Käyttäjän markules kirjoittamat vastaukset
-
Ilmastonmuutoksen torjunnan toimenpiteet pitää aina ajatella globaalisti. Se että suomalaista teollisuuden tuotantoa siirretään lähinnä Aasiaan tai Itä-Eurooppaan ei varsinaisesti ole ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Yksittäisten maitten sooloilu esim dieseleiden kieltämiseksi on sinänsä turhaa kun asiasta pitää päättää EU-tasolla. Ajoneuvothan tyyppihyväksytään EU-tasolla ja siitä määrää direktiivi. Ja jos on EY-tyyppihyväksytty ajoneuvo se on voitava rekisteröidä kaikissa jäsenmaissa. A-studion asiantuntijat viittasivat tähän kun toimittaja kyseli Tanskan ja Ruotsin aikeista kieltää diesel- ja bensiiniautojen myynti.
Teflonöljy toiminut hyvin vaijereissa. Itellä ainoa ongelma näillä keleillä ollut käynnistimen jäätyminen, tai oikeastaan pahimmillaan tuossa -10…-15 välillä. 555:ssa talvivarustukset paikallaan ja vielä jesaria. Aika varovaisesti etenen etten ryntäile putoavan lumen alle vaan mieluummin yksi taka-askel. Stihlin kanssa ei ole talviraivuu oikein onnistunut.
Tämä viikko taitaa mennä lomaillessa helteiden takia. Unirytmi itsellä menee niin herkästi sekasin etten ala sen kanssa leikkimään menemällä yöksi raivuulle. Ja tarjolla on tällä hetkellä 20ha varhaisperkuuta, että varjoakaan ei juuri ole. Syksyllä sitten vähän ahkerammin. Mutta tuli sentään eilen tehtyä 800 motin kaupat ja 35ltr mustikkaa noukittua pariin päivään.
Tuttu yhdistyksen korjuupalvelun yrittäjä on muĺle moneen otteeseen kironnut kun ei yhdistyksen kautta juuri tule muuta kuin huonoja harvennuskohteita, hoitamattomia rytöjä. Ja on tuon eron saanut itsekin huomata kun on tehnyt ennakkoraivuita groupille ja mhy:lle. Samoin yhdistyksen metsäneuvoja sanoi että mhy korjaa ne kohteet jotka ei yhtiöille kelpaa.
Liikenteen osuus hiukkaspäästöjen aiheuttajana on 25%, eniten liikenteen hiukkaspäästöjä syntyy tienpinnan hiertymisestä (katupöly). Pienimpien ja samalla vaarallisimpien pienhiukkasten aiheuttajana on selvänä ykkösenä puun pienpoltto yli 50% osuudella. Ympäristö.fi.
Ihan hyvällä omatunnolla ajan hiukkassuodattimella varustellulla dieselillä ja lämmitän sähköllä.
Kyllä kai metsuriyrittäjiksi valikoituu niitä jotka ei suhtaudu tekemäänsä työhön välinpitämättömästi. Välinpitämättömyys on ikävän yleistä metsätyötekijöillä, niin konemiehillä kuin metsureilla.
Mhy:n kaveri sanoi laskuttavansa tuntityöstä asiakasta tasan tuplasti sen mitä minä laskutan Mhy:tä. Tuntityöt ei mulla kyllä yleensä ole varsinaista metsänhoitoa ja niihin yleensä liittyy aika paljon Mhy:n työnjohtamista, että sikäli tuntitaksan tuplaaminen ei mua kauhistuta. Ennakkoraivaukset, perkaukset ja taimikonhoidot teen hintahaitarilla 200-400€/ha. Uuteen sopimukseen en edes kysellyt taksoja ylemmäksi.
Mulla on ammattisahoina nyt Stihl 460 ja Husku 545. Stihlillä oon sahaillu reilu 1000 tuntia ilman mitään ongelmia, tosin kaasuvaijerin vaihto edessä kohta. Helppo käynnistää ja käy aina ongelmitta. Bensaa vie hieman vähemmän kuin Husku. Husku ärhäkämpi ja minulle istuu kouraan paremmin. Sillä olen sahaillu n. 600 tuntia ilman ongelmia. Kulman rasvailu tympii Huskussa kun on tottunu Stihlin huoltovapaaseen. Huskussa paremmat valjaat, Stihlilläkin ihan OK mutta ei oikein kestänyt mulla. En osaa sanoa kummalla työ joutuisampaa. Molemmat hyviä sahoja.
Molempien merkkien isompiakin malleja olen kokeillut ja todennut että työskentely kömpelömpää. Paikallinen iso Husku-myyjä sanoi että ammatisahoiksi Huskuista menee selvästi eniten juuri 545-mallia. Sama myyjä sano että echolla kovasti panostetaan nyt ammattiraivurin kehittämiseen, nykyiset ei oikein ammattisahoja. Moottorisaha mulla echo ja hyvä on.