Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,791 - 2,800 (kaikkiaan 2,982)
  • MaalaisSeppo

Jovain ja Vaara ovat pahasti jämähtäneet menneeseen aikaan. Puukaupan kehityshän kulkee samaan suuntaan kuin peltokasvien. Pelloista enenevä osa siirtyy suurviljelijöiden vuokramaiksi. He päättävät mitä pelloilla viljellään ja organisoivat kynnöt, lannoitusen ja korjuun omilla koneillaan tai erilaisten palveluyritysten kautta.

Vastaava kehitys on käynnissä metsäpuolella. Suuret yritykset tekevät metsänomistajien kanssa palvelusopimuksia, joiden perusteella yrityset sitten hoitavat ko metsiä parhaaksi katsomallaan tavalla. Eli Jovainin mukaan ko tapauksissa koko metsätalous istutuksista päätehakkuuseen on ”korruptoitunut”.

Mitenkähän korruptutoitunutta on haavan kasvatus Harjavallassa?

MaalaisSeppo

Kannattaa selvittää, onko kyseessä niin pieni tila, ettei sen ostaja saa metsävähennys oikeutta, ellei ko tilaa pysty liittämään jo olemassa olevaan metsätalouteen. Tämä voi rajoittaa ostohalukkuutta ja hintaa. Itsenäisenä tilana lienee ”elinkelvoton”.

MaalaisSeppo

Harjavallassa on suppea käsitys metsätaloudesta. Tuloa voi tulla vain puun myynnistä. Bisnesmiehet ovat huomanneet, että palstan myynneistä se tuotto tulee.

MaalaisSeppo

Tämä on hieman sivussa, mutta sudettisaksalaisethan olivat saksalaisia, jotka Saksan menettäessä alueitaan ekassa maailman sodassa jäivät erilleen uudesta tynkäsaksasta. Sudettisaksalaisethan eivät siis ole verrattavissa sudettisavolaisiin.

MaalaisSeppo

Eipä omatoimisen hankintahakkaajan tuntipalkka päätä huimaa, jos tuijottaa vain ko hakkuun tuloja. Naapurissa tehtiin ensiharvennus isolla koneella. Itse vastaavasta metsästä hankintana. Kyllä meikäläisen metsästä seuraavissa hakkuissa tulee selvästi enemmän rahaa kuin naapurin.

MaalaisSeppo

Tietääkseni metsänomistajillakin on motoja. Rikkovatko lakia, kun jovainin mukaan se on kielletty.

MaalaisSeppo

Jos itse keräät ja myyt ko tuotteet, niin tulothan ovat verottomia. Eli ei järkeä yhdistää metsätalouden tuloksi. Jos vuokraat alueen poimijoille, niin tulo on kai maatalouden tuloa. Toisaalta eipä taida löytyä niin pöljää, etta maksaisi vuokraa, kun ilmaiseksikin saa poimia.

MaalaisSeppo

Vaikuttaa siltä, ettö nimimerkki jovain on robotti tai poliitikko. Niin käsittämätöntä tekstiä suoltaa.

Ei oikein avaudu, mitä tarkoittaa, että metsäomaisuuden arvon säilyminen jotenkin sataisi teollisuuden laariin?

MaalaisSeppo

Jotkut eivät tajua, että metsänomistuksen tulonmuodostus koostuu kahdesta osasta; puun myyntitulosta ja metsätilan arvon muutoksesta.

Ihmettelen, jos osakesijoittajat valittaisivat, ettei hommaa kannata, kun osinkotuotot ovat liian pienet, vaikka samaan aikaan osakkeiden arvo on kohonnut reippaasti.

MaalaisSeppo

Itse olen metsäni ostanut ja olen uudistamisesta huolehtinut. Lisäksi metsittänyt peltoheittoja. Näin metsätilani arvo on kasvanut selvästi panoksia enenemmän.

Jätkän mielestä kai olen pahasti harhapolulla. Odotan häneltä viisaita neuvoja esim miten hän menettelee omissa metsissään, jos niitä on. Itse en rappeutumisen tien valintaa suosittele kenellekään. Kannattaa mieluummin vaikka myydä tilansa ajoissa.

Esillä 10 vastausta, 2,791 - 2,800 (kaikkiaan 2,982)