Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Omassa tapauksessani hakkuu olisi pääosin aukkohakkuta hehtaaritolkulla oman palstani alapuoliseen tuulen puoleiseen rinteeseen. Eli melkoinen myrskytuhoriski.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 20:25Petovahinkoja Lapissa tulee muistaakseni 50000€ per susi.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 18:02Joku muu.
Hakkuista, jotka aiheuttava merkittävää haittaa naapurille kannattaisi keskustella hyvissä ajoin naapurin kanssa, jolloin naapuri voisi sovittaa omat hakkuunsa samaan aikaan, jos mahdollista ja näin pienentää haittoja.
Maisematyöluvan kuulemismenettely on hieman huono keskusteluväline.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 15:59Esittämässäni tapauksessa hakkuu edellytti maisematyölupaa, josta ennen lautakuntakäsittelyä infottiin naapureita. Piipertäjät olisivat tiedon saaneet kyllä lautakunnankin kautta. Parempi olla joskus itse aktiivinen, etenkin jos siitä ei ole kenellekään haittaa.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 13:24Ei ongelmia minun tapauksessa. Olin aktiivinen ja sain piipertäjät liikkeelle. Meikäläisen palstaa pitivät normaalina talousmetsänä. Ei siis ongelmia tulossa.
Piipertäjät olisivat ilman minuakin lähteneet liikkeelle, mutta meikäläisen ansiosta liikkeelle lähtö aikaistui. Saivat meikäläisestä myönteisen kuvan. Pr-toiminnasta on joskus hyötyä.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 12:06Naapuripaltalle suunnitellut hakuut ovat masinoineet luonnonsuojelijat liikenteeseen. Valkoselkätikkoja ja liito-osavia on etsitty ahkerasti. Jos aukkohakuu tulee, on meikäläisenkin tehtävä aukko, kun paikka on tuulituholle arka.
Olisi hyvä, että luonnonsuojelijat saisivat estettyä tai ainakin siirrettyä naapuripalstan hakkuita. Näin minä ehtisin ensin ja oman aukon reunapuusto ehtisi vahvista ennen naapurin hakkuita.
Tämä esimerkki osoittaa, että joskus häiriköinnistä voi olla hyötyä.
MaalaisSeppo 2.8.2016, 07:55Eläkeläinenhän hyötyy metsätalouden tappiosta usein enemmän kuin palkansaaja. Etenkin raippaverollinen. Mukava veronpalautus on tulossa, kiitos metsätalouden tappion.
Puun pystymyyntiä tein viimeksi, kun edellisen kerran tuli verohelpotuksia. Eipä paljoa veroja maksanut, vaikka voittoakin tuli. No vaihdoin autoa ja Valtio nappasi veronsa sitä kautta.
Edellisen pystykaupan jälkeen olen tehnyt vain omatoimisesti hankintakauppoja. Tappiotahan niistä helposti tulee ja kiitos kiristyneen verotuksen kunnon veronpalautuksetkin.
Joskus on pystymyyninkin aika ja ensi vuosi voisi olla sopiva, jos yrittäjävähennys tulee. Korjuuhan ei välttämättä osu ensivuodelle, mutta etumaksu sopii. Vähennyshyöty osunee kahdelle vuodelle. Vähennys on hyödynnettävissä kolme vuotta, kunnes demarit sen poistavat hallitusvallansa hurmiossa korkojen kanssa. No siitäpä alkaa taas tappiolisen metsätalouteni jakso.
MaalaisSeppo 1.8.2016, 19:10Pahasti näyttää siltä, että voitollisia metsätalousvuosia on tulossa. Kuusta, mäntyä ja koivua alkaa olla niin tiheässä, että jotakin on pakko alkaa myydä.
Tyhmyydestä sakotetaan. Olisi pitänyt alkaa haapa-alalle.
MaalaisSeppo 1.8.2016, 18:55Arvasin, että joku kritisoi tappioiden vähennysmahdollisuuden tippumisen 5%. Pitkässä juoksussa kai metsän pitäisi tuottaa enemmän voittoa kuin tappiota, joten uudesta vähennyksestä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Tänä vuonna, kuten useinmiten meikäläisen metsätalous tuottaa tappiota. Ensi vuonna voittoa, jos verottaja on armollinen.
MaalaisSeppo 31.7.2016, 14:28Timppa jo tajusi miiä mennään metsätaloudessa. Jos korruptiota on, se ei rajoitu vain puunkorjuuseen. Metsätaloutta on tarkasteltava laajemmin kuin pelkästään puun korjuun osalta. Jovain ja Vaara ovat täysin pihalla nykymaailmasta.