Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Taimikon tasauksessa pitää ottaa huomioon missä etukasvuiset kuuset ovat. Vierimetsän kyljessä voi jättää pisempiä.
Luontaiset, muita kookkaammat kuusentaimet kasvavat vauhdikkaasti, koska juuret ovat suhteessa puun kokoon laajemmat kuin istutetuilla. Todennäköisesti istutuskuuset eivät saa kiinni luontaisia, kasvuisia taimia.
Olen jättänyt näitä etukasvuisia tairyppäitä melko paljon. Täytyy seurata, saavatko istutetut niitä kiinni. Seuraava tasaus, jos tarpeen on taimikon harvennuksen yhteydessä. Siihen mennessä etukasvuisista taimista ei ole haittaa.
MaalaisSeppo 1.6.2017, 22:32Taimikon tasaustakin pitää harrastaa, jos seassa on luontaista taimiainesta. Itselläni menossa kuusitaimikon varhaisperkaus. Istutetut taimet n. 0.5 – 1.2 m. Seassa luontaisia, tiheitä kyysiryppäitä. Pisimmät 4 metrisiä. Pisimpiä olen poistanut, mutta, jos kunnollisia istutettuja ei ole lähellä, joitakin niin pitkiäkin olen jättänyt.
MaalaisSeppo 31.5.2017, 11:21Toivottavasti tuleva maakuntahallinto saa päättää itsenäisesti myös metsästysasioista. Metsäisiin maakuntiin sopisi sorkkaeläinten metsästyksen vapaammat käytännöt. Tällä edistettäisiin maakunnan menestymistä.
MaalaisSeppo 30.5.2017, 19:46Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tehokkaasta ja nopeasta metsän uudistamisesta tulisi palkita. Nythän palkitaan lähinnä huonon hoidon korjaustoimenpiteistä. Taimikon varhaisperkauksesta koen kylläkin kuuluvan hyvän metsänhoidon toimenpiteisiin. Siitä saatavaa korvausta voitaisiin nostaa.
MaalaisSeppo 30.5.2017, 16:31Metsän hinta on nyt niin hyvä, että huolimattoman hoidon kandidaattien kannattaa myydä heti.
MaalaisSeppo 30.5.2017, 12:11Kyllä aktiiviharrastajan kannattaa huolehtia istutuksista ainakin omt ja mt-pohjilla.
Jotkut metsänomistajat pitävät metsätilan tuottoina pelkästään puun myyntituloja. Tämä iän karttuessa tuo mieleen ajatuksen, ettei kannata istuttaa, kun en niitä puita ehdi myymäänkään. Kannattaisi miettiä myös tilan myyntiä ja metsänhoidon vaikutus tilan arvoon.
Rakennusten omistajissa esiintyy vastaavaa ajattelua:kyllä se minun aikani kestää. Entäs sitten, kun joutuu muuttamaan rupusesta omakotitalosta? Päätyy rupuseen kerrostalokaksioon.
MaalaisSeppo 29.5.2017, 09:44Kuumuudesta johtuva jäähdytysripojen tummuminen ei aiheuta jäähdytysongelmia. Yleensä samalla kuitenkin rivat likaantuu, mikä voi johtaa jäähdytysongelmiin. Jonkinasteinen likaantuminen on otettu huomioon jäähdytyksen suunnittelussa, mutta joskus pitäisi ripojakin puhdistaa. Onko tähän hyvä konsteja?
MaalaisSeppo 25.5.2017, 20:39Sanokaamme sitten näin, että ainakin joillekin auton hankinta on pätevä syy myydä puuta. Itselläkin puun määrä on tuplaantunut. Kai kohta on auton vaihdon aika, että olisi pätevä syy myydä puuta. Toisaalta korot ovat alhaiset. Ehkä kannattaa antaa puiden kasvaa.
MaalaisSeppo 25.5.2017, 19:24Capon jutun jatkoksi sopii totemus, että metsää kasvatamme, jotta saamme auton vaihdettua. Itselläkin pian 20 v. metsänomistusta. Yhden aukon olen vasta hakkuuttanut 8 v sitten ja ostin auton. Sama homma on kohta edessä.
MaalaisSeppo 25.5.2017, 14:06En myös kannata metsien hiilisidontamaksua. Kai metsänomistajan pitäisi sitten maksaa puiden myynnistä päästömaksu. Menisi kiharaiseksi. Byrokratia söisi hyödyt ja vielä lisääkin.