Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Tuulivoiman vertaus ydinvoimaan ontuu pahasti. Ei pidä verrata huipputehoa, vaan tuotetun energian määrää ja hintaa. Arvioisin, että tuulivoimalan huipputehon käyttöaika Suomessa on esim 2000 h/a. Tällöin 1000 MW teholla saadaan hyödyksi 2 TWh/a. Vastaavasti saman tehoisella ydinvoimalalla 16 TWh/a (8000 h huipun käyttöaika). Norjan oloissa tuulivoima tuottaa luonnollisesti enemmän energiaa.
Tuulivoimalan tuottaman energian markkinahinta jää auttamattomasti alle ydinvoimalan. Tämä johtuu siitä, että tuulisella säällä sähköstä on enemmän tarjontaa kuin tyynellä. Eli sähkön hinta laskee, kun tuulee reippaammin.
MaalaisSeppo 13.1.2018, 22:23No nyt minä ymmärrän. Jovain haluaisi tehdä kaksi sopimusta omista puistaan: pystykaupan ja korjuun. Nythän hankintakauppasopimuksessa ne on yhdistetty. Onnea Jovainin yritykselle.
MaalaisSeppo 9.1.2018, 22:23Katsotaan nyt. Tähän asti on käynyt huonosti, kun kuljettajasta on tullut matkustaja. Mikähän tulee olemaan apukuljettajan rooli?
MaalaisSeppo 7.1.2018, 10:05Tolopaiselle taisi tulla näpelöintivirhe. Kun kysyntää on tarjontaa enemmän, hinnat nousee eivätkä laske.
MaalaisSeppo 5.1.2018, 23:01Minäkin olin aikoinaan yhteydessä Melaan tästä Myel-eläkemaksusta. Onneksi ei tarvinnut maksaa, kun on riittävä eläketurva työeläkkeestä. Myel maksu olisi ollut kannattamaton, kun ko eläke olisi ollut kokonaan raippaverotettu demareiden ansiosta.
MaalaisSeppo 5.1.2018, 15:03Kartonkipakkaus ei kestä ainakaan laatuoluen painetta. Väljehtyneen litkun voisi kestää.
MaalaisSeppo 4.1.2018, 17:27Metsänomistajia on satojatuhansia. Puun korjuuurakoitsijoiden konketjuja kai muutama tuhat. Mistähän löytyisi pääoma metsänomistajien urakkakoneisiin. Verottajakin ihmettelisi konekuluja. Voisi olla hankala perustella.
MaalaisSeppo 30.12.2017, 17:19Ennakonpidätystiedolla ei minulle ole käyttöä. Lopullisella verotustiedolla kylläkin. Selviää aikanaan.
Tappiollinen metsätalous auttaa. Pitäisi vielä räknäillä tekeekö tämän vuoden kunnolla tappiolliseksi ja näyttäisi ensi vuonna voittoa, jolloin saisi yrittäjävähennyksen. Pieni optimointiongelma.
MaalaisSeppo 30.12.2017, 15:56Minulla on käsitys, että ensi vuonna kaikkien valtion tulovero laskee. Kunnallisvero voi kiristyä.
Raippaveronkin raja nousee. Muistaakseni puree vasta yli 47000 €:n yli menevään eläketuloon. Hieman siis meikäläisenkin verotus kevenee.
MaalaisSeppo 28.12.2017, 21:51Meikäläisenkin palstalla sähkölinjan vierimetsää harvennettiin elokuun lopulla. Rahat puista tuli vasta eilen. Ei mennyt ihan putkeen. Perään sai kysellä.