Tukkiosuusjutusta tämä on hieman sivussa, mutta en malta olla kommentoimatta tässä ja useissa muissakin keskusteluketjuissa tapahtuvaa vertailua haukkuuaukon istutuksen kannattavuudesta suhteessa muihin sijoituksiin. Metsän istutus poikkeaa muista siinä, että sijoituskulut voi vähentää sijoitusvuoden verotuksessa, mutta muiden ei. Tämä parantaa metsänistutuksen kilpailukykyä muihin sijoitusmuotoihin verrattuna huomattavasti.
Olisi mukava tietää, miten verotus on otettu huomioon vertailtaessa tasaikäisen- ja jk-metsänkasvatuksen kannattavuutta (vrt viimeinen Metsälehti).
Itse olen pärjännyt hyvin 2-vetoisella diesel farmariskodalla. On muuten tullut edulliseksi. Ostin uutena erikoistarjouksesta viimesimpiä 1.9 TDI-malleja hintaan 22.700,-. Olen auton ”tulopuolena” pitänyt metsänomistajan kulukorvausta 24 c/km ja lainan korkona 2 % (sen sain pankista autoon). Kilometrejä on nyt 190000 ja auton jäännösarvo kaikki kulut huomioon ottaen ko. laskelmassa 4500 €. Eli hyvin riittää metsänomistajan ”kilometrikorvaus” kohtuullisen auton kuoletukseen.
Esillä 2 vastausta, 3,071 - 3,072 (kaikkiaan 3,072)