Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Ei katsastettu dieselauto ole kummonenkaan katkun lähde. Väljä bensa tai diesel kylläkin, kun moottoriöljyä pääsee palotilaan. Katsastukseenhan ne tyssää.
Tyttären auton perässä ajoin juuri, eikä mitään katkua tullut. No kilometrejähän siinä on vasta reilut 280000 km. Pakokaasutestissä toisella polkaisulla läpi ja sitten leimaus ok.
MaalaisSeppo 28.9.2017, 22:59Kyllä diesel tulee bensavehettä edullisemmaksi, kun kilometrejä tulee riittävästi. Itsellä reilut 40000/a. Siispä diesel. Aikaakin säästyy, kun tankkausvälikin on reilut 1000 km.
MaalaisSeppo 28.9.2017, 16:40Geeniperimämme synty jo kivikaudella, luola-asumusten aikaan. Luolaeläimethän (esim mäyrät) pyrkivät elämään huomaamattomasti.
MaalaisSeppo 28.9.2017, 13:12Pohdiskelin äsken, miksi erityisesti suomalaiset naiset äänestivät Suomen hakkuiden lisäämistä vastaan.
Ilmeisesti kysymys on geeniperimästä. Suomessa on pisimpään eletty metsästys- yms taloudessa. Tällöin naiset majailivat kotipiirissä, jota suojeltiin muuttamalla mahdollisimman vähän lähiympäristöä, jotteivat mahdolliset viholliset huomaisi asutusta. Tästä kumpuaa etenkin suomalaisten naisten tunteenomainen suhtautuminen ”kotimetsään”.
Miksi sitten miehet ajautuvat vihreiden pariin? No tietysti naisten perässä. Vihreässä liikkeessähän on naisenemmistö. Etenkin risupartatyyppiset miehet, joka muistuttavat entisiä karskeja metsästäjämiehiä ovat suosiossa. Näkeehän sen jo vihreiden kannatuksen noususta, kun sliipattu Ville vaihtui karskeampaan Toukoon, niin kannatus lähti nousuun.
Miksi sitten Saksassa ei vihreiden menestys ei ole noussut. Syynä on naisten tunteenomainen suhtautuminen ydinvoimaan. Merkel tiedosti tämän heti Fukusiman onnettomuuden jälkeen ja käynnisti energianmuutoshankkeen ja ydinvoiman ajamisen alas. Näin vihreät eivät pystyneet hyödyntämään ydinvoimakorttia ja Merkel jatkaa vallassa.
Fossiilivoimaa lisätään Saksassa ja Fortum lähtee sinne tekemään likaisen työn hyvää korvausta vastaan. Pelkkää ilmaahan sieltä on Suomi aiemmin ostanut.
Suomessakaan Vihreät eivät tunteittensa vallassa ymmärrä, että nopein tapa vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä olisi vetää kaukolänpöputki Loviisan ydinvoimalasta Helsinkiin ja laittaa Hesan kivihiilivoimalat koipussiin. Kotimetsän kanssa näpertelystä saa enemmän myönteisiä tuntemuksia.
MaalaisSeppo 26.9.2017, 21:08Suomihan on hidastanut jo monta vuotta omalta osaltaan kasvihuoneilmiötä kehittämällä metsiensä hiilinielua esimerkillisesti aivan vapaaehtoisesti. Nyt tästä ovat Vihreät tekemässä takautuvan velvoitteen.
Mitenkähän käy, kun seuraava maahanmuuttoryntäys tulee Eurooppaan. Silloin saman logiikan mukaan katsotaan, kuinka paljon edellisessä ryntäyksessä mihinkin maahan on tullut maahamuuttajia. Italian, Kreikan, Saksan, Ruotsin ja Suomen on otettava ihmisiä vastaavasti kuin ennenkin. Esim Puolan ei juuri mitään, kun ei ennenkään ole ottanut. Tämä olisi linjassa Vihreiden logiikan kanssa.
MaalaisSeppo 26.9.2017, 14:22Mielestäni tutkija voi esiintyä tutkijana vain, jos hän on kyseessä olevan aiheen asiantuntija ja tutkija. Itse olen toiminut tutkimushommissa reilut 40 v, eikä mieleenikään ole tullut tuoda esiin tutkijataustaani, kun keskusteellaan muusta, kuin oman alani aiheesta.
Tästä tuli mieleeni aikoinaan ollut jupakka Lapin hakkuista. Siinä esiintyi luovasti poroisäntänä VTT:n tutkija. Jotkut käyttävät titteleitään tilanteen mukaan. Uskottavuus suuren yleisön edessä näin ehkä paranee, mutta asiantuntijapiireissä heikkenee.
MaalaisSeppo 26.9.2017, 07:00Annelin autossa tuulipintaa on enemmän. Olikohan myös Neliveto?
Autoni arvo ei suinkaan ole vielä pohjilla. Alenee n 1000 – 1500/a.
Jessen kulutuslukemat ovat normaalit bensavehkeelle. Fiateilla ajelin 1983-2008. Kulutus niissä oli mallista riippumatta n 6 l/100. Niin se on kehitys kehittynyt. Periaatteessa mootorien ominaiskulutus on alentunut, mutta autojen painon ja erilaisten härpäkkeiden tehontarve on syönyt hyödyn etenkin bensavehkeillä. Vastaiskuna on kehitetty pienempiä, kevyitä turbomoottoreita, joiden kestävyys voi yllättää.
MaalaisSeppo 25.9.2017, 22:08Käyttövoimaveron kanssa 6.9. Eli jessen kulutukseen verrattuna säästän n. 900 €/a polttoaineessa. Auton arvon alemisessa useamman tonnin.
MaalaisSeppo 25.9.2017, 21:475.9
MaalaisSeppo 23.9.2017, 10:48Komppaan Annelia. Harvennushakkuiden välttämättömyyttä on pidetty esillä, mutta ko tahojen viesti ei ole uutinen. Populistiset risupartaviestit nousevat paremmin esiin. Esim metsien avohakkuut muka tuhoavat järeät metsät. Totuushan on, että järeän puuston määrä lisääntyy koko ajan.
Ei myöskään ymmärretä, että pitkäikäisten puutuotteiden valmistuksessa syntyy aina jätepuuta. Eniten huonekalujen valmistuksessa. Vähiten hirsitalojen valmistuksessa. Hirsitalot taas ovat tosi kallita johtuen mm rakentamismääräyksistä. Vihreiden arvojen mukaisiin ökysaunoihin Venäjän puusta löytyy kyllä varoja.