Käyttäjän kuusessa ollaan kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,171 - 1,180 (kaikkiaan 1,643)
  • kuusessa ollaan

    Männikön alla oleva sankka alikasvos (etenkin kuusi) omien kokemusten mukaan lyhentää kasvukautta. Kuuset estävät lumen pääsyn maahan alkusyksystä ja routa syntyy aikaisemmin, taasen keväällä varjostus hidastaa lumen sulamista ja maan lämpenemistä.
    Tää on ihan havaintoa kun aikoinaan tuli vuosia koluttua esim. lannoitetuissa männiköissä, joita ei ollut raivattu vaan alikasvos oli jätetty kasvamaan. Keväällä oli selkeä ero kasvuunlähdössä samallakin kuviolla maaston peitteisyydestä johtuen.

    kuusessa ollaan

    Niin, KoneAgriassa siis se isompi ammattikoneen kokoinen Nisula N5 maksoi sen 240 000…oli siellä Nisulan osastolla myös ihan oikea ”traktorimotokin”, A-Valtrasta tehtynä ja lasissa hintalappu 107 000 euroa kaikilla varusteilla. Sisältäen mm. turvalasipaketit, panssaroinnit, jalalla tapahtuvan ajosuunnan kytkennän ja kaikenlaista muutakin…

    kuusessa ollaan

    No, siis ketkä ostavat esim. traktorimotoja?
    Ns. alueyrittäjät, jotka pystyvät hallitsemaan isoja korjuukokonaisuuksia, käyttävät varsinaisia metsäkoneita, sieltä ei ostajakuntaa löydy.

    Aloittelevat koneyrittäjät ostavat näitä (useasti työnantajana MHY tai pienempikin lämpöyhtiö), kynnys hieman matalampi hinnan puolesta. Harva siinä kiimassa laskee tuottavuuksia…ja ovat vaihtoehto käytetyille varsinaisille hakkuukoneille. Uusi verme, jolla on takuut kunnossa ja useasti tuttu myyjäkin takana. Isännätkin kyllä ostavat itselleen, mutta silloin käyttöä on alustalle riittävästi kesällä maatalouskäytössä. Esim. paalain sitoo yhden traktorin koko kesäksi ja sellaisen veturina oon nähnyt.

    Sitten yksi asia, monesti esim. MHY haluaa kevyempää kalustoa, kuten näitä kyseisiä ratkaisuja tai esim. Sammon pikkumotoa. Isännille ón monessa tapauksessa helpompi hyväksyä pienen koneen tuleminen, se on sitä ajatusmaailmaa…

    Tuo aloittamisen hankintahinta on monelle aika kova kynnys. Parisen vuotta kun nakertelee, voi perustraktorin myydä ilman hiluja tai hiluilla eteenpäin(kaikesta huolimatta ovat käytetyt traktorit kunnosta huolimatta aivan käsittämättömän hintaisia). Näin ovat siirtyneet isäntälinjalle mm. Fendtin motot, niillä tosin tahkottiin melkoisen paljon, erikoisempaa alustakonetta kun ei muuhun käyttöön voi ottaa Suomessa.

    Viimeisten vuosien aikana on tullut havaittua sellainen trendi, että aliurakointiin on lähdetty täysuudella keskiraskaalla kalustolla, kokolailla nollatilanteesta. Vuoden ja muutamien seisokkiviikkojen jälkeen on kalusto lähtenyt myyntiin ja vaihtunut edullisempaan…tai pahimmillaan on konkurssi ollut edessä.

    kuusessa ollaan

    Kyllä aktiivisessa työelämässä olevat ”jotkut kuskit” tietää aikalailla parhaiten sen hetkisen tilanteen, missä mennään koneiden kehityksessä ja millä puita voi katkoa.

    Ja pyörien määrät ja nosturin sijainti suhteessa ohjaamoon on monen työskentelyssä vähemmän vaikuttavia tekijöitä, se kahvoissa istuva tekee ne päätökset.

    On totta, että ohjaamon ja nosturin oleminen yhdessä nipussa, toimii tietyissä olosuhteissa hyvin, muttei se ole ainoa toimiva ratkaisu.

    kuusessa ollaan

    Joo, mutta miksi nimenomaan metsänomistajille pitäisi apua antaa, kun pahimmassa kustannuskriisissä on valtio ja kunnat?
    Eli niiden töissä apua enemmän tarvitaan, ei mitään inhimillisiä kemeratyökaluja.

    kuusessa ollaan

    Kyllähän taas tämä kuvaa, kuinka pihalla metsäpuolen menosta päättäjät ovat. ”Risutalkoot” kuuluvat 60-luvun muisteloihin…
    Nykyinen metsänhoito on kuitenkin sen verran ammattimaista hommaa pienmetsänomistajilla, ettei sinne ketä vaan pistetä huiskimaan, kotipaikasta riippumatta.

    Ainoa, mitä voisin kuvitella tuohon määritelmään, voisi olla kaupunkien puisto-osastojen työt, ja niissäkin perinteisen käsityön tekeminen.

    kuusessa ollaan

    Ihan yksi huomio moton käytöstä linjoilla, harusvaijerit ovat todella hankalia havaita ja useassa tapauksessa myös ohittaa…isoilla linjoilla niitä ei olekaan.

    kuusessa ollaan

    Saamieni tietojen mukaan Nisulan N5 on hintaluokassa ~250 000, uusista palikoista koottu Valtra hakkuukunnossa ~170 000…pienimmät kuuspyöräiset jd-ponsse-komatsu yli 300 000. Eli on Nisula kuitenkin hieman edullisempi…
    Mutta onko riittävästi, sen päättää viimekädessä yrittäjä.

    kuusessa ollaan

    Syynä lienee turvallisuuspykälät, sillä linjat voivat olla jännitteisiäkin, vaikka olisivat melkein maassa. Lisäksi pitää olla yhteydet myös sinne virtalähteen suuntaan, ettei yritetä väärään aikaan kytkeä virtoja.

    Sitä kyllä ihmettelen, että linjamiehet sahaisivat ilman turvavarusteita. Kai heilläkin on työturvallisuuspykälät voimassa.

    kuusessa ollaan

    oksapuu;
    ”Tänään meillä kylillä vilahti Nisula / Lännen ”traktori”moto lavetilla,
    mahtaakohan jäädä asumaan tännepäin…

    Kyllä noita näemmä ihan oikeasti myydään.”

    Nisulan N5 motolla ei ole mitään tekemistä traktorimoton kanssa, vaan on ihan täysverinen nelipyöräinen ammattikone, pitkällä puomistolla. Sama virma kyllä varustelee myös maataloustraktoreita hakkuukäyttöön, pienin taitaa olla tehty A-Valtrasta.

Esillä 10 vastausta, 1,171 - 1,180 (kaikkiaan 1,643)