudistusketjussa on mennyt jotain pieleen jos joutuu tekemään kolme raivauskertaa ryteikkönä ja ensiharvennuksen vasta 34 vuotiaana. Jos seuraavan uudistusketjun tekisikin niin että toimenpiteet tekee ajoissa. Pääsee hemmetin paljon halvemmalla ensiharvennuskin tulee yllättävän aikaisin.
Menninkäinen 21.7.2020, 19:16Avohakkuu aukolla ei ole niin väliä vaikka vähän raidetta tulee. Kaivinkone ne tasoittaa mätästyksen yhteydessä
Menninkäinen 20.7.2020, 20:191999 tuli jarruilla jarruttava cruise. Epäilisin siinäkin olleen alimmaisnopeus rajana 30km/h.
Menninkäinen 20.7.2020, 20:13”3-5€ pitää sellufirman maksaa enemmän jos kuusikon päätehakkuu, näin paljon enemmän menee sellufirmalla tukkia kuituun verrattuna sahaan.. Tämä yleistasolla oma näkemys, jokainen leimikko ja kauppa tietysti omansa..”
Mites sitten jos sellufirma ottaa tukkia kuusikon päätehakkuussa yli 90%. Jos kuitu on saman hintaista niin 5€ hinnanerolla ottaa takkiin vaikka saha tekisi kaiken puun tukiksi. 3€ hinnanerolla pitäisi päästä sahan n. 96,5% tukkiosuuteen jos sellufirma ottaa tasan 90%.
Menninkäinen 20.7.2020, 19:24Aktiiviset vakkarit tuli markkinoille n.20 vuotta sitten. 2005 taisi mersulla tulla versio joka sai auton pysähdyksiin asti. Nykyäänhän ne on ympätty navin ja liikennemerkki tunnistuksen kanssa toimimaan joten tien nopeusrajoituskin löytyy automaattisesti cruiselle. Vastuuhan on tietysti aina kuljettajan että nopeus on oikea.
Menninkäinen 19.7.2020, 19:42Johdotuksen suhteen uudet autot yksinkertaistuu. Tuon ajovaloumpion saa toimimaan periaatteessa neljällä johdolla. Jännitteen syöttö, maa ja väylä (2johtoa). Sillä saa toimimaan parkkivalon, lyhyet, pitkät, päivä ajovalot, vilkun, korkeussäädön ja sivukäännön. Jää aika paljon johtoja pois. Ja jännitehäviö herkkiä johtoja on vain kaksi verrattuna perinteisesti tehtynä jolloin kaikki ovet. Yleensä sitä ei kuitenkaan tehdä sillä pelkällä 4 johdolla kun kaikessa on varmistusta jos johonkin tulee vikaa.
Menninkäinen 17.7.2020, 22:21Aina näissä energiapuu asioissa nousee esille turvetuotanto. Ja vanhat turvetuotanto alueet. Paju on aina välillä esillä ja on sitten taas hiljaiseloa. Suomessa on osaamista millä koneet saa pysymään suolla pinnalla. Keskemmältä Eurooppaa löytyy energiapuu korjuukone osaamista. Voisikohan näitä joskus nähdä Suomessakin ideasta toimivaksi yhtälöksi.
Menninkäinen 4.7.2020, 16:11Ja ulkoisia pumppuja on tarjolla ulosottoon tai nokalle, jos Kubotan hydrauliikasta loppuu puhti.