Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Autoilun veromuutoksen kautta ulkomaiset autoilijatkin (mm. venäläiset rekat) joutuisivat maksumiehiksi. Näiltä vapaamatkustajilta perittävät maksut kattaisivat uuden systeemin lisääntyvät hallintokulut.
Hallintokuluja voisi alentaa lisää, jos operointi tehtäisiin jostakin halvemmasta maasta. Esim Intiasta. Ulkomaisia halpaoperaattoreita voisi sovelaa myös muuhun hallintoon julkisellakin puolella. Digi-aika antaa siihen mahdollisuuden. Näin verotulot riittäisivät paremmin ja valtion velanottoa voitaisiin alentaa.
MaalaisSeppo 21.1.2017, 08:50Lueskelin juuri Aamulehdestä Mika Anttosen ajatuksia mm. autoiluun liittyen. Muutamia huomioita:
– väestö kasvaa hallitsemattomasti
– fossiilisen energian käyttö kasvaa voimakkaasti
– öljynjalostuksen sivutuotteena syntyy yhä enemmän bensaa. Johonkin se on dumpattava.
– hybridiautoja ostetaan veroedun takia Saksassa. Oston jälkeen ajetaan bensalla.
MaalaisSeppo 21.1.2017, 08:14Jatkuvan kasvatuksen on todettu antavan heikomman taloudellisen tuloksen kuin jaksollisen. Tällöin on oletettu, että jaksollisessa kasvatuksessa huolehditaan myös uudistamisesta.
Jos metsänomistaja ei halua huolehtia aukkohakkuun jälkeen uudistamisesta, olisi pitkässä juoksussa parempi hänen valita jatkuva kasvatus. Tätä tällainen omistaja ei kuitenkaa tee, vaan haluaa rahat heti näppiinsä ja viis veisaa jatkosta.
Siispä jatkuvan kasvatuksen valitsevat uskossaan väkevät jälkipolvienkin etua ajattelevat metsänomistajat. Huom painotus kohdassa uskossaan väkevät.
MaalaisSeppo 20.1.2017, 14:22Harvalla on niin pieni tila, että joku sukupolvi jää kokonaan ilman hakkuutuloja aukkohakkuuseen perustuvassa puuntuotannossa.
Isommilla tiloilla jaksollinen kasvatus turvaa jokaiselle sukupolvelle paremmat tulot, jos toimitaan järkevästi. Järjettömästi toimien ei mitään kasvatusmenetelmää voi laittaa paremmuusjärjestykseen.
MaalaisSeppo 19.1.2017, 17:58Autoveron poisto yksinkertaistaisi yksityishenkilöiden auton ostoa ulkomailta. Eiköhän se pitäisi hinnat aisoissa. Nythän voi ostaa vaikka renkaat Euroopasta kotiin tuotuna halvemmalla kuin Suomesta. Ensi vuonna vaikka koko auto.
MaalaisSeppo 19.1.2017, 12:44Kilometrejä kertyy minulle n. 40000 vuodessa. Liikennekaaresta olleiden tietojen mukaan polttoaineen hinta laskee sen verran, että säästö kattaa tulevan tienkäyttömaksun. Minun kustannukset eivät siis nousisi.
Viime keväänä harkitsin uuden scoda scoutin hankintaa. Nelivedon tarvetta ei silloin ollut, mutta ensi vuonna todennäköisesti on. Silloinhan ko auto on 7000 € halvempi. Vanhan auton hinta tuskin tipuu tonnia enempää. Siis nettoa tulee 6000. ? Berner ja kepu.
MaalaisSeppo 19.1.2017, 12:22Ydinvoiman tuotantoketjussa aiheutuvat kuoleman- ja sairaustapaukset suhteessa tuotettuun energiamäärään on mitätön verrattuna hiilellä tuotettuun sähköön. Vihreiden kannattama Helsingin energia aiheuttaa huomattavasti enemmän kärsimyksiä ihmisille kuin kaikki Suomen ydinvoimalat yhteensä.
MaalaisSeppo 18.1.2017, 23:07Tolopaisen on helppo säästää, kun sähkön kulutuksen lähtötaso on huima. Jos toteutunut säästökin on 8MW, niin melkoiset on värkit.
MaalaisSeppo 18.1.2017, 23:02Viimekeväänä meinasin ostaa uuden auton. Onneksi ostin edullisen käytetyn, jolla pärjäilee, kunnes tämä autoveromuutos toteutuu. Sitten voisi ostaa vaihteeksi uuden. Isompia puukauppojakin voi panttailla siihen asti.
MaalaisSeppo 18.1.2017, 12:48Minun hankintahakkuut jakautuvat aina kahdelle vuodelle. Jos edellisen vuoden verovapaa limiiti ei ole täynnä, niin varmuuden vuoksi ilmoitan ko. vuodelle mahdollisimman suuren osuuden. Pitää tietysti huolehtia, ettei ilmoita enemmän kuin on hakannut.
Useinhan syystalvella ei lumi haittaa ja intoakin on enemmän, joten yli puolet urakasta voi huoletta merkitä tehdyksi edellisenä vuonna.