Käyttäjän Leevi Sytky kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,301 - 1,310 (kaikkiaan 1,420)
  • Leevi Sytky

Kisi aikoo ottaa hiilipannun saman peiton alle? Suosittelen harkitsemaan myös vähemmän vaarallisia ”vuoteenlämmittäjiä”.

Leevi Sytky

RE: Koivun siemenet
    Tuota tiheää kylvötaimikkoa tarjotaan usein patentiksi hirvi-rauduskoivuongelmaan,Uudistin 90 luvulla rauduskoivusiemenpuilla 2 ha:n alueen,1/2 ha kylvettiin käsin ostosiemenellä,Maanmuokkauksena hiesumultamaalle oli ns tiheä ristiinäestys.Viiden vuoden kuluttua oli alueeaal hyvä koivutaimikko.N 10-15v kuluttua uudistuskesta lähes kaikissa taimissa oli hirvivioituksia,useimmista oli katkottu latvat ja oli nahtäviä lahovikaa ja mutkaisuutta.Paljon oli koivuja jotka olivat osittain katkenneet ja kuitenkin puu jatkoi entisen rungon kasvua,ainakin taipumapaikalla on lahoinen koro.Nyt on suunnitelmissa hakata koivunrankut pois muutama rauduskoivu suojuspuuksi ja istuttaa alue kuusentaimelle.Lähinnä olen pähkäillyt maanmuokkausta?Kyllä vaik ei?
    Elikkä jos hirviä on paljon ,ne noin 5 vuoden aikana tuhoavat tiheänkin koivuntaimikon,Kuusi on viisautta Sisältöä on muokattu
    Lähetetty: touko 13 2012
    kirjoittaja: tamperelainen

Lainaus ”Koivun siemenet-ketjusta”. Mansen miehellä on epäonnistunut pahasti koivun kasvatus hirvien vuoksi.

Leevi Sytky

Alkuun.

Leevi Sytky

Vanhoja öljytynnyreitä löytyy vaikkapa koneyrittäjiltä. Täytyy olla varovainen kun leikkaa tynnyristä ”kannen” pois. Jos siinä on ollut jotain palavaa ainetta, niin saattaa kipinästä poksahtaa naamalle.

Sehän tässä on epäselvää kuinka kauan kestää kun tynnyrillinen klapeja muuttuu heliseviksi hiiliksi. Täytyykö välillä kurkkia kannen alle ja vähän pöyhiä?
    Luulisin, että kannattaa käyttää koivukalikoita. Ehkä vähän leppääkin voi laittaa sekaan.

Leevi Sytky

Jep! Tynnyreitä ja kuivia puita on. Pitänee kokkeilla. Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan mielellään. 🙂

Leevi Sytky

Onnistuisikohan puuhiilien teko tavallisessa 200-litran peltitynnyrissä? Latoisi koivu-leppä pilkkeitä tiiviisti pöntön täyteen. Tekisi alaosaan muutamia ilmareikiä, joista sytyttäisi vaikkapa toholla. Tiivis kansi päälle ja odottamaan.

Leevi Sytky

Tosiaan en ole tunkkia kokeillut, mutta olen nähnyt kuvasarjan tapahtumasta. Puun pitää olla tyveltään vähintään 60-senttinen, ennekuin kannattaa alkaa sahata koloa tunkille.

Leevi Sytky

Toinen vinkki: Älä istu muurahaispesässä ilman housuja! On epämiellyttävä kokemus. Tiedän, tai arvaan, vaikka en ole kokeillut.

Leevi Sytky

Miksi ei voi antaa vinkkiä, vaikka ei ole itse kokeillut. Teepäs Söppis benji-hyppy, on varmaankin mahtava kokemus.
    Voin kuvitella ja olen kuullut kerrottavan, että on mahtava kokemus. Enkä ole kokeillut.

Leevi Sytky

Tästä pullotunkkialoituksesta muodostui hyvä keskustelu/kurssi puun kaatamisesta. En ole itse tuota kokeillut, enkä edes omista pullotunkkia. Hallinosturi kyllä löytyy. 🙂

Kun puu kaadetaan sinnepäin minne se on kallellaan, tai sinne päin jolla puolella on oksien paino, ei juuri tarvita apuvälineitä.
    Mikäli puun joutuu kaatamaan epäluonnolliseen suuntaan, on toki varmistettava että se menee haluttuun suuntaan.
    Vaikeusasteen noustessa myös apuvälineiden pitää järeytyä.

Esillä 10 vastausta, 1,301 - 1,310 (kaikkiaan 1,420)