Käyttäjän kuusessa ollaan kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,451 - 1,460 (kaikkiaan 1,643)
  • kuusessa ollaan

    Jospa on tajuttu varhaisperkauksen tärkeys, vihdoinkin?

    kuusessa ollaan

    Lisäsin tarkennuksen tuohon kommenttiini;

    ”puuston tiheys vaihtelee suuresti kuvion sisällä, osa liian harvaa, osaa ei harvennettu lainkaan”

    Tilanne on siis sama, kuin motoharvennusten yleistyessä hakkuissa uranvarret jäivät liian harvoiksi ja urien väliset alueet tiheiksi, nostureiden muututtua voimakkaammiksi ja pidemmiksi tilanne on parantunut selkeästi.

    kuusessa ollaan

    Pahus kun en ehtinyt kuvaamaan lähiseudun esimerkkiä hoitamattoman nuoren kohteen hakkuusta…puusto 10mä/30ku/50ko/10muuta. Hakkuu vain kuitupuuksi, sillä vain yksi kuvio oli tämäntyyppinen ja energiapuuta ei otettu muilta kuvioiltakaan.

    Ennakkoraivuu oli tehty ”miedosti”, eli vain pienet risut kaataen. No, jäljelle oli jäänyt erittäin tiheä, rk n.10 senttisestä tasakokoisesta puustosta muodostunut kuvio. Hakkuukone (keskiraskas 11 metrin nosturilla) saapui kuviolle, yritti tehdä hakkuuta epätoivoisesti. Kuljettaja yritti saada jäämään puustoa tiheään asentoon, eli käytännössä puuväliksi vain 2 metriä. Koska maasto oli kaltevaa, vierekkäisten runkojen ottaminen oli silminnähden vaikeaa, sillä kaikkien (omasta mielestä) jäävien puiden ympärille jäi runkoja pystyyn.

    Vaikka kuvio ei ollut suuri, yrittäjä avasi käytännössä vain urat ja otti satunnaisia runkoja urien väliestä, niistäkin tuli juuri ja juuri yksi 5 metrin ranka. Kuusista tuli vain lyhyttä rankaa, sillä lehtipuut olivat estäneet niiden latvakasvut.
    Loppujen lopuksi yrittäjän hermostuttua kuvioon, vei koneensa pois, sillä perusteella, että hakkuusopimuksen mukaan kuvio piti olla raivattu. Kuukauden kuluttua saapui toinen paikallinen yrittäjä, joka teki kuvion loppuun tuntityönä. Rehellisesti sanoen, jos raivuu olisi tehty hiukan rajummin, harvennusta olisi voitu siirtää 10 v eteenpäin ja kertymä olisi ollut paljon suurempi. Nyt kuvio on erittäin epätasainen puustoltaan(tarkennuksena, puuston tiheys vaihtelee suuresti kuvion sisällä, osa liian harvaa, osaa ei harvennettu lainkaan).

    kuusessa ollaan

    Jo lopetetuiden tehtaiden tilalle rakentamiseen en itse usko, sillä ympäristölupien uudelleen saaminen on taatusti hankalaa…jos vanhan tehtaan viereen tehdään uusi linja, työvoimaakaan ei tarvita niin paljon kuin täysin yksinäisen tehtaan pyörityksessä.

    Ja sellu mennee sitten sellaisenaan tältä uudelta tehtaalta maailmalle käyttöön, nykyiset sisämaan tehtaat ruokkii kotimaisen kysynnän. Samalla kuljetukset muuttuvat maan sisäisiksi, ja rikkidirektiivin vaikutukset vähenee.

    kuusessa ollaan

    Jos sellutehdas tulee, se tulee sataman viereen. Puuta voidaan tuoda laivallakin vaikka balttiasta ja valmis sellu pakataan ilman välivaiheita suoraan laivaan.
    En pitäisi lainkaan hulluna, että Rauman tehdasta laajennettaisiin(kaikki infra jo valmiina, uus linja pystyyn) ja puut tuotaisiin junalla, VR:llä on kapasiteettiä, ja jos ei halua löydy, Suomessa on jo useampi tavaraliikenneluvan kiskoille omaava yritys. Kun ton kokoluokan tehtaalle tulisi kuljetussopimukset, uuden kaluston hankinta olisi kakunpalanen.
    Nythän ensimmäinen sopimushomma (Vapon kuljetukset) seisoo siksi, ettei VR myy/vuokraa kalustoaan, vaan pistää pillillä palasiksi ja naulan raaka-aineeksi.

    kuusessa ollaan

    Älkää nyt sekoittako terveydenhoitoa ja yritystoimintaa kuuluvia tukia, puhutaan aikalailla eri asioista !

    kuusessa ollaan

    Vaikka kolmosen teko kuullostaa siltä, että saanto paranee, on asia toisin kuin vapaamittaisen n. 5 metrisen teossa…Eräs kotimainen konevalmistaja aikoinaan teki koneeseen ohjelman, joka kuutioi kahdella tavalla ja vapaamittaisella saanto oli parempi. Kuskinkin pitää sitten apteerata kuitu, eli 5,4 osuudesta kaksi 2,7 metristä, vaatii kuskilta tarkkaavaisuutta. Latvassa automaattiapteeraus on hankalampaa, kapeneminen vaihtelee enemmän kuin tukkiosassa.

    Mutta, jos vapaan katkonnan keskipituutta aletaan nostamaan ja esimerkikis kahta 3,3 metristä ei pitäisi tehdä sen vuoksi, silloin kolmosen teko antaa paremman saannon.

    kuusessa ollaan

    Pituudethan näissä uusissa yhdistelmissä ei muutu (ne tosipitkät puurekat on pohjoissuomen oma kokeilu), nyt yritetään saada samaan mittaan enemmän tavaraa kyytiin -> pankkojen muotoilulla, 4,8 maksimikorkeudella ja juurikin puutavaralajien mittoja muuttamalla. Tosin kantavuutta syövät alle tulevat kaksi lisäakselia…
    Suurin hyöty lienee sorarekoissa, joissa mitat eivät ole olleet rajoittava tekijä.

    kuusessa ollaan

    Ongelma ei ole velan määrä, vaan sen jatkuva lisääntyminen!
    Ja mistä tulevaisuudessa Suomessa saadaan lisää varallisuutta, teollisuuskin myydään ulkomaille?

    Kyllä uppavassa laivassakin voi olla, niin kauan kuin vesi ylettyy suun tasolle, silloinhan voi vielä hengittää nenän kautta…mutta mitäs sitten kun nenäkin menee pinnan alle?

    kuusessa ollaan

    Vaikka koneyrittäjät eivät ajatuksesta pidäkkään, saattaa samasta syystä tulevaisuudessa katkontaa tapahtua myös kolmimetriseksi. Silloin vetoautoissa kulkisi periaateessa aina 6 metrin kuitua, vain keskeltä katkottuna. Ruotsissahan kolmosta tehdään edelleen harvennuksilta.

Esillä 10 vastausta, 1,451 - 1,460 (kaikkiaan 1,643)